Psychologia rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05.T.NJ.02.03.C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Teologia, niestacjonarne, mgr Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w problematykę okresu rozwojowego oraz człowieka dorosłego. Prowadzony jest równolegle z wykładem z zakresu psychologii rozwojowej. |
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Rozwój dziecka w okresie prenatalnym – charakterystyka, prawidłowości i zagrożenia. 2. Rozwój dziecka w okresie niemowlęcym (z uwzględnieniem rozwoju noworodkowego) – koncepcje rozwojowe, prawidłowości, wpływy, zaburzenia, zagrożenia. 3. Rozwój dziecka w okresie poniemowlęcym (2-3 r.ż.) – koncepcje rozwojowe, prawidłowości i zaburzenia. 4. Rozwój dziecka w okresie przedszkolnym (3-6 r.ż.) – koncepcje rozwojowe, prawidłowości i zaburzenia. 5. Rozwój dziecka w okresie szkolnym (6-11/12 r.ż.) – koncepcje rozwojowe, prawidłowości i zaburzenia. 6. Problematyka okresu dorastania (11/12-18 r.ż.) – koncepcje rozwojowe, zagrożenia okresu dorastania, typowe kryzysy. 7. Wczesny okres dorosłości – etapy, oczekiwane role, kryzysy. 8. Średnia dorosłość – etapy, oczekiwane role, kryzysy. 9. Późna dorosłość – etapy, oczekiwane role, kryzysy. 10. Człowiek w obliczu śmierci – problemy egzystencjalne, bilansowanie życia. 11. Relacje z innymi ludźmi na przestrzeni życia człowieka. 12. Sytuacje trudne w przebiegu życia człowieka (kryzysy rozwojowe, sytuacyjne w poszczególnych fazach życia człowieka). 13. Problemy samotnego życia. 14. Człowiek w obliczu choroby na poszczególnych etapach życia – perspektywa psychologiczna. |
Literatura: |
Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zyska i S-ka Wydawnictwo. Rozdział 1 /ss.1-32/ Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Rozdz. 1 , rozdz. 2 – s. 41-46 Brzezińska A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP Rozdział 1. Jak myślimy o rozwoju człowieka? /ss. 5-20/ Rozdział 2. Jak przebiega rozwój człowieka? /ss. 21-40/ Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Warszawa: PWN. Rozdz. 2-4 Strelau J. (red.) (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP. Rozdz. 7 Turner J. S., Helms D. B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. Rozdz. 1. Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. s.40-42, s. 77-95. Mussen P.H. (red) (1970). Podręcznik metod badania rozwoju dziecka. Warszawa: PWN. ss.80-142 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: absolwent zna i rozumie WIEDZA: absolwent zna i rozumie ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym. UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie . potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie. potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk o rodzinie. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach. 2. Udział czynny - analiza zadanej literatury, prezentacja własna. 3. Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kiełek-Rataj | |
Prowadzący grup: | Ewa Kiełek-Rataj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.