Praktyka opiekuńczo-wychowawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05.T.NJ.02.10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka opiekuńczo-wychowawcza |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Teologia, niestacjonarne, mgr Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą w szkole lub placówce opiekuńczo-wychowawczej lub świetlicy socjoterapeutycznej oraz kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli poprzez: 1) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana; 2) obserwowanie: a) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, b) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi (w tym samym i w różnym wieku), c) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny; 3) współdziałanie z opiekunem praktyk w: a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa, b) poznawaniu uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, c) samodzielnym prowadzeniu działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grup i poszczególnych jednostek. |
Pełny opis: |
Problematyka praktyk jest skorelowana z tematyką zajęć z pedagogiki, psychologii i dydaktyki. Praktyka ta stanowi integralną część kształcenia pedagogicznego studentów, którzy zamierzają uzyskać kwalifikacje uprawniające do wykonywania zawodu nauczyciela religii. Celem praktyki jest kształcenie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli religii poprzez: 1) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana, a w szczególności poznanie wypełnianych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania placówki, organizacji pracy, personelu, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji; 2) obserwowanie: a) aktywności formalnych i nieformalnych grup dzieci w toku aktywności zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie, b) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi (w tym samym i w różnym wieku), d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń, e) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk oraz prowadzonych przez niego zajęć, f) integrowania przez nauczyciela-opiekuna praktyk działalności opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej, itp., g) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk (mentora) na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny; 3) współdziałanie z opiekunem praktyk (mentorem) w: a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa, b) podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji, c) prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych, d) podejmowaniu działań na rzecz uczniów/wychowanków o specjalnych potrzebach edukacyjnych; 4) pełnienie roli opiekuna-wychowawcy (pod kierunkiem mentora), a w szczególności: a) poznawanie uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także określanie poziomu rozwoju oraz wstępne diagnozowanie dysfunkcji i zaburzeń, b) samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grup i poszczególnych jednostek, c) sprawowanie opieki nad grupą w toku spontanicznej aktywności dzieci, d) organizacja i prowadzenie zajęć wychowawczych (w tym zajęć integrujących grupę, działań profilaktycznych) w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze zajęć, e) animowanie aktywności grupy i współdziałania jej uczestników, organizacja pracy dzieci w grupach zadaniowych, f) podejmowanie indywidualnej pracy z wychowankami (także o specjalnych potrzebach edukacyjnych), g) podejmowanie działań wychowawczych o charakterze interwencyjnym, w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad, h) sprawowanie opieki nad uczniami/wychowankami poza terenem placówki; 5) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych zjawisk i sytuacji pedagogicznych, w tym: a) prowadzenie dokumentacji praktyki (zeszyt praktyk), b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, c) ocenę własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron), d) analizę oceny zewnętrznej przebiegu prowadzonych działań oraz realizacji zamierzonych celów, e) konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i przeprowadzanych działań opiekuńczo-wychowawczych. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. Wykorzystywana podczas zajęć – praktyk: Prawo oświatowe. A.2. Studiowana samodzielnie przez studenta: Prawo oświatowe. B. Literatura uzupełniająca: Chałupniak R., Kostorz J., Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002. Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: – ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych – P7S_WG; TMA_W01 – zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, w odniesieniu do teologii i etyki – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W01; Rozp. I_2_1 – posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i metodycznych podstaw; wykorzystuje posiadaną wiedzę w zakresie doboru źródeł oraz informacji, a także odpowiednich metod i narzędzi – P7S_WG; TnMA_W02; Rozp. I_2_1 – zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym – P7S_WG; P7S_WK; TnMA_W03; Rozp. I_2_1 – ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących – P7S_WG; TnMA_W04; Rozp. I_2_1 – ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pastoralno-charytatywnych – P7S_WK; TnMA_W05; Rozp. I_2_1 Umiejętności: – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową – P7S_UW; TMA_U01 – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – P7S_UK; TMA_U02 – potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej – P7S_UO; TMA_U03 – potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego – P7S_UO; TMA_U04 – potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej – P7S_UW; TnMA_U01; Rozp. I_2_2 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej – P7S_UW; P7S_UK; TnMA_U02; Rozp. I_2_2 – potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii – P7S_UU; P7S_UK; TnMA_U03; Rozp. I_2_2 – ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii – P7S_UK; TnMA_U04; Rozp. I_2_2 – potrafi zaprojektować plan własnego rozwoju zawodowego, jak również dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu – P7S_UU; TnMA_U08; Rozp. I_2_2 Kompetencje społeczne: – ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności – P7S_KK; TMA_K01 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role – P7S_KR; TMA_K02 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności – P7S_KK; P7S_KO; TMA_K03 – ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie nauczania religii lub etyki; angażuje się we współpracę – P7S_KK; P7S_KO; TnMA_K01; Rozp. I_2_3 – dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka – P7S_KR; TnMA_KW02; Rozp. I_2_3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: 1. Sprawozdania w zeszycie praktyk ze zrealizowanych zadań zawartych w instrukcji praktyki) – 40% 2. Scenariusze (2) prowadzonych zajęć – 30% 3. Pisemne podsumowanie z odbytych praktyk (ocena wykorzystania wiedzy psychologiczno-pedagogicznej w szkole) – 30% Kryteria oceniania: Student: - na ocenę dostateczną (3): W1. Wyjaśnia podstawowe zagadnienia z psychologii W2. Omawia podstawowe zagadnienia z pedagogiki W3. Opisuje podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej U1. Projektuje konspekt zajęć opiekuńczo-wychowawczych U2. Analizuje różne działania opiekuńczo-wychowawcze U3. Stosuje podstawową wiedzę z pedagogiki i psychologii w ocenie zdarzeń opiekuńczo-wychowawczych K1. Współpracuje w zespole K2. Określa priorytety związane z pracą opiekuńczo-wychowawcą K3. Dostrzega współczesne problemy opiekuńczo-wychowawcze w szkole - na ocenę dobrą (4): W1. Opisuje proces planowania różnych form pracy opiekuńczo-wychowawczej W2. Wskazuje na cechy dobrego wychowawcy W3. Omawia zróżnicowane koncepcje pracy opiekuńczo-wychowawczej U1. Analizuje różne rozwiązania w pracy opiekuńczo-wychowawczej i profilaktycznej U2. Właściwie projektuje działania opiekuńczo-wychowawcze U3. Ocenia dokumentację szkoły (w tym program wychowawczo-profilaktyczny) K1. Animuje pracę w grupie zadaniowej K2. Inicjuje twórcze działania na rzecz integralnego wychowania i profilaktyki K3. Wykazuje aktywność własną w pracy opiekuńczo-wychowawczej - na ocenę bardzo dobrą (5): W1. Opowiada o kryteriach doboru treści i metod w pracy opiekuńczo-wychowawczej W2. Wskazuje na wartość pedagogiki i psychologii w pracy współczesnego wychowawcy W3. Charakteryzuje aktualne problemy związane ze współpracą nauczycieli z rodziną i innymi podmiotami odpowiedzialnymi za wychowanie U1. Proponuje nowe rozwiązania organizacyjne i metodyczne w pracy wychowawczo-profilaktycznej U2. Podaje przykłady właściwego rozwiązywania problemów wychowawczych U3. Uzasadnia potrzebę poszukiwania nowych rozwiązań metodycznych w wychowaniu i profilaktyce K1. Aktywnie uczestniczy w projektach edukacyjnych K2. Podejmuje dialog w celu poszukiwania optymalnych rozwiązań wychowawczo-profilaktycznych K3. Podejmuje wyzwania wychowawcze w szkole |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka opiekuńczo-wychowawcza przygotowuje do pracy opiekuńczo-wychowawczej. Pozwala gromadzić doświadczenia związane z pracą opiekuńczo-wychowawczą i rozwijać kompetencje pedagogiczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.