Historia Kościoła do 1073 r.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05.T.NJ.01.07.C |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0221) Religia i teologia
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Kościoła do 1073 r. |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Teologia, niestacjonarne, mgr Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 01 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | magisterskie |
Kierunek studiów: | Teologia kapłańska, teologia katechetyczno-pastoralna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | przez cały cykl studiów na I semestrze |
Profil kształcenia: | podstawowy magisterski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca: ŻUREK A., Pierwsze wieki Kościoła (I-VII wiek), Tarnów 2000. ZIELIŃSKI Z., Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Wrocław 2005. BEDOUELLE G., Kościół w dziejach, Poznań 1994. DELUMEAU J., Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w., t. I-II, Warszawa 1986. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 0,5 ECTS Konwersatorium: 9 godz. Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. zdawaniu lektur, konsultacjach, itp.): 4 godz. B. Praca własna studenta: 0,5 ECTS Przygotowanie do kolokwium i dyskusji z lektur, przygotowanie prezentacji: 12 godz. |
Założenia: | Konwersatorium ma za zadanie bardziej wnikliwe pogłębianie wybranych zagadnień z okresu starożytności i wczesnego średniowiecza dotyczących dziejów Kościoła powszechnego oraz dziejów Kościoła w Polsce. Zadanie te prowadzone są poprzez studiowanie wybranych fragmentów opracowań jak i dokumentów źródłowych opublikowanych w wydaniach krytycznych. |
Skrócony opis: |
Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma za zadanie bardziej wnikliwe pogłębianie wybranych zagadnień z okresu starożytności i wczesnego średniowiecza dotyczących dziejów Kościoła powszechnego oraz dziejów Kościoła w Polsce. Zadanie te prowadzone są poprzez studiowanie wybranych fragmentów opracowań jak i dokumentów źródłowych opublikowanych w wydaniach krytycznych. Ćwiczenia: Ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, prezentacja wybranych zagadnień, studia z mapą (metoda kartograficzna), lektura fragmentów dzieł starożytnych i średniowiecznych auto-rów. Lektura dokumentów soborowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć BANASZAK M., Historia Kościoła katolickiego, t. I-II, cz. 1, Warszawa 1986-1989. KUMOR B., Historia Kościoła, cz. I-III, Lublin 2001-2003. B. KUMOR, Z. OBERTYŃSKI (red.), Historia Kościoła w Polsce, t. I, Poznań 1974. KŁOCZOWSKI J. (red.), Chrześcijaństwo w Polsce. Zarys przemian 966-1979, Lublin 1992. A2. studiowana samodzielnie przez studenta ROGIER L.J. I IN. (red.), Historia Kościoła, t. I-II, Warszawa 1986-1988. B. Literatura uzupełniająca ŻUREK A., Pierwsze wieki Kościoła (I-VII wiek), Tarnów 2000. ZIELIŃSKI Z., Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Wrocław 2005. BEDOUELLE G., Kościół w dziejach, Poznań 1994. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. Absolwent zajęć ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej TMA_W01; P7S_WG; 2. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym TMA_W14; P7S_WG; PS7_WK. Umiejętności: student potrafi 3. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej TMA_U01, P7S_UW. 4. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych TMA_U06, P7S_UW. 5. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań TMA_U09, P7S_UK. Kompetencje społeczne: student jest gotów do 6. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny TMA_K02, P7S_KR. 7. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów TMA_K05, P7S_KO. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Lektura (efekty 2, 3, 7) Prezentacja multimedialna (efekty 3, 4, 5) Zadania cząstkowe (efekty 5, 6) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Przygotowanie prezentacji na zadany temat (50%), Sprawdzian z prezentowanych 2 lektur (50%). FORMA ZALICZENIA: z wykładu – egzamin ustny (75%), poprzedzony kolokwium z zadanych lektur (25%) z ćwiczeń – przygotowanie prezentacji na zadany temat (50%), sprawdzian z prezentowanych 2 lektur (50%). ocena niedostateczna: Wiedza: W 1. Absolwent nie posiada wystarczającej wiedzy z prezentowanych zagadnień z historii Kościoła. W 2. Nie zna terminologii nauk teologicznych i jej korzeni grecko-łacińskich. W 4. Brak mu wiedzy o historycznej zmienności przemian historycznych i ich konsekwencjach dla teologii. Umiejętności: U 1. Absolwent nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U 2. Nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych. Kompetencje społeczne: K 1. Absolwentowi brak argumentów rozumienia potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. K 2. Nie ma świadomości złożoności rzeczywistości. ocena dostateczna: Wiedza: W 1. Absolwent posiada małą wiedzę z prezentowanych zagadnień z historii Kościoła. W 2. Nie zbyt dobrze orientuje się w terminologii nauk teologicznych i jej korzeniach grecko-łacińskich. W 4. Ma małą wiedzę o historycznej zmienności przemian historycznych i ich konsekwencjach dla teologii. Umiejętności: U 1. Absolwent w bardzo małym stopniu potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U 2. Posiada średnią umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych. Kompetencje społeczne: K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości. Ocena dobra: Umiejętności: U 1. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U 2. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych. U 3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. Kompetencje społeczne: K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób. K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. K 3. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy. Ocena bardzo dobra: Umiejętności: U 1. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i bardzo dobrze integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz trafnie formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U 2. Posiada doskonałą umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych. U 3. Posiada w bardzo dobrym stopniu umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. Kompetencje społeczne: K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, samodzielnie potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób. K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, którą prezentuje w swoich działaniach i wypowiedziach. K 3. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy i w dzieła te się chętnie angażuje. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Górecki | |
Prowadzący grup: | Piotr Górecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Dyscyplina: | nauki teologiczne |
|
Literatura uzupełniająca: | B. Literatura uzupełniająca ŻUREK A., Pierwsze wieki Kościoła (I-VII wiek), Tarnów 2000. ZIELIŃSKI Z., Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Wrocław 2005. BEDOUELLE G., Kościół w dziejach, Poznań 1994. |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
|
Założenia: | Konwersatorium ma za zadanie bardziej wnikliwe pogłębianie wybranych zagadnień z okresu starożytności i wczesnego średniowiecza dotyczących dziejów Kościoła powszechnego oraz dziejów Kościoła w Polsce. Zadanie te prowadzone są poprzez studiowanie wybranych fragmentów opracowań jak i dokumentów źródłowych opublikowanych w wydaniach krytycznych. |
|
Skrócony opis: |
Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji. |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium ma za zadanie bardziej wnikliwe pogłębianie wybranych zagadnień z okresu starożytności i wczesnego średniowiecza dotyczących dziejów Kościoła powszechnego oraz dziejów Kościoła w Polsce. Zadanie te prowadzone są poprzez studiowanie wybranych fragmentów opracowań jak i dokumentów źródłowych opublikowanych w wydaniach krytycznych. Zakres tematów: I. OKRES STAROŻYTNOŚCI 1. Pierwsza gmina chrześcijańska 2. Prześladowanie chrześcijan 3. Rozwój przestrzenny, ustrój i organizacja Kościoła Starożytnego 4. Rozwój nauki teologicznej 5. Spory teologiczne w starożytnym Kościele 6. Sobory powszechne starożytnego Kościoła II. WCZESNE ŚREDNIOWIECZE 7. Utworzenie Państwa Kościelnego 8. Rozwój Kościoła w Europie: misje wśród Germanów i Słowian 9. Chrzest Mieszka i chrystianizacja Polski |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć BANASZAK M., Historia Kościoła katolickiego, t. I-II, cz. 1, Warszawa 1986-1989. KUMOR B., Historia Kościoła, cz. I-III, Lublin 2001-2003. B. KUMOR, Z. OBERTYŃSKI (red.), Historia Kościoła w Polsce, t. I, Poznań 1974. KŁOCZOWSKI J. (red.), Chrześcijaństwo w Polsce. Zarys przemian 966-1979, Lublin 1992. A2. studiowana samodzielnie przez studenta ROGIER L.J. I IN. (red.), Historia Kościoła, t. I-II, Warszawa 1986-1988. |
|
Uwagi: |
Zajęcia z ćwiczeń są kontynuacją i uzupełnieniem wykładu monograficznego. Ocena z ćwiczeń jest wypadkową praktycznego wykorzystania wiedzy, jaką student opanował w czasie wykładu monograficznego i własnej pracy nad wskazanymi opracowaniami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.