Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Religiologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05.T.NJ.01.06
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Religiologia
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Teologia, niestacjonarne, mgr
Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 01
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedstawienie religiologii jako zbioru nauk o religii, na który składają się nauki empiryczne o religii (religioznawstwo), filozofia religii i teologia religii; określenie możliwości i kompetencji poszczególnych nauk religiologicznych w wypowiadaniu się na temat istoty, genezy i prawdziwości religii; przedstawienie podstawowych paradygmatów teologicznoreligijnych: ekskluzywizmu, inkluzywizmu i pluralizmu; przedstawienie i uzasadnienie wyjątkowego charakteru chrześcijaństwa wśród religii świata.

Pełny opis:

1. Pojęcie i podział nauk religiologicznych

2. Zarys dziejów pojęcia „religia” (religio)

3. Problem definicji religii

4. Empiryczne nauki o religii (religioznawstwo)

5. Fenomenologia religii (R. Otto, M. Eliade)

6. Kompetencje nauk religioznawczych

7. Filozofia religii (geneza, pojęcie, zadania)

8. Redukcjonistyczne (naturalistyczne) koncepcje genezy religii

9. Religia w ujęciu realistycznej filozofii religii

10. Podział religii

11. Podstawowe elementy religii

12. Pojęcie i zadania teologii religii

13. Klasyfikacja i ogólna charakterystyka stanowisk teologicznoreligijnych

14. Ekskluzywizm eklezjocentryczny: Extra Ecclesiam salus nulla

15. Ekskluzywizm chrystocentryczny: Karl Barth

16. Pluralizm (ogólna charakterystyka, John Hick, Raimundo Panikkar)

17. Inkluzywizm (teoria wypełnienia, Karl Rahner)

18. Sobór Watykański II a religie niechrześcijańskie

Literatura:

Literatura przedmiotu:

1. A. Bronk. Podstawy nauk o religii. Lublin 2003.

2. A. Bronk. Nauki o religii. W: H. Zimoń (red.). Religia w świecie współczesnym.

Zarys problematyki religiologicznej. Lublin 2000 s. 23-52.2.

3. Z. Kubacki, Kościół, religie i zbawienie, Kraków 2016.

4. I.S. Ledwoń. „…i nie ma w żadnym innym zbawienia”. Wyjątkowy charakter

chrześcijaństwa w teologii posoborowej. Lublin 2006.

5. Z. Kupisiński, I. S. Ledwoń. Religiologiczne nauki. W: M. Rusecki i in. (red.).

Leksykon teologii fundamentalnej. Lublin – Kraków 2002 s. 1034-1040.

6. M. Rusecki, Istota i geneza religii, Lublin-Sandomierz 1997.

7. M. Rusecki. Traktat o religii. Warszawa 2007.

8. H. Waldenfels (red.), Leksykon religii. Zjawiska - dzieje - idee, Warszawa 1997.

9. H. Zimoń (red.). Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki

religiologicznej. Lublin 2000.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie - TMA_W012; P7S_WG

W2. zna filozoficzno-teologiczne ujęcia religii i jej genezy w kontekście teorii naturalistycznych i redukcjonistycznych - TMA_W09; P7S_WG

W.3. zna stanowiska teologicznoreligijne, określających stosunek chrześcijaństwa do religii pozachrześcijańskich - TMA_W08; P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników - TMA_U01; P7S_UW

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów religiologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji - TMA_U02; P7S_UW

U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - TMA_U09; P7S-UK

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów - TMA_K05; P7_SKO

K2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską - TMA_06; P7S_KK; P7_SKO

K3. Interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii - TMA_K08; P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia:

• egzamin ustny

B. Kryteria oceniania:

• ocena niedostateczna

WIEDZA

W1. Student nie posiada wiedzy w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;

W2. nie zna filozoficzno-teologicznych ujęć religii i koncepcji genezy religii w kontekście teorii naturalistycznych i redukcjonistycznych;

W.3. nie zna stanowisk teologicznoreligijnych, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury religiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników;

U2. nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji poglądów religiologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji;

U3. nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;

K2. nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów doktrynalnych związanych z pracą duszpasterską;

K3. nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii.

• Ocena dostateczna

W1. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie niektórych nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;

W2. zna niektóre filozoficzno-teologiczne ujęcia religii oraz niektóre koncepcje genezy religii w kontekście teorii naturalistycznych i redukcjonistycznych;

W.3. zna niektóre stanowiska teologicznoreligijne, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów religiologicznych i światopoglądowych;

U3. posiada umiejętność argumentowania oraz prowadzenia dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości;

K2. identyfikuje niektóre dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską;

K3. interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie religiologii.

• Ocena dobra

WIEDZA

W1. Student posiada wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;

W2. zna filozoficzno-teologiczne ujęcia religii oraz niektóre koncepcje genezy religii w kontekście teorii naturalistycznych i redukcjonistycznych;

W.3. zna stanowiska teologicznoreligijne, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej oraz syntezę różnych idei i zjawisk religijnych;

U2. potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów religiologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji;

U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze oraz formułowania wniosków i syntetycznych podsumowań.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania niektórych problemów;

K2. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską;

K3. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa i teologii religii.

• Ocena bardzo dobra

WIEDZA

W1. Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie nauk religiologicznych - ich natury oraz formalnych kompetencji w orzekaniu o religii, jej istocie, naturze i genezie;

W2. ma pogłębioną wiedzę na temat filozoficzno-teologicznych ujęć religii oraz koncepcji genezy religii w kontekście teorii naturalistycznych i redukcjonistycznych;

W.3. ma pogłębioną wiedzę na temat stanowisk teologicznoreligijnych, określających stosunek chrześcijaństwa do religii niechrześcijańskich.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury religiologicznej, syntezę różnych idei i zjawisk religijnych oraz opracowanie i prezentację wyników;

U2. potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę krytyczną oraz interpretację różnych poglądów religiologicznych i światopoglądowych celem określenia ich znaczeń i implikacji;

U3. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej religii i jej miejsca w kulturze, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.

KOPMETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów;

K2. trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy doktrynalne związane z pracą duszpasterską;

K3. interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie religioznawstwa, filozofii religii i teologii religii.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystian Kałuża
Prowadzący grup: Krystian Kałuża
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-1 (2025-04-18)