Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05.T.NJ.02.03.C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Teologia, niestacjonarne, mgr
Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w problematykę okresu rozwojowego oraz człowieka dorosłego. Prowadzony jest równolegle z wykładem z zakresu psychologii rozwojowej.

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Rozwój dziecka w okresie prenatalnym – charakterystyka, prawidłowości i zagrożenia.

2. Rozwój dziecka w okresie niemowlęcym (z uwzględnieniem rozwoju noworodkowego) – koncepcje rozwojowe, prawidłowości, wpływy, zaburzenia, zagrożenia.

3. Rozwój dziecka w okresie poniemowlęcym (2-3 r.ż.) – koncepcje rozwojowe, prawidłowości i zaburzenia.

4. Rozwój dziecka w okresie przedszkolnym (3-6 r.ż.) – koncepcje rozwojowe, prawidłowości i zaburzenia.

5. Rozwój dziecka w okresie szkolnym (6-11/12 r.ż.) – koncepcje rozwojowe, prawidłowości i zaburzenia.

6. Problematyka okresu dorastania (11/12-18 r.ż.) – koncepcje rozwojowe, zagrożenia okresu dorastania, typowe kryzysy.

7. Wczesny okres dorosłości – etapy, oczekiwane role, kryzysy.

8. Średnia dorosłość – etapy, oczekiwane role, kryzysy.

9. Późna dorosłość – etapy, oczekiwane role, kryzysy.

10. Człowiek w obliczu śmierci – problemy egzystencjalne, bilansowanie życia.

11. Relacje z innymi ludźmi na przestrzeni życia człowieka.

12. Sytuacje trudne w przebiegu życia człowieka (kryzysy rozwojowe, sytuacyjne w poszczególnych fazach życia człowieka).

13. Problemy samotnego życia.

14. Człowiek w obliczu choroby na poszczególnych etapach życia – perspektywa psychologiczna.

Literatura:

Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zyska i S-ka Wydawnictwo. Rozdział 1 /ss.1-32/

Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Rozdz. 1 , rozdz. 2 – s. 41-46

Brzezińska A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP

Rozdział 1. Jak myślimy o rozwoju człowieka? /ss. 5-20/

Rozdział 2. Jak przebiega rozwój człowieka? /ss. 21-40/

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Warszawa: PWN. Rozdz. 2-4

Strelau J. (red.) (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Gdańsk: GWP. Rozdz. 7

Turner J. S., Helms D. B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. Rozdz. 1.

Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP. s.40-42, s. 77-95.

Mussen P.H. (red) (1970). Podręcznik metod badania rozwoju dziecka. Warszawa: PWN. ss.80-142

Efekty uczenia się:

WIEDZA: absolwent zna i rozumie

WIEDZA: absolwent zna i rozumie

ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym.

UMIEJĘTNOŚCI: absolwent potrafi

potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie .

potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie.

potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: absolwent jest gotów do

ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk o rodzinie.

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach.

2. Udział czynny - analiza zadanej literatury, prezentacja własna.

3. Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kiełek-Rataj
Prowadzący grup: Ewa Kiełek-Rataj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)