Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria poznania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05.T.NJ.02.02
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teoria poznania
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Teologia, niestacjonarne, mgr
Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

magisterskie

Kierunek studiów:

teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

letni

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 15 godz. / 0,5 ECTS

Udział w zajęciach: 15 godz.

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, zaliczeniu): 4 godz.

B. Praca własna studenta: 12 godz. / 0,5 ECTS Lektura: 6 godz. Przygotowanie do egzaminu: 6 godz.

Założenia:

Kurs zakłada znajomość podstawowych zagadnień odnośnie mechanizmów poznawczych ludzkiego umysłu, o jakich mowa w kursie historii filozofii.

Skrócony opis:

Teoria poznania to dziedzina filozofii, która bada naturę, źródła i granice ludzkiego poznania. W ramach interdyscyplinarnego podejścia, ten przedmiot integruje filozoficzne refleksje na temat percepcji, rozumienia, dedukcji oraz indukcji z aktualnymi osiągnięciami naukowymi, takimi jak neurobiologia, psychologia poznawcza czy informatyka kognitywna. Celem tego dialogu jest zgłębienie mechanizmów poznawczych, zrozumienie procesów myślenia i przetwarzania informacji, a także eksploracja sposobów, w jakie nauka może wspierać i uzupełniać filozoficzne analizy dotyczące natury ludzkiego poznania. Przedmiot ten zachęca do krytycznego myślenia, analizy oraz integracji różnorodnych perspektyw, w celu rozwinięcia pełniejszego zrozumienia procesów poznawczych i ich implikacji filozoficznych.

Pełny opis:

1. Przedmiot teorii poznania i jej podstawowe problemy. Między mózgiem a umysłem.

2. Od doświadczenia do poznania: czy poznajemy realnie istniejący świat czy wytwory ludzkiego umysłu?

3. Poznanie jako odwzorowanie rzeczywistości.

4. Problem prawdziwości poznania.

5. Problem źródeł poznania.

6. Problem granic poznania.

7. Natura poznania matematycznego. Jak istnieją obiekty matematyczne?

8. Specyfika poznania naukowego.

9. Specyfika poznania teologicznego.

Literatura:

R. Rożdzeński, Filozofia poznania: zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, Kraków 2003.

M. A. Krąpiec, Wprowadzenie do filozofii, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1998 (s. 335-396).

M. Heller, Filozofia nauki, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, Kraków 1992.

Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka, Warszawa 1983.

Wciórka L., Teoria poznania, Poznań 1996.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student zna podstawową terminologię teorii poznania w języku polskim, zna najważniejsze terminy tej teorii w języku angielskim (W03, W05)

- student zna zależności między teorią poznania a głównymi subdyscyplinami filozoficznymi oraz między teorią poznania a innymi naukami, których przedmiotem jest poznanie (W02)

- student ma uporządkowaną wiedzę o głównych stanowiskach teoriopoznawczych (W06, W08)

- student rozumie podstawowe problemy i zagadnienia teoriopoznawcze (W06, W08)

Umiejętności:

- student poprawnie stosuje poznaną terminologię teorii poznania (U05)

- student analizuje argumenty filozoficzne dotyczące zagadnień z zakresu teorii poznania, identyfikuje ich kluczowe założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami (U07)

student umie podać argumenty za i przeciw podstawowym stanowiskom teoriopoznawczym (U10)

Kompetencje społeczne:

- student potrafi podjąć podstawową dyskusję i rozumieć nowe propozycje rozwiązań problemów (K02)

- student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role (K10)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin jest w formie ustnej lub pisemnej (test wyboru), lista pytań egzaminacyjnych będzie udostępniona pod koniec semestru.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczą niniejszego przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Grygiel
Prowadzący grup: Wojciech Grygiel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www2-6 (2025-03-04)