Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fotografia 3

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0202.8-KFO3
Kod Erasmus / ISCED: 03.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fotografia 3
Jednostka: Wydział Sztuki
Grupy: Studia stacjonarne
Strona przedmiotu: http://sztuka.uni.opole.pl/pracownia-fotografii/
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych: Komunikacja Wizualna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

4

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 2


Godziny kontaktowe (K):

- pracownia artystyczna: 30 h (K)

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego: (K)

- udział w przeglądzie śródsemestralnym: 3 h

- udział w przeglądzie końcowym: 3 h

Razem: 36 h = 1 p. ECTS


Praca własna studenta (S):

- przygotowanie do zajęć: 15 h (S)

- przygotowanie do zaliczenia: 10 h (S)

Razem 25 h = 1 p. ECTS


SUMA: 36h (K) + 25h (S) = 61 h = 2 p. ECTS

Skrócony opis:

Wstęp do autorskich projektów fotograficznych.Celem zajęć jest zdobywanie umiejętności subiektywnego odnoszenia się do określonego problemu oraz doskonalenie wiedzy i doświadczenia z zakresu cyfrowych technik rejestracji obrazu. Uwaga studentów skupia się na autorskiej interpretacji narzuconych zagadnień z uwzględnieniem specyfiki cyfrowego przetwarzania obrazu. W precyzowanych zadaniach semestralnych pojawiają się tematy uwzględniające określoną problematykę, która wymaga głębszej refleksji i osobistych decyzji. Każda z powstałych realizacji jest poprzedzona wnikliwą dyskusją w szerszym gronie (otwarta krytyka) oraz szeregiem korekt indywidualnych. Prezentacje uzupełnione są esencjonalnymi tekstami odsłaniającymi kontekst interpretowanego tematu.

Pełny opis:

Treści programowe

- Omówienie zadań obowiązujących w semestrze

- Prezentacja i omówienie wybranych realizacji fotograficznych

- Cechy projektów autorskich

- Idea jako punkt wyjścia do pracy z urządzeniem rejestrującym

- Dokumentalny wymiar fotografii

- Subiektywny wymiar fotografii

- Balansowanie na granicy dokumentu i kreacji

- Poznawczy i interpretacyjny aspekt kadru

- Intencjonalność wypowiedzi

- Uzasadnienie podejmowanych decyzji w kontekście założeń autorskich

- Analiza treści formalnych

- Technika i technologia fotografii (rozwinięcie poruszanych wcześniej tematów)

- Edycja obrazu cyfrowego (rozwinięcie poruszanych wcześniej zagadnień)

Literatura:

A. Rouille, Pomiędzy dokumentem a sztuką współczesną, Uniwersitas 2008

A. Mazur, Kocham Fotografię, F5, 2009

S. Sontag, O fotografii, F5 2009

J. Beardsworth, Czarno-biała fotografia cyfrowa, National Geografic, 2007

M. Freeman, Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej, National Geografic, 2006

B. Long, Fotografia cyfrowa, Helion, 2006

Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom fotografii

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student posiada wiedzę na temat obsługi aparatu cyfrowego oraz akcesoriów, umożliwiającą swobodne wykorzystanie technologii zapisu bez jakichkolwiek ograniczeń. Rozumie zależność pomiędzy narzuconym tematem a sposobem jego autorskiej interpretacji. Zna cechy autorskiej wypowiedzi i z pełną świadomością je wykorzystuje. Potrafi przekonywująco określić swoje intencje i uzasadnić swoją postawę. Poszerza wiedzę z zakresu kompozycji obrazu fotograficznego oraz zależności pomiędzy rzeczywistością fotograficzną a jej realnym odniesieniem. Doskonale zna podstawy technik fotograficznych i potrafi dokonywać właściwych wyborów determinujących ostateczny efekt.

Umiejętności:

Student świadomie wykorzystuje technologiczne możliwości aparatu cyfrowego i jest pozbawiony barier uniemożliwiających osiągnięcie oczekiwanego rezultatu. W sposób subiektywny i zarazem krytyczny odnosi się do tematów narzuconych przez prowadzącego. Potrafi sformułować problem, twórczo odnieść się do zagadnienia przekładając ideę na fotograficzną interpretację. Adiustacja obrazu cyfrowego jest fundamentalną umiejętnością pozwalającą w sposób twórczy wykorzystać jej potencjał.

Kompetencje społeczne (postawy):

Student potrafi nie tylko określić kluczowe dla niego zagadnienie, ale i refleksyjnie odnieść się do podejmowanego tematu. Interpretuje problem odnosząc się do niego poprzez własne doświadczenia, wiedzę, kulturę i umiejętności. Potrafi wypowiadać się w kwestiach osobistych z przekonaniem, a technologiczne możliwości interpretacji tematu stanowią pretekst do ich urzeczywistnienia. Podejmując dialog ze samym sobą, poznaje relacje determinujące jego kontakt z rzeczywistością. Przekłada złożoność subiektywnego rozumienia problemu na wizualny zapis.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę.

Metody dydaktyczne:

– wykład z prezentacją multimedialną

– ćwiczenia w ciemni fotograficznej

– projekty indywidualne i grupowe

– konsultacje

25% - aktywność w trakcie zajęć

25% - dyskusje

50% - przegląd końcowy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia artystyczna, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Gajos
Prowadzący grup: Grzegorz Gajos, Grzegorz Hussak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenia i egzamin
Pracownia artystyczna - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia artystyczna, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Gajos
Prowadzący grup: Grzegorz Hussak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia artystyczna - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia artystyczna, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Gajos
Prowadzący grup: Grzegorz Gajos, Grzegorz Hussak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia artystyczna - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)