Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Kościoła do 1073 r.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05.T.NJ.01.07.C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia Kościoła do 1073 r.
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Teologia, niestacjonarne, mgr
Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 01
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

magisterskie

Kierunek studiów:

Teologia kapłańska, teologia katechetyczno-pastoralna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

przez cały cykl studiów na I semestrze

Profil kształcenia:

podstawowy magisterski

Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna
Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Realizowany w sali

Wymagania:

brak

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca:

ŻUREK A., Pierwsze wieki Kościoła (I-VII wiek), Tarnów 2000.

ZIELIŃSKI Z., Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Wrocław 2005.

BEDOUELLE G., Kościół w dziejach, Poznań 1994.

DELUMEAU J., Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII w., t. I-II, Warszawa 1986.



Nakład pracy studenta:

A.

Godziny kontaktowe: 0,5 ECTS

Konwersatorium: 9 godz.


Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. zdawaniu lektur, konsultacjach, itp.): 4 godz.


B. Praca własna studenta: 0,5 ECTS

Przygotowanie do kolokwium i dyskusji z lektur, przygotowanie prezentacji: 12 godz.

Założenia:

Konwersatorium ma za zadanie bardziej wnikliwe pogłębianie wybranych zagadnień z okresu starożytności i wczesnego średniowiecza dotyczących dziejów Kościoła powszechnego oraz dziejów Kościoła w Polsce. Zadanie te prowadzone są poprzez studiowanie wybranych fragmentów opracowań jak i dokumentów źródłowych opublikowanych w wydaniach krytycznych.

Skrócony opis:

Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji.

Pełny opis:

Konwersatorium ma za zadanie bardziej wnikliwe pogłębianie wybranych zagadnień z okresu starożytności i wczesnego średniowiecza dotyczących dziejów Kościoła powszechnego oraz dziejów Kościoła w Polsce. Zadanie te prowadzone są poprzez studiowanie wybranych fragmentów opracowań jak i dokumentów źródłowych opublikowanych w wydaniach krytycznych.

Ćwiczenia:

Ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, prezentacja wybranych zagadnień,

studia z mapą (metoda kartograficzna), lektura fragmentów dzieł starożytnych i średniowiecznych auto-rów. Lektura dokumentów soborowych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

BANASZAK M., Historia Kościoła katolickiego, t. I-II, cz. 1, Warszawa 1986-1989.

KUMOR B., Historia Kościoła, cz. I-III, Lublin 2001-2003.

B. KUMOR, Z. OBERTYŃSKI (red.), Historia Kościoła w Polsce, t. I, Poznań 1974.

KŁOCZOWSKI J. (red.), Chrześcijaństwo w Polsce. Zarys przemian 966-1979, Lublin 1992.

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

ROGIER L.J. I IN. (red.), Historia Kościoła, t. I-II, Warszawa 1986-1988.

B. Literatura uzupełniająca

ŻUREK A., Pierwsze wieki Kościoła (I-VII wiek), Tarnów 2000.

ZIELIŃSKI Z., Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Wrocław 2005.

BEDOUELLE G., Kościół w dziejach, Poznań 1994.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. Absolwent zajęć ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej TMA_W01; P7S_WG;

2. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym TMA_W14; P7S_WG; PS7_WK.

Umiejętności: student potrafi

3. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej TMA_U01, P7S_UW.

4. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych TMA_U06, P7S_UW.

5. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań TMA_U09, P7S_UK.

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

6. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny TMA_K02, P7S_KR.

7. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów TMA_K05, P7S_KO.

Metody i kryteria oceniania:

Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Lektura (efekty 2, 3, 7)

Prezentacja multimedialna (efekty 3, 4, 5)

Zadania cząstkowe (efekty 5, 6)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Przygotowanie prezentacji na zadany temat (50%), Sprawdzian z prezentowanych 2 lektur (50%).

FORMA ZALICZENIA:

z wykładu – egzamin ustny (75%), poprzedzony kolokwium z zadanych lektur (25%)

z ćwiczeń – przygotowanie prezentacji na zadany temat (50%), sprawdzian z prezentowanych 2 lektur (50%).

ocena niedostateczna:

Wiedza:

W 1. Absolwent nie posiada wystarczającej wiedzy z prezentowanych zagadnień z historii Kościoła.

W 2. Nie zna terminologii nauk teologicznych i jej korzeni grecko-łacińskich.

W 4. Brak mu wiedzy o historycznej zmienności przemian historycznych i ich konsekwencjach dla teologii.

Umiejętności:

U 1. Absolwent nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.

U 2. Nie posiada umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych.

Kompetencje społeczne:

K 1. Absolwentowi brak argumentów rozumienia potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

K 2. Nie ma świadomości złożoności rzeczywistości.

ocena dostateczna:

Wiedza:

W 1. Absolwent posiada małą wiedzę z prezentowanych zagadnień z historii Kościoła.

W 2. Nie zbyt dobrze orientuje się w terminologii nauk teologicznych i jej korzeniach grecko-łacińskich.

W 4. Ma małą wiedzę o historycznej zmienności przemian historycznych i ich konsekwencjach dla teologii.

Umiejętności:

U 1. Absolwent w bardzo małym stopniu potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.

U 2. Posiada średnią umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych.

Kompetencje społeczne:

K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości.

Ocena dobra:

Umiejętności:

U 1. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.

U 2. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.

U 3. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.

Kompetencje społeczne:

K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób.

K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.

K 3. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.

Ocena bardzo dobra:

Umiejętności:

U 1. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i bardzo dobrze integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz trafnie formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej.

U 2. Posiada doskonałą umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.

U 3. Posiada w bardzo dobrym stopniu umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.

Kompetencje społeczne:

K 1. Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, samodzielnie potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób.

K 2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, którą prezentuje w swoich działaniach i wypowiedziach.

K 3. Uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy i w dzieła te się chętnie angażuje.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Górecki
Prowadzący grup: Piotr Górecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

nauki teologiczne

Literatura uzupełniająca:

B. Literatura uzupełniająca

ŻUREK A., Pierwsze wieki Kościoła (I-VII wiek), Tarnów 2000.

ZIELIŃSKI Z., Historia Kościoła. Odbicie rzeczywistości Bożej w świecie, Wrocław 2005.

BEDOUELLE G., Kościół w dziejach, Poznań 1994.

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Realizowany w sali

Założenia:

Konwersatorium ma za zadanie bardziej wnikliwe pogłębianie wybranych zagadnień z okresu starożytności i wczesnego średniowiecza dotyczących dziejów Kościoła powszechnego oraz dziejów Kościoła w Polsce. Zadanie te prowadzone są poprzez studiowanie wybranych fragmentów opracowań jak i dokumentów źródłowych opublikowanych w wydaniach krytycznych.

Skrócony opis:

Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji.

Pełny opis:

Konwersatorium ma za zadanie bardziej wnikliwe pogłębianie wybranych zagadnień z okresu starożytności i wczesnego średniowiecza dotyczących dziejów Kościoła powszechnego oraz dziejów Kościoła w Polsce. Zadanie te prowadzone są poprzez studiowanie wybranych fragmentów opracowań jak i dokumentów źródłowych opublikowanych w wydaniach krytycznych.

Zakres tematów:

I. OKRES STAROŻYTNOŚCI

1. Pierwsza gmina chrześcijańska

2. Prześladowanie chrześcijan

3. Rozwój przestrzenny, ustrój i organizacja Kościoła Starożytnego

4. Rozwój nauki teologicznej

5. Spory teologiczne w starożytnym Kościele

6. Sobory powszechne starożytnego Kościoła

II. WCZESNE ŚREDNIOWIECZE

7. Utworzenie Państwa Kościelnego

8. Rozwój Kościoła w Europie: misje wśród Germanów i Słowian

9. Chrzest Mieszka i chrystianizacja Polski

Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

A1. wykorzystywana podczas zajęć

BANASZAK M., Historia Kościoła katolickiego, t. I-II, cz. 1, Warszawa 1986-1989.

KUMOR B., Historia Kościoła, cz. I-III, Lublin 2001-2003.

B. KUMOR, Z. OBERTYŃSKI (red.), Historia Kościoła w Polsce, t. I, Poznań 1974.

KŁOCZOWSKI J. (red.), Chrześcijaństwo w Polsce. Zarys przemian 966-1979, Lublin 1992.

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

ROGIER L.J. I IN. (red.), Historia Kościoła, t. I-II, Warszawa 1986-1988.

Uwagi:

Zajęcia z ćwiczeń są kontynuacją i uzupełnieniem wykładu monograficznego. Ocena z ćwiczeń jest wypadkową praktycznego wykorzystania wiedzy, jaką student opanował w czasie wykładu monograficznego i własnej pracy nad wskazanymi opracowaniami.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-4 (2025-05-14)