Fotografia 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0202.8-KFO3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.1
|
Nazwa przedmiotu: | Fotografia 3 |
Jednostka: | Wydział Sztuki |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Strona przedmiotu: | http://sztuka.uni.opole.pl/pracownia-fotografii/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych: Komunikacja Wizualna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 4 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS: 2 Godziny kontaktowe (K): - pracownia artystyczna: 30 h (K) Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego: (K) - udział w przeglądzie śródsemestralnym: 3 h - udział w przeglądzie końcowym: 3 h Razem: 36 h = 1 p. ECTS Praca własna studenta (S): - przygotowanie do zajęć: 15 h (S) - przygotowanie do zaliczenia: 10 h (S) Razem 25 h = 1 p. ECTS SUMA: 36h (K) + 25h (S) = 61 h = 2 p. ECTS |
Skrócony opis: |
Wstęp do autorskich projektów fotograficznych.Celem zajęć jest zdobywanie umiejętności subiektywnego odnoszenia się do określonego problemu oraz doskonalenie wiedzy i doświadczenia z zakresu cyfrowych technik rejestracji obrazu. Uwaga studentów skupia się na autorskiej interpretacji narzuconych zagadnień z uwzględnieniem specyfiki cyfrowego przetwarzania obrazu. W precyzowanych zadaniach semestralnych pojawiają się tematy uwzględniające określoną problematykę, która wymaga głębszej refleksji i osobistych decyzji. Każda z powstałych realizacji jest poprzedzona wnikliwą dyskusją w szerszym gronie (otwarta krytyka) oraz szeregiem korekt indywidualnych. Prezentacje uzupełnione są esencjonalnymi tekstami odsłaniającymi kontekst interpretowanego tematu. |
Pełny opis: |
Treści programowe - Omówienie zadań obowiązujących w semestrze - Prezentacja i omówienie wybranych realizacji fotograficznych - Cechy projektów autorskich - Idea jako punkt wyjścia do pracy z urządzeniem rejestrującym - Dokumentalny wymiar fotografii - Subiektywny wymiar fotografii - Balansowanie na granicy dokumentu i kreacji - Poznawczy i interpretacyjny aspekt kadru - Intencjonalność wypowiedzi - Uzasadnienie podejmowanych decyzji w kontekście założeń autorskich - Analiza treści formalnych - Technika i technologia fotografii (rozwinięcie poruszanych wcześniej tematów) - Edycja obrazu cyfrowego (rozwinięcie poruszanych wcześniej zagadnień) |
Literatura: |
A. Rouille, Pomiędzy dokumentem a sztuką współczesną, Uniwersitas 2008 A. Mazur, Kocham Fotografię, F5, 2009 S. Sontag, O fotografii, F5 2009 J. Beardsworth, Czarno-biała fotografia cyfrowa, National Geografic, 2007 M. Freeman, Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej, National Geografic, 2006 B. Long, Fotografia cyfrowa, Helion, 2006 Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom fotografii |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student posiada wiedzę na temat obsługi aparatu cyfrowego oraz akcesoriów, umożliwiającą swobodne wykorzystanie technologii zapisu bez jakichkolwiek ograniczeń. Rozumie zależność pomiędzy narzuconym tematem a sposobem jego autorskiej interpretacji. Zna cechy autorskiej wypowiedzi i z pełną świadomością je wykorzystuje. Potrafi przekonywująco określić swoje intencje i uzasadnić swoją postawę. Poszerza wiedzę z zakresu kompozycji obrazu fotograficznego oraz zależności pomiędzy rzeczywistością fotograficzną a jej realnym odniesieniem. Doskonale zna podstawy technik fotograficznych i potrafi dokonywać właściwych wyborów determinujących ostateczny efekt. Umiejętności: Student świadomie wykorzystuje technologiczne możliwości aparatu cyfrowego i jest pozbawiony barier uniemożliwiających osiągnięcie oczekiwanego rezultatu. W sposób subiektywny i zarazem krytyczny odnosi się do tematów narzuconych przez prowadzącego. Potrafi sformułować problem, twórczo odnieść się do zagadnienia przekładając ideę na fotograficzną interpretację. Adiustacja obrazu cyfrowego jest fundamentalną umiejętnością pozwalającą w sposób twórczy wykorzystać jej potencjał. Kompetencje społeczne (postawy): Student potrafi nie tylko określić kluczowe dla niego zagadnienie, ale i refleksyjnie odnieść się do podejmowanego tematu. Interpretuje problem odnosząc się do niego poprzez własne doświadczenia, wiedzę, kulturę i umiejętności. Potrafi wypowiadać się w kwestiach osobistych z przekonaniem, a technologiczne możliwości interpretacji tematu stanowią pretekst do ich urzeczywistnienia. Podejmując dialog ze samym sobą, poznaje relacje determinujące jego kontakt z rzeczywistością. Przekłada złożoność subiektywnego rozumienia problemu na wizualny zapis. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Metody dydaktyczne: – wykład z prezentacją multimedialną – ćwiczenia w ciemni fotograficznej – projekty indywidualne i grupowe – konsultacje 25% - aktywność w trakcie zajęć 25% - dyskusje 50% - przegląd końcowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT PA
PA
ŚR PA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia artystyczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gajos | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Gajos, Grzegorz Hussak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenia i egzamin
Pracownia artystyczna - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PA
PA
PA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia artystyczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gajos | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Hussak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia artystyczna - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Pracownia artystyczna, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Gajos | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Gajos, Grzegorz Hussak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia artystyczna - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.