Metafizyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05.T.NJ.02.04.C |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Metafizyka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Teologia, niestacjonarne, mgr Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Literatura uzupełniająca: | CZEŻOWSKI T., Transcendentalia - przyczynek do ontologii, „Ruch Filozoficzny” 35 (1977), s. 54-56 (przedruk w: TENŻE, O metafizyce, jej kierunkach i zagadnieniach, Kęty 2004, s. 188-192). KAMIŃSKI S., Osobliwość metodologiczna teorii bytu, w: TENŻE, Jak filozofować?, Lublin 1989, s. 71-87. KOWALCZYK S., Metafizyka ogólna, Lublin 1997. LUC J., Cztery współczesne koncepcje kategorii ontologicznych, "Filozofia Nauki" 24 (2016), nr 4, s. 95-128. MARYNIARCZYK A., Metafizyka w ekologii, Lublin 1999. MARYNIARCZYK A., Metoda separacji a metafizyka, Lublin 1985. MARYNIARCZYK A., Zeszyty z metafizyki, t. I-VI, Lublin 1998-2006. STĘPIEŃ A., Punkt wyjścia w filozofii. Teorie relacji: filozoficzne i logiczna, Lublin 2005. STĘPIEŃ A.B., Studia i szkice filozoficzne, t. I-III, Lublin 1999, 2001, 2015. WOJTYSIAK J., Ontologia czy metafizyka?, w: A.B. STĘPIEŃ, T. SZUBKA (red.), Studia metafilozoficzne, t. I, Lublin 1993, s. 101-134. WOLEŃSKI J., Dwie koncepcje transcendentaliów, w: TENŻE, W stronę logiki, Kraków 1996, s. 147-159. WOLSZA K., Religijne wymiary doświadczenia i myślenia, Opole 2011. |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma na celu zapoznanie z problematyką metafizyczną oraz uwzględnieniem jej światopoglądowej roli. Student powinien poznać elementy terminologii metafizycznej (ze szczególnym uwzględnieniem terminologii używanej w teologii) i sprawnie się nią posługiwać. Ukazane zostaną także elementy metafizyki w teologii (np. w orzeczeniach dogmatycznych). Wybrane ćwiczenia dotyczą także metod stosowanych w metafizyce. |
Pełny opis: |
W ramach konwersatoriów analizowane są następujące zagadnienia: 1. Analiza logiczna języka metafizyki (nazwy, uniwersalia, transcsendentalia). 2. Metody metafizyki: abstrakcja, separacja, analogia. 3. Tradycyjne i współczesne teorie kategorii ontologicznych (M.A. Krąpiec, S. Kamiński, J.M. Bocheński). 4. Teoria aktu i możności oraz wypowiedzi modalne. 5. Filozoficzne koncepcje substancji i ich zastosowania w teologii. 6. Dezyderaty pod adresem metafizyki w encyklice Jana Pawła II "Fides et ratio". |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA BOCHEŃSKI J.M., Między logiką a wiarą. Z Jóżefem M. Bocheńskim rozmawia Jan Parys, Montricher 1998 (oraz późniejsze wydania). HERBUT J., Artykuły i szkice. Z teorii i metodologii metafizyki, filozoficznej analizy języka religii oraz etyki i metaetyki, Opole 2008. JAN PAWEŁ II, Fides et ratio. Encyklika o relacjach między wiarą a rozumem, Rzym 1998. KRĄPIEC M.A., Metafizyka. Zarys teorii bytu, Lublin 1984 (i inne wydania), KRĄPIEC M.A., KAMIŃSKI S., Z teorii i metodologii metafizyyki, Lublin 1994. STRÓŻEWSKI W., Ontologia, Kraków 2004 (2006). WOLSZA K., Materiały do ćwiczeń z metafizyki, Opole 2018. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA CZEŻOWSKI T., Transcendentalia - przyczynek do ontologii, „Ruch Filozoficzny” 35 (1977), s. 54-56 (przedruk w: TENŻE, O metafizyce, jej kierunkach i zagadnieniach, Kęty 2004, s. 188-192). KAMIŃSKI S., Osobliwość metodologiczna teorii bytu, w: TENŻE, Jak filozofować?, Lublin 1989, s. 71-87. KOWALCZYK S., Metafizyka ogólna, Lublin 1997. LUC J., Cztery współczesne koncepcje kategorii ontologicznych, "Filozofia Nauki" 24 (2016), nr 4, s. 95-128. MARYNIARCZYK A., Metafizyka w ekologii, Lublin 1999. MARYNIARCZYK A., Metoda separacji a metafizyka, Lublin 1985. MARYNIARCZYK A., Zeszyty z metafizyki, t. I-VI, Lublin 1998-2006. STĘPIEŃ A., Punkt wyjścia w filozofii. Teorie relacji: filozoficzne i logiczna, Lublin 2005. STĘPIEŃ A.B., Studia i szkice filozoficzne, t. I-III, Lublin 1999, 2001, 2015. WOJTYSIAK J., Ontologia czy metafizyka?, w: A.B. STĘPIEŃ, T. SZUBKA (red.), Studia metafilozoficzne, t. I, Lublin 1993, s. 101-134. WOLEŃSKI J., Dwie koncepcje transcendentaliów, w: TENŻE, W stronę logiki, Kraków 1996, s. 147-159. WOLSZA K., Religijne wymiary doświadczenia i myślenia, Opole 2011. |
Efekty uczenia się: |
I. Wiedza ("Student wie i rozumie"): - Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii (i prawa kanonicznego), którą jest w stanie rozwijać i stosować w działalności profesjonalnej: TMA_W02; P7S_WG; - Zna terminologią nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie: TMA_W03; P7S_WG; - Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii (i prawa kanonicznego): TMA_W09; P7S_WG. II. Umiejętności ("Student potrafi"): - Student posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii: TMA_U03; P7S_UW; - Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych (i życia Kościoła), z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań: TMA_U09; P7S_UK; - Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi: TMA_U12; P7S_UW. III. Kompetencje społeczne ("Student jest gotów do..."): - Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów: TMA_K05; P7S_KO; - Identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne, związane z życiem indywidualnym i społecznym: TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO; - Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii: TMA_K08; P7S_KR. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z "Regulaminem studiów Uniwersytetu Opolskiego" (paragraf 6, p. 3-5), udział w konwersatorium jest obowiązkowy. W ustaleniu końcowej oceny brane są pod uwagę następujące kryteria: (1) udział w zajęciach i wykonywanie bieżących ćwiczeń i zadań; (2) zaliczenie dwóch kolokwiów w semestrze obejmujących materiał ćwiczeniowy oraz treść zadanych lektur. Każde kolokwium składa się z 16 pytań i jest oceniane według skali: 16 pkt. = bardzo dobry (5,0), 14-15 pkt. = dobry plus (4,5), 12-13 pkt. = dobry (4,0), 10-11 pkt. = dostateczny plus (3,5), 9 pkt. = dostateczny (3,0), poniżej 9 pkt. - niedostateczny (2,0). |
Praktyki zawodowe: |
Z przedmiotem nie są związane praktyki zawodowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Grygiel | |
Prowadzący grup: | Wojciech Grygiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.