Pedagogika II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05.T.NJ.02.09 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika II |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Teologia, niestacjonarne, mgr Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedstawienie pedagogiki ogólnej jako nauki o wychowaniu oraz rozwoju systemów pedagogicznych w poszczególnych epokach; poszerzenie wiedzy z podstawowych teorii i nurtów współczesnej pedagogiki; wprowadzenie w problematykę szkoły – kształcenia – nauczyciela oraz aktualne problemy oświaty (por. Pedagogika ogólna). |
Pełny opis: |
1. Pedagogika jako nauka 2. Podstawowe terminy i pojęcia pedagogiczne 3. Antropologiczne podstawy wychowania 4. Źródła pedagogiki 5. Zarys historii wychowania 6. Pedagogika porównawcza 7. Współczesne systemy wychowania 8. Wychowywanie w kręgu wartości 9. Kierunki i nurty pedagogiczne 10. Antypedagogika (pedagogika negatywna) 11. Szkoła – kształcenie – nauczyciel 12. Proces nauczania (pojęcie, rodzaje, style) 13. Strategie nauczania – wzory uczenia się 14. Organizacja warsztatu pracy nauczyciela 15. Dyscyplina w szkole 16. Autorytet wychowawcy – nauczyciela 17. Szkoły publiczne i niepubliczne 18. E-nauczanie – wyzwania współczesnej edukacji 19. Pedagogika zagrożeń wychowawczych – profilaktyka wychowawcza 20. Aktualne problemy oświaty |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: KUNOWSKI S., Podstawy pedagogiki współczesnej, Warszawa 1993. KWIECIŃSKI Z., ŚLIWERSKI B., Pedagogika, cz. I-II, Warszawa 2006. NOWAK M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 1999. ŚLIWERSKI B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015. TARNOWSKI J., Jak wychowywać? Warszawa 1993. B. Literatura uzupełniająca: DZIEWIECKI M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002. GRZEGORZEWSKA M., Listy do Młodego Nauczyciela (Cykl I-III), Warszawa 2002. KOCHEL J., Wprowadzenie do antropologii pedagogicznej, Opole 2018. SEREDYŃSKA A., Zarys pedagogiki porównawczej, Kraków 2005. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach pedagogiki z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01; – zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do teologii i etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1. – posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi – P7S_WG; TnMA_W02; Rozp. I_2_1; – zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W03; Rozp. I_2_1; – ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1; – ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pastoralno-charytatywnych – P7S_WK; TnMA_W05; Rozp. I_2_1. Umiejętności: Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01; – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień etyczno-moralnych, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – P7S_UK; TMA_U02; – potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03; – ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2; – potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich w procesie samowychowania – P7S_UK; P7S_UO; TnMA_U06; Rozp. I_2_2; – potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, jak również dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – P7S_UU; TnMA_U08; Rozp. I_2_2. Kompetencje społeczne: Student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – P7S_KK; TMA_K01; – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02; – dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy pedagogiczno-etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka – P7S_KR; TnMA_KW02; Rozp. I_2_3; – potrafi diagnozować i oceniać potrzeby i zachowania uczniów – P7S_KK; TnMA_K03; Rozp. I_2_3. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: • egzamin ustny (koniec II semestru) B. Kryteria oceniania: • ocena niedostateczna Wiedza: Student nie posiada wiedzy w zakresie pedagogiki ogólnej - formalnych kompetencji, znajomości pojęć, genezy, źródeł, podmiotu, celu i zadań; – nie zna różnych teorii i kierunków pedagogicznych; – nie zna założeń pedagogiki szkolnej i organizacji warsztatu pracy nauczyciela. – nie zna najważniejszych przedstawicieli nurtów pedagogicznych w dziejach. Umiejętności: Student nie posiada umiejętności badawczych obejmujących analizę literatury pedagogicznej; – nie potrafi przeprowadzić analizy i interpretacji kierunków i nurtów pedagogicznych celem określenia ich znaczeń i implikacji; – nie posiada umiejętności argumentowania oraz prowadzenia dyskusji dotyczącej pedagogiki ogólnej i jej miejsca w społeczeństwie i kulturze. Kompetencje społeczne: Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów wychowawczych; – nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów współczesnych związanych z funkcjonowanie szkoły publicznej i niepublicznej we współczesnym świecie; – nie interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie nauk pedagogicznych. • Ocena dostateczna Student posiada podstawową wiedzę w zakresie pedagogiki ogólnej - znajomość pojęć, genezy, źródeł, podmiotu, celu i zadań; – zna niektóre błędne ujęcia pedagogiczne; – zna najważniejszych przedstawicieli nurtów pedagogicznych w dziejach. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury pedagogicznej; – potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych nurtów i kierunków pedagogicznych; – posiada umiejętność argumentowania oraz prowadzenia dyskusji nt. nauczania i wychowania w szkołach publicznych i niepublicznych. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i nurtów pedagogicznych; – identyfikuje niektóre dylematy światopoglądowe i etyczne związane z formowaniem właściwego modelu wychowania; – interesuje się niektórymi dokonaniami w zakresie pedagogiki i dyscyplin wspierających pedagogikę. • Ocena dobra Student posiada wiedzę w zakresie pedagogiki, ma kompetencji w orzekaniu o jej istocie, naturze i genezie; – zna różne nurty i kierunki pedagogiczne; – zna błędne ujęcia pedagogiczne; – zna założenia procesu nauczania (pojęcie, rodzaje, style), strategie nauczania i wychowania, wzory uczenia się; – zna najważniejszych przedstawicieli nurtów pedagogicznych w dziejach. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury pedagogicznej oraz syntezę różnych idei i zjawisk społeczno-kulturowych; – potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych nurtów i kierunków pedagogicznych celem określenia ich znaczeń i implikacji; – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej znaczenia nauczani i wychowania, procesu (pojęcie, rodzaje, style), strategii nauczania – wzorów uczenia się; organizacja warsztatu pracy nauczyciela w społeczeństwie oraz formułowania wniosków i syntetycznych podsumowań. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania niektórych problemów; – prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga niektóre dylematy pedagogiczno-oświatowe; – interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie nauk pedagogicznych. • Ocena bardzo dobra Student posiada usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie pedagogiki ogólnej – kompetencje w orzekaniu o ich modelu, istocie, naturze i genezie; – ma pogłębioną wiedzę na temat różnych ujęć pedagogicznych; – zna różne nurty i kierunki pedagogiczne; – zna błędne ujęcia pedagogiczne; – zna założenia procesu nauczania (pojęcie, rodzaje, style), strategie nauczania i wychowania, wzory uczenia się; – zna najważniejszych przedstawicieli nurtów pedagogicznych w dziejach. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę literatury pedagogicznej, syntezę różnych nurtów i kierunków oraz opracowanie i prezentację wyników; – potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę krytyczną oraz interpretację różnych poglądów celem określenia ich znaczeń i implikacji; – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji dotyczącej współczesnych nurtów pedagogicznych i ich miejsca w społeczeństwie, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości pedagogicznej, rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów; – trafnie identyfikuje i rozstrzyga dylematy społeczno-kulturowe związane z funkcjonowanie szkół publicznych i niepublicznych; – interesuje się współczesnymi dokonaniami w zakresie nauk pedagogicznych, nauk wspierających, np. socjologii, psychologii, filozofii i teologii religii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.