Religiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05.T.NJ.01.06 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Religiologia |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Teologia, niestacjonarne, mgr Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 01 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Przedstawienie religiologii jako zbioru nauk o religii, na który składają się nauki empiryczne o religii (religioznawstwo), filozofia religii i teologia religii; określenie możliwości i kompetencji poszczególnych nauk religiologicznych w wypowiadaniu się na temat istoty, genezy i prawdziwości religii; przedstawienie podstawowych paradygmatów teologicznoreligijnych: ekskluzywizmu, inkluzywizmu i pluralizmu; przedstawienie i uzasadnienie wyjątkowego charakteru chrześcijaństwa wśród religii świata. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie i podział nauk religiologicznych 2. Zarys dziejów pojęcia „religia” (religio) 3. Problem definicji religii 4. Empiryczne nauki o religii (religioznawstwo) 5. Fenomenologia religii (R. Otto, M. Eliade) 6. Kompetencje nauk religioznawczych 7. Filozofia religii (geneza, pojęcie, zadania) 8. Redukcjonistyczne (naturalistyczne) koncepcje genezy religii 9. Religia w ujęciu realistycznej filozofii religii 10. Podział religii 11. Podstawowe elementy religii 12. Pojęcie i zadania teologii religii 13. Klasyfikacja i ogólna charakterystyka stanowisk teologicznoreligijnych 14. Ekskluzywizm eklezjocentryczny: Extra Ecclesiam salus nulla 15. Ekskluzywizm chrystocentryczny: Karl Barth 16. Pluralizm (ogólna charakterystyka, John Hick, Raimundo Panikkar) 17. Inkluzywizm (teoria wypełnienia, Karl Rahner) 18. Sobór Watykański II a religie niechrześcijańskie |
Literatura: |
Literatura przedmiotu: 1. A. Bronk. Podstawy nauk o religii. Lublin 2003. 2. A. Bronk. Nauki o religii. W: H. Zimoń (red.). Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej. Lublin 2000 s. 23-52.2. 3. Z. Kubacki, Kościół, religie i zbawienie, Kraków 2016. 4. I.S. Ledwoń. „…i nie ma w żadnym innym zbawienia”. Wyjątkowy charakter chrześcijaństwa w teologii posoborowej. Lublin 2006. 5. Z. Kupisiński, I. S. Ledwoń. Religiologiczne nauki. W: M. Rusecki i in. (red.). Leksykon teologii fundamentalnej. Lublin – Kraków 2002 s. 1034-1040. 6. M. Rusecki, Istota i geneza religii, Lublin-Sandomierz 1997. 7. M. Rusecki. Traktat o religii. Warszawa 2007. 8. H. Waldenfels (red.), Leksykon religii. Zjawiska - dzieje - idee, Warszawa 1997. 9. H. Zimoń (red.). Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej. Lublin 2000. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie - TMA_W012; P7S_WG W2. zna filozoficzno-teologiczne ujęcia religii i jej genezy w kontekście teorii naturalistycznych i redukcjonistycznych - TMA_W09; P7S_WG W.3. zna stanowiska teologicznoreligijne, określających stosunek chrześcijaństwa do religii pozachrześcijańskich - TMA_W08; P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U01; P7S_UW U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów religiologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji - TMA_U02; P7S_UW U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U09; P7S-UK KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów - TMA_K05; P7_SKO K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską - TMA_06; P7S_KK; P7_SKO K3. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii - TMA_K08; P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: • egzamin ustny B. Kryteria oceniania: • ocena niedostateczna WIEDZA W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie; W2. nie zna filozoficzno-teologicznych ujęć religii i koncepcji genezy religii w kontekście teorii naturalistycznych i redukcjonistycznych; W.3. nie zna stanowisk teologicznoreligijnych, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury religiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników; U2. nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji poglądów religiologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji; U3. nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów; K2. nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów doktrynalnych związanych z pracą duszpasterską; K3. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii. • Ocena dostateczna W1. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie niektórych nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie; W2. zna niektóre filozoficzno-teologiczne ujęcia religii oraz niektóre koncepcje genezy religii w kontekście teorii naturalistycznych i redukcjonistycznych; W.3. zna niektóre stanowiska teologicznoreligijne, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej; U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów religiologicznych i światopoglądowych; U3. posiada umiejętność argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości; K2. identyfikuje niektóre dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską; K3. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie religiologii. • Ocena dobra WIEDZA W1. Student posiada wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie; W2. zna filozoficzno-teologiczne ujęcia religii oraz niektóre koncepcje genezy religii w kontekście teorii naturalistycznych i redukcjonistycznych; W.3. zna stanowiska teologicznoreligijne, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej oraz syntezę różnych idei i zjawisk religijnych; U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów religiologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji; U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze oraz formułowania wniosków i syntetycznych podsumowań. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania niektórych problemów; K2. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską; K3. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa i teologii religii. • Ocena bardzo dobra WIEDZA W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie; W2. ma pogłębioną wiedzę na temat filozoficzno-teologicznych ujęć religii oraz koncepcji genezy religii w kontekście teorii naturalistycznych i redukcjonistycznych; W.3. ma pogłębioną wiedzę na temat stanowisk teologicznoreligijnych, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich. UMIEJĘTNOŚCI U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników; U2. potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę krytyczną oraz interpretację różnych poglądów religiologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji; U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. KOPMETENCJE SPOŁECZNE K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów; K2. trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską; K3. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystian Kałuża | |
Prowadzący grup: | Krystian Kałuża | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.