Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05.T.NJ.01.10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Teologia, niestacjonarne, mgr Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 01 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przybliżenie studentom wiedzy na temat podstaw emisji i higieny głosu, wykształcenie umiejętności prawidłowego oddychania, dykcji i artykulacji, opanowanie zasad poprawności ortofonicznej oraz środków wyrazu artystycznego w czytaniu, opowiadaniu i w żywej mowie. |
Pełny opis: |
Zapoznanie się z anatomią i prawidłowym funkcjonowaniem układu oddechowo - fonacyjno -artykulacyjnego; podstawowe zasady i techniki prawidłowego oddychania (nabywanie umiejętności oddy-chania przeponowo ); podstawowe zasady artykulacji i dykcji oraz poprawności ortofonicznej; ćwiczenia sprawności narządów artykulacyjnych ćwiczenia dykcyjne - samogłoski (wyraziste artykułowanie samogłosek ustnych i nosowych, samogłoska jako podstawa dykcji i nośności dźwięku); ćwiczenia dykcyjne - spółgłoski (wyrazista artykulacja głosek w zbiegach i zbitkach spółgłoskowych, zakończeniach wyrazów, praca z tek-stem: podstawowe zasady interpretacji tekstu (frazowanie, pauzowanie, intonacja, akcent, tempo, modulacja głosu), ekspresja słowa a ekspresja ciała. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): M. Przybysz – Piwko, Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006; B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków 2003; H. Zielińska, Kształcenie głosu. Lublin 2002; B. Brosz-kiewicz, J. Jarek, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2003. B. Literatura uzupełniająca K. Gawęda, J. Łazewski, Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995; B. Toczyska, Elementarne ćwicze-nia dykcji, Gdańsk 1998; B. Toczyska, Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1997; B. Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia, Warszawa 1998; Z. Klemensiewicz., Prawidła poprawnej wymowy polskiej, Kraków 1995; M. Oczkoś, Abecadło mówienia, Warszawa 1999. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń oraz współczesnych systemów związanych z komunikacją interpersonalną i przekazywaniem informacji. 2. Posiada podstawową wiedzę z zakresu emisji i kształcenia głosu Umiejętności 1. Student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych 2. Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; prawidłowego oddechu, artykulacji i dykcji, stosowania ekspresji werbalnej. Kompetencje społeczne (postawy) 1. Rozwija w sobie pewność i profesjonalizm wypowiedzi . 2. Opanowuje zasady higieny narządów mowy. 3. Aktywnie uczestniczy w różnych dyskusjach i przemowach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład konwersatoryjny; ćwiczenia audytoryjne. Zaliczenie z oceną Kolokwium pisemne z teorii, zaliczenie praktyczne ćwiczeń oddechowych, poprawności ortofonicznej, czytania i opowiadania z zasadami interpretacji tekstu. Podstawowe kryteria 1. Kolokwium z teorii: – 40% 2. Zaliczenie ćwiczeń: - 40% 3. Aktywność na zajęciach – 20% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Pawiński | |
Prowadzący grup: | Sławomir Pawiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.