Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edytory tekstu i obrazu 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0202.8-ETO1
Kod Erasmus / ISCED: 03.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Edytory tekstu i obrazu 1
Jednostka: Wydział Sztuki
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

PRK: 6/7

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuk Plastycznych

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:


Literatura uzupełniająca:

- Margulis D., Photoshop. Korekcja i separacja, Gliwice 2007.

Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 3 / 80h


A. Godziny kontaktowe: 40h/ 1,5 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego:

- udział w przeglądzie śródsemestralnym: 5h

- udział w przeglądzie końcoworocznym: 5h


B. Praca własna studenta: 40h/ 1,5 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 25h

Przygotowanie do zaliczenia: 15h

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zdobycie umiejętność praktycznego wykorzystania narzędzi, technik kreacji, korygowania i udoskonalania cyfrowych obrazów rastrowych i wektorowych w programie Adobe Photoshop i Adobe Illustrator.

Pełny opis:

Treści programowe:

- Wprowadzenie do grafiki rastrowej: rodzaje i budowa obrazów cyfrowych, przykłady realizacji.

- Interfejs Adobe Photoshop, ustawienia programu, korzystanie z narzędzi, korzystanie z paska opcji i paneli, dostosowanie przestrzeni roboczej.

- Wymiary i rozdzielczość dokumentu, formaty zapisu.

- Rozdzielczość cyfrowych obrazów rastrowych, interpolacja, a jakość obrazu.

- Ogólne strategie edycyjne.

- Przygotowanie fotografii na potrzeby druku i internetu.

- Kolor w programie Adobe Photoshop; przestrzeń koloru, praca z kolorem i gradientem.

- Podstawowa korekta obrazu i poprawa jakości zdjęć: kadrowanie, korekta zniekształceń, techniki korekty barwnej.

- Retusz i restauracja fotografii.

- Selekcja: rodzaje selekcji, wybór i zastosowania narzędzi, korekta selektywna.

- Praca z warstwami: rodzaje, modyfikacje, właściwości, style i efekty warstw.

- Komponowanie wielowarstwowego dokumentu: porządkowanie pracy (foldery, nazwy warstw), tryby mieszania warstw, obiekt inteligentny.

- Podstawy pracy z typografią.

- Maski: rodzaje, tryb szybkiej maski, maska warstwy, edycja masek.

- Moduł CameraRAW - cyfrowe wywoływanie obrazów.

- Ćwiczenia i realizacja zadań utrwalających poznane funkcje i narzędzia w programie Adobe Photoshop.

- Wprowadzenie do grafiki wektorowej: budowa obrazów, przykłady realizacji.

- Adobe Illustrator – omówienie interfejsu, ustawień programu oraz zasad tworzenia nowego dokumentu.

- Omówienie i wykorzystanie w praktyce podstawowych narzędzi do tworzenia obrazów wektorowych (ilustracje typu flat design, ilustracje geometryczne oraz izometryczne).

- Wykorzystanie podstawowych narzędzi tekstowych programu Adobe Illustrator.

- Tworzenie i zapisywanie własnej przestrzeni roboczej.

- Formaty zapisu plików – przygotowanie pliku do druku i do zastosowań ekranowych.

- Praca z obszarami roboczymi oraz podstawowymi panelami: Warstwy, Próbki, Filtry Ścieżek

- Omówienie, przedstawienie oraz utrwalanie poprzez ćwiczenia specyfiki pracy z obiektami geometrycznymi.

- Ćwiczenia i realizacja zadań utrwalających poznane funkcje i narzędzia w programie Adobe Illustrator.

Literatura:

- Faulkner A., Chavez C., Adobe Photoshop PL. Oficjalny podręcznik. Edycja 2020, Gliwice, 2020

- Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik, opracowanie zbiorowe, Gliwice 2013.

- Davis H., Photoshop w cyfrowej ciemni. Kreatywna obróbka obrazu, Gliwice 2011.

- Adobe Photoshop Lightroom 3, opracowanie zbiorowe, Gliwice 2011.

- Chemin D., Pracując nad kadrem. W cyfrowej ciemni, Łódź 2011.

- Gasiński R., Photoshop Kreatywny, Warszawa 2013.

- Wood B., Adobe Illustrator PL. Oficjalny podręcznik. Edycja 2020, Gliwice, 2020

- Adobe Illustrator CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik, opracowanie zbiorowe, Gliwice, 2021

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Zna zasady pracy w programach Adobe Photoshop oraz Adobe Illustrator.

- Posiada wiedzę o zasadach pracy z obrazami rastrowymi oraz wektorowymi.

- Posiada wiedzę techniczną z zakresu standardów przygotowania dokumentów utworzonych w programach Adobe Photoshop i Illustrator do różnych środowisk docelowych (druk, wyświetlacze, sieć www).

- Rozumie związki między wyborem konkretnego z poznanych narzędzi, a wyrazem estetycznym projektu.

Umiejętności:

- Potrafi posługiwać się narzędziami oraz funkcjami programów Adobe Photoshop, Adobe Illustrator oraz efektywnie wykorzystywać je w pracy nad realizacją własnych pomysłów.

- Potrafi w praktyce wykorzystać wiedzę o poznanych narzędziach i sposobach edycji obrazów cyfrowych (wektorowych i rastrowych).

- Przygotowuje obrazy cyfrowe do zastosowania w różnych środowiskach docelowych (druk, wyświetlacze, sieć www).

- Potrafi krytycznie odnieść się do własnych pomysłów i doskonalić je na drodze prób i eksperymentów.

Kompetencje społeczne (postawy):

- Rozumie potrzebę dialogu, rolę dyskusji i wymiany doświadczeń w procesie kreacji artystycznej.

- Chętnie wymienia własne doświadczenia z innymi oraz samodzielnie eksperymentuje.

- Wykazuje się kreatywnością i świadomością we własnych działaniach twórczych.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia

zaliczenie z oceną

Podstawowe kryteria

Procentowy udział każdego warunku zaliczenia w końcowej ocenie:

oceny za zadania cząstkowe – 100 %

Podstawowym kryterium oceny jest jakość realizacji zadań oraz aktywny udział w zajęciach. Zaliczenie ma formę przeglądu zrealizowanych zadań.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia artystyczna, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Gajos
Prowadzący grup: Marek Szymczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia artystyczna - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-1 (2025-04-18)