Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia czasów biblijnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 05.T.NJ.02.08
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia czasów biblijnych
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Teologia, niestacjonarne, mgr
Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna

Skrócony opis:

Celem tego przedmiotu jest prezentacja podstawowej chronologii wydarzeń biblijnych w relacji do dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu oraz analiza tekstów biblijnych i pozabiblijnych, które są kluczowe dla zrozumienia specyfiki sytuacji Izraela na poszczególnych etapach historii. Treść programowa tego przedmiotu obejmuje dzieje Izraela od patriarchów do czasów perskich (rok 333 przed Chr.), a następnie dzieje ludu wybranego od końca dominacji perskiej (rok 333 przed Chr.) do zakończenia powstania Bar Kochby (135 po Chr.), ze szczególnym uwzględnieniem tła kulturowego judaizmu I wieku przed i po Chr.

Pełny opis:

1. Zagadnienia wstępne.

2. Okres patriarchów.

3. Izrael w Egipcie i wyjście.

4. Osiedlenie w Kanaanie.

5. Okres sędziów.

6. Monarchia zjednoczona.

7. Podział zjednoczonej monarchii. Królestwo Judy i Królestwo Izraela.

8. Panowanie Asyrii.

9. Pod panowaniem Babilonii i Persji.

10. Okres hellenistyczny.

11. Dominacja rzymska i powstania żydowskie.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

S. A. JASIŃSKI, Jerozolima. Płomień miłości Jahwe (Kraków 1999);

H. LANGKAMMER, Historia czasów Starego i Nowego Testamentu (Wrocław 2007);

A. PIWOWAR, Historia Izraela czasów Starego Testamentu. Od patriarchów do podboju przez Rzymian (Materiały pomocnicze do wykładów z biblistyki 12; Lublin 2013).

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

1–2 Mch, Łk, Dz;

J. MAIER, Między Starym a Nowym Testamentem. Historia i religia w okresie drugiej świątyni (MT 36; Kraków 2002);

H. SHANKS (red.), Starożytny Izrael. Od Abrahama do zburzenia świątyni jerozolimskiej przez Rzymian (Podręczniki Biblijne 1; Warszawa 2007).

B. Literatura uzupełniająca:

J. CIELĄG, Poncjusz Piłat prefekt Judei (BZ.TNT 11; Kraków – Mogilany 2003);

JÓZEF FLAWIUSZ, Wojna żydowska (przekł. J. Radożycki; Warszawa 1992);

M. GRANT, Herod Wielki (Warszawa 2000);

P. PRIGENT, Upadek Jerozolimy (Warszawa 1999);

W. RAKOCY, Faryzeusze. Historia – Ewangelie (Jak rozumieć Pismo Święte 13; Lublin 2005).

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat chronologii wydarzeń biblijnych, historii ludu wybranego (od patriarchów do rzymskiej dominacji i żydowskich powstań) oraz dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu - TMA_W01; P7S_WG

W2. Student zna doskonale najważniejszą terminologię stosowaną w naukach biblijnych - TMA_W03; P7S_WG

W3. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii biblijnej z innymi naukami (np. historią, geografią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - TMA_W12; P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze - TMA_U05; P7S_UW

U2. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania prac pisemnych w języku polskim na temat historii narodu wybranego i ludów ościennych - TMA_U17; P7S_UU

U3. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim na temat dziejów Izraela i jego sąsiadów - TMA_U18; P7S_UU

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. Potrafi też samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (np. historię, geografię i archeologię) - TMA_K02; P7S_KR

K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki - TMA_K08; P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia:

- zaliczenie na ocenę

Forma zaliczenia:

- będą brane pod uwagę oceny z poszczególnych sprawdzianów, jakie studenci uzyskają w przeciągu całego semestru oraz ich aktywność na zajęciach.

Kryteria oceniania:

- ocena niedostateczna

WIEDZA:

W1. Student nie ma podstawowej wiedzy na temat chronologii wydarzeń biblijnych, historii ludu wybranego (od patriarchów do rzymskiej dominacji i żydowskich powstań) oraz dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu.

W2. Student nie zna najważniejszej terminologii stosowanej w naukach biblijnych.

W3. Student nie ma podstawowej wiedzy o powiązaniach teologii biblijnej z innymi naukami (np. historią, geografią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student nie umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzy biblijnej oraz umiejętności badawczych.

U2. Student nie posiada umiejętności przygotowywania prac pisemnych w języku polskim na temat historii narodu wybranego i ludów ościennych.

U3. Student nie posiada umiejętności przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim na temat dziejów Izraela i jego sąsiadów.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student nie rozumie potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. Nie potrafi też samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzy i umiejętności, rozszerzonych o wymiar interdyscyplinarny (np. historię, geografię i archeologię).

K2. Student nie interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.

- ocena dostateczna

WIEDZA:

W1. Student ma elementarną wiedzę na temat chronologii wydarzeń biblijnych, historii ludu wybranego (od patriarchów do rzymskiej dominacji i żydowskich powstań) oraz dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu.

W2. Student - w minimalnym stopniu - poznał najważniejszą terminologię stosowaną w naukach biblijnych.

W3. Student ma elementarną wiedzę o powiązaniach teologii biblijnej z innymi naukami (np. historią, geografią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę biblijną.

U2. Student posiada nieznaczną umiejętność przygotowywania prac pisemnych w języku polskim na temat historii narodu wybranego i ludów ościennych.

U3. Student posiada nieznaczną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim na temat dziejów Izraela i jego sąsiadów.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie.

K2. Student interesuje się tylko niektórymi dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.

- ocena dobra

WIEDZA:

W1. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat chronologii wydarzeń biblijnych, historii ludu wybranego (od patriarchów do rzymskiej dominacji i żydowskich powstań) oraz dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu.

W2. Student - w zadowalającym stopniu - poznał najważniejszą terminologię stosowaną w naukach biblijnych.

W3. Student ma uporządkowaną wiedzę o powiązaniach teologii biblijnej z innymi naukami (np. historią, geografią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną.

U2. Student posiada umiejętność przygotowywania prac pisemnych w języku polskim na temat historii narodu wybranego i ludów ościennych.

U3. Student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim na temat dziejów Izraela i jego sąsiadów.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. Potrafi też samodzielnie i krytycznie uzupełniać swoją wiedzę i umiejętności.

K2. Student interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.

- ocena bardzo dobra

WIEDZA:

W1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat chronologii wydarzeń biblijnych, historii ludu wybranego (od patriarchów do rzymskiej dominacji i żydowskich powstań) oraz dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu.

W2. Student zna doskonale najważniejszą terminologię stosowaną w naukach biblijnych.

W3. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii biblijnej z innymi naukami (np. historią, geografią i archeologią), pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student umie samodzielnie zdobywać i poszerzać wiedzę biblijną oraz umiejętności badawcze.

U2. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania prac pisemnych w języku polskim na temat historii narodu wybranego i ludów ościennych.

U3. Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim na temat dziejów Izraela i jego sąsiadów.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K1. Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie. Potrafi też samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (np. historię, geografię i archeologię).

K2. Student żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie biblistyki.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Florczyk
Prowadzący grup: Łukasz Florczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www3-6 (2025-03-04)