Historia czasów biblijnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05.T.NJ.02.08 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia czasów biblijnych |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Teologia, niestacjonarne, mgr Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Celem tego przedmiotu jest prezentacja podstawowej chronologii wydarzeń biblijnych w relacji do dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu oraz analiza tekstów biblijnych i pozabiblijnych, które są kluczowe dla zrozumienia specyfiki sytuacji Izraela na poszczególnych etapach historii. Treść programowa tego przedmiotu obejmuje dzieje Izraela od patriarchów do czasów perskich (rok 333 przed Chr.), a następnie dzieje ludu wybranego od końca dominacji perskiej (rok 333 przed Chr.) do zakończenia powstania Bar Kochby (135 po Chr.), ze szczególnym uwzględnieniem tła kulturowego judaizmu I wieku przed i po Chr. |
Pełny opis: |
1. Zagadnienia wstępne. 2. Okres patriarchów. 3. Izrael w Egipcie i wyjście. 4. Osiedlenie w Kanaanie. 5. Okres sędziów. 6. Monarchia zjednoczona. 7. Podział zjednoczonej monarchii. Królestwo Judy i Królestwo Izraela. 8. Panowanie Asyrii. 9. Pod panowaniem Babilonii i Persji. 10. Okres hellenistyczny. 11. Dominacja rzymska i powstania żydowskie. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć S. A. JASIŃSKI, Jerozolima. Płomień miłości Jahwe (Kraków 1999); H. LANGKAMMER, Historia czasów Starego i Nowego Testamentu (Wrocław 2007); A. PIWOWAR, Historia Izraela czasów Starego Testamentu. Od patriarchów do podboju przez Rzymian (Materiały pomocnicze do wykładów z biblistyki 12; Lublin 2013). A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1–2 Mch, Łk, Dz; J. MAIER, Między Starym a Nowym Testamentem. Historia i religia w okresie drugiej świątyni (MT 36; Kraków 2002); H. SHANKS (red.), Starożytny Izrael. Od Abrahama do zburzenia świątyni jerozolimskiej przez Rzymian (Podręczniki Biblijne 1; Warszawa 2007). B. Literatura uzupełniająca: J. CIELĄG, Poncjusz Piłat prefekt Judei (BZ.TNT 11; Kraków – Mogilany 2003); JÓZEF FLAWIUSZ, Wojna żydowska (przekł. J. Radożycki; Warszawa 1992); M. GRANT, Herod Wielki (Warszawa 2000); P. PRIGENT, Upadek Jerozolimy (Warszawa 1999); W. RAKOCY, Faryzeusze. Historia – Ewangelie (Jak rozumieć Pismo Święte 13; Lublin 2005). |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat chronologii wydarzeń biblijnych, historii ludu wybranego (od patriarchów do rzymskiej dominacji i żydowskich powstań) oraz dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu - TMA_W01; P7S_WG W2. Student zna doskonale najważniejszą terminologię stosowaną w naukach biblijnych - TMA_W03; P7S_WG W3. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii biblijnej z innymi naukami (np. historią, geografią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W12; P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW U2. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania prac pisemnych w języku polskim na temat historii narodu wybranego i ludów ościennych - TMA_U17; P7S_UU U3. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim na temat dziejów Izraela i jego sąsiadów - TMA_U18; P7S_UU KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. Potrafi też samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (np. historię, geografię i archeologię) - TMA_K02; P7S_KR K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: - zaliczenie na ocenę Forma zaliczenia: - będą brane pod uwagę oceny z poszczególnych sprawdzianów, jakie studenci uzyskają w przeciągu całego semestru oraz ich aktywność na zajęciach. Kryteria oceniania: - ocena niedostateczna WIEDZA: W1. Student nie ma podstawowej wiedzy na temat chronologii wydarzeń biblijnych, historii ludu wybranego (od patriarchów do rzymskiej dominacji i żydowskich powstań) oraz dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu. W2. Student nie zna najważniejszej terminologii stosowanej w naukach biblijnych. W3. Student nie ma podstawowej wiedzy o powiązaniach teologii biblijnej z innymi naukami (np. historią, geografią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych. U2. Student nie posiada umiejętności przygotowywania prac pisemnych w języku polskim na temat historii narodu wybranego i ludów ościennych. U3. Student nie posiada umiejętności przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim na temat dziejów Izraela i jego sąsiadów. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. Nie potrafi też samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzy i umiejętności, rozszerzonych o wymiar interdyscyplinarny (np. historię, geografię i archeologię). K2. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki. - ocena dostateczna WIEDZA: W1. Student ma elementarną wiedzę na temat chronologii wydarzeń biblijnych, historii ludu wybranego (od patriarchów do rzymskiej dominacji i żydowskich powstań) oraz dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu. W2. Student - w minimalnym stopniu - poznał najważniejszą terminologię stosowaną w naukach biblijnych. W3. Student ma elementarną wiedzę o powiązaniach teologii biblijnej z innymi naukami (np. historią, geografią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną. U2. Student posiada nieznaczną umiejętność przygotowywania prac pisemnych w języku polskim na temat historii narodu wybranego i ludów ościennych. U3. Student posiada nieznaczną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim na temat dziejów Izraela i jego sąsiadów. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. K2. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki. - ocena dobra WIEDZA: W1. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat chronologii wydarzeń biblijnych, historii ludu wybranego (od patriarchów do rzymskiej dominacji i żydowskich powstań) oraz dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu. W2. Student - w zadowalającym stopniu - poznał najważniejszą terminologię stosowaną w naukach biblijnych. W3. Student ma uporządkowaną wiedzę o powiązaniach teologii biblijnej z innymi naukami (np. historią, geografią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną. U2. Student posiada umiejętność przygotowywania prac pisemnych w języku polskim na temat historii narodu wybranego i ludów ościennych. U3. Student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim na temat dziejów Izraela i jego sąsiadów. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. Potrafi też samodzielnie i krytycznie uzupełniać swoją wiedzę i umiejętności. K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki. - ocena bardzo dobra WIEDZA: W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat chronologii wydarzeń biblijnych, historii ludu wybranego (od patriarchów do rzymskiej dominacji i żydowskich powstań) oraz dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu. W2. Student zna doskonale najważniejszą terminologię stosowaną w naukach biblijnych. W3. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii biblijnej z innymi naukami (np. historią, geografią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze. U2. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania prac pisemnych w języku polskim na temat historii narodu wybranego i ludów ościennych. U3. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim na temat dziejów Izraela i jego sąsiadów. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. Potrafi też samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (np. historię, geografię i archeologię). K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Florczyk | |
Prowadzący grup: | Łukasz Florczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.