Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Planowanie przestrzenne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06.GPG.SI.06.PP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Planowanie przestrzenne
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy: Plan zajęć III GP, sem 6
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

pierwszy

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

rok III, semestr VI (letni)

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna
Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Realizowany w sali
Realizowany w terenie
Realizowany zdalnie

Wymagania:

Zaliczenie przedmiotów: Podstawy zrównoważonego rozwoju, Rysunek techniczny i planistyczny, Prawne uwarunkowania gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska, Projektowanie urbanistyczne I i II, Społeczno-kulturowe uwarunkowania gospodarki przestrzennej, Przyrodnicze uwarunkowania gospodarki przestrzennej, Kształtowanie krajobrazu i środowiska.

Literatura uzupełniająca:

Jędraszko A. – Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce – drogi i bezdroża regulacji ustawowych. Wyd. PLATAN 2005;

Bagiński E. (red.) Planowanie przestrzenne. Zarys metod i technik badawczych. Politechnika Wrocławska, Wrocław 1994;

Chmielewski J. – Urbanistyka i planowanie przestrzenne. UW, Warszawa 2005;

Ziobrowski Z., Pijanowski J. M. – Nowe zadania planowania miejscowego w kształtowaniu i zagospodarowaniu obszarów wiejskich. Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2008.

Nakład pracy studenta:

WYKŁAD:

udział w wykładach: 30 h

przygotowanie do egzaminu: 10 h

ĆWICZENIA:

udział w ćwiczeniach: 30 h

inwentaryzacja terenu: 6 h

przygotowanie analiz, projektu, prognoz: 24 h



Założenia:

Zapoznanie studentów z pojęciem oraz celami planowania przestrzennego, systemem planowania przestrzennego i zasadach jego funkcjonowania, merytorycznymi i formalnymi zasadami sporządzania dokumentów planistycznych oraz techniką sporządzania planu miejscowego.

Rozwinięcie umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej przy tworzeniu dokumentów planistycznych.

Skrócony opis:

Opracowanie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (część graficzna oraz uchwała) wraz z analizą, uzasadnieniem, oceną skutków realizacji

Pełny opis:

Pojęcie i cele planowania przestrzennego

Geneza systemu planowania przestrzennego w Polsce

Planowanie przestrzenne na szczeblu ponadlokalnym

Planowanie przestrzenne, a planowanie strategiczne na szczeblu lokalnym

Akty planowania przestrzennego w gminie

Plan ogólny gminy

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego

Partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym

Skutki środowiskowe planowania przestrzennego

Skutki finansowe planowania przestrzennego

Planowanie przestrzenne w gminie: Procedury sporządzania dokumentów planistycznych

Możliwości ustalania lokalizacji inwestycji poza systemem planowania przestrzennego

Systemy planowania przestrzennego w wybranych krajach

Literatura:

Jaroszyński K., Niewiadomski Z. (red.) – Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2006;

Ziobrowski. Z., Kozłowski S., Jeżak J. (red.) – Vademecum gospodarki przestrzennej. Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2005;

Podolak S., Rębowska A. (red.) – Poradnik. Gospodarka przestrzenna. Tom I – XII. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Oddział w Krakowie, Llewelyn – Davies London, Kraków 1996.

Jaśkiewicz M., Rębowska A., Ziobrowski Z. (red.) – Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Poradnik metodyczny. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Oddział w Krakowie, Kraków 1996;

Ziobrowski Z., Zastawniak B., Reizer S. – Zasady zapisu ustaleń planów miejscowych. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Oddział Kraków, Kraków 1995;

Jaroszyński K., Sawicki M. 2004. Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu: w świetle ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Urbanista, Warszawa 2004;

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z rozporządzeniami wykonawczymi.

Efekty uczenia się:

Widza:

Zna i rozumie pojęcie i cele planowania przestrzennego oraz podstawowe pojęcia związane z planowaniem przestrzennym.

Ma podstawową wiedzę o kompetencjach i relacjach między organami właściwymi do sporządzanie dokumentów planistycznych w skali lokalnej, regionalnej i krajowej.

Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania informacji, niezbędne dla sporządzania dokumentów planistycznych.

Ma podstawową wiedzę o uczestnikach gospodarowania przestrzenią i gospodarowania w przestrzeni.

Ma wiedzę o relacjach przestrzennych między poszczególnymi funkcjami terenów oraz uwarunkowaniach lokalizacyjnych poszczególnych funkcji.

Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu planowania przestrzennego.

Umiejętności:

Posiada umiejętności określania stanu zagospodarowania przestrzennego obszaru oraz prognozowania procesów rozwoju przestrzennego.

Potrafi opracowywać lokalne (gminne) dokumenty planistyczne, w tym plany miejscowe dla obszaru o dużym stopniu złożoności funkcjonalno-przestrzennej.

Kompetencje społeczne:

Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania z zakresu planowania przestrzennego i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w dziedzinie planowania przestrzennego.

Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania

Ma świadomość ważności i skutków decyzji podejmowanych w projektowaniu zagospodarowania przestrzennego.

Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących celu i znaczenia planowania przestrzennego; przekazuje te informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały.

Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z planowaniem zagospodarowania przestrzennego, w szczególności z rozstrzyganiem konfliktów pomiędzy interesem prywatnym i społecznym.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny - pytania o wiedzę oraz umiejętności stosowania wiedzy w praktyce.

Zaliczenie (ocena dostateczna) uzyskuje się odpowiadając na co najmniej 50% pytań.

Ocena podsumowująca

• ocena projektu (65%),

• ocena prezentacji projektu (15%)

• systematyczność prac nad projektem (10%)

• zaangażowanie w pracach zespołu przejawiająca się aktywnością i wiedzą wykazaną w czasie konsultacji i podczas prezentacji projektu (10%)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Badora, Magdalena Śliwa
Prowadzący grup: Magdalena Śliwa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenia i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www3-7 (2025-03-24)