Planowanie przestrzenne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 06.GPG.SI.06.PP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Planowanie przestrzenne |
Jednostka: | Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii |
Grupy: |
Plan zajęć III GP, sem 6 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | pierwszy |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | rok III, semestr VI (letni) |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Wymagania: | Zaliczenie przedmiotów: Podstawy zrównoważonego rozwoju, Rysunek techniczny i planistyczny, Prawne uwarunkowania gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska, Projektowanie urbanistyczne I i II, Społeczno-kulturowe uwarunkowania gospodarki przestrzennej, Przyrodnicze uwarunkowania gospodarki przestrzennej, Kształtowanie krajobrazu i środowiska. |
Literatura uzupełniająca: | Jędraszko A. – Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce – drogi i bezdroża regulacji ustawowych. Wyd. PLATAN 2005; Bagiński E. (red.) Planowanie przestrzenne. Zarys metod i technik badawczych. Politechnika Wrocławska, Wrocław 1994; Chmielewski J. – Urbanistyka i planowanie przestrzenne. UW, Warszawa 2005; Ziobrowski Z., Pijanowski J. M. – Nowe zadania planowania miejscowego w kształtowaniu i zagospodarowaniu obszarów wiejskich. Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2008. |
Nakład pracy studenta: | WYKŁAD: udział w wykładach: 30 h przygotowanie do egzaminu: 10 h ĆWICZENIA: udział w ćwiczeniach: 30 h inwentaryzacja terenu: 6 h przygotowanie analiz, projektu, prognoz: 24 h |
Założenia: | Zapoznanie studentów z pojęciem oraz celami planowania przestrzennego, systemem planowania przestrzennego i zasadach jego funkcjonowania, merytorycznymi i formalnymi zasadami sporządzania dokumentów planistycznych oraz techniką sporządzania planu miejscowego. Rozwinięcie umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej przy tworzeniu dokumentów planistycznych. |
Skrócony opis: |
Opracowanie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (część graficzna oraz uchwała) wraz z analizą, uzasadnieniem, oceną skutków realizacji |
Pełny opis: |
Pojęcie i cele planowania przestrzennego Geneza systemu planowania przestrzennego w Polsce Planowanie przestrzenne na szczeblu ponadlokalnym Planowanie przestrzenne, a planowanie strategiczne na szczeblu lokalnym Akty planowania przestrzennego w gminie Plan ogólny gminy Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym Skutki środowiskowe planowania przestrzennego Skutki finansowe planowania przestrzennego Planowanie przestrzenne w gminie: Procedury sporządzania dokumentów planistycznych Możliwości ustalania lokalizacji inwestycji poza systemem planowania przestrzennego Systemy planowania przestrzennego w wybranych krajach |
Literatura: |
Jaroszyński K., Niewiadomski Z. (red.) – Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne. Komentarz. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2006; Ziobrowski. Z., Kozłowski S., Jeżak J. (red.) – Vademecum gospodarki przestrzennej. Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2005; Podolak S., Rębowska A. (red.) – Poradnik. Gospodarka przestrzenna. Tom I – XII. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Oddział w Krakowie, Llewelyn – Davies London, Kraków 1996. Jaśkiewicz M., Rębowska A., Ziobrowski Z. (red.) – Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Poradnik metodyczny. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Oddział w Krakowie, Kraków 1996; Ziobrowski Z., Zastawniak B., Reizer S. – Zasady zapisu ustaleń planów miejscowych. Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Oddział Kraków, Kraków 1995; Jaroszyński K., Sawicki M. 2004. Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu: w świetle ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Urbanista, Warszawa 2004; Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z rozporządzeniami wykonawczymi. |
Efekty uczenia się: |
Widza: Zna i rozumie pojęcie i cele planowania przestrzennego oraz podstawowe pojęcia związane z planowaniem przestrzennym. Ma podstawową wiedzę o kompetencjach i relacjach między organami właściwymi do sporządzanie dokumentów planistycznych w skali lokalnej, regionalnej i krajowej. Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania informacji, niezbędne dla sporządzania dokumentów planistycznych. Ma podstawową wiedzę o uczestnikach gospodarowania przestrzenią i gospodarowania w przestrzeni. Ma wiedzę o relacjach przestrzennych między poszczególnymi funkcjami terenów oraz uwarunkowaniach lokalizacyjnych poszczególnych funkcji. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu planowania przestrzennego. Umiejętności: Posiada umiejętności określania stanu zagospodarowania przestrzennego obszaru oraz prognozowania procesów rozwoju przestrzennego. Potrafi opracowywać lokalne (gminne) dokumenty planistyczne, w tym plany miejscowe dla obszaru o dużym stopniu złożoności funkcjonalno-przestrzennej. Kompetencje społeczne: Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania z zakresu planowania przestrzennego i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w dziedzinie planowania przestrzennego. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania Ma świadomość ważności i skutków decyzji podejmowanych w projektowaniu zagospodarowania przestrzennego. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących celu i znaczenia planowania przestrzennego; przekazuje te informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z planowaniem zagospodarowania przestrzennego, w szczególności z rozstrzyganiem konfliktów pomiędzy interesem prywatnym i społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny - pytania o wiedzę oraz umiejętności stosowania wiedzy w praktyce. Zaliczenie (ocena dostateczna) uzyskuje się odpowiadając na co najmniej 50% pytań. Ocena podsumowująca • ocena projektu (65%), • ocena prezentacji projektu (15%) • systematyczność prac nad projektem (10%) • zaangażowanie w pracach zespołu przejawiająca się aktywnością i wiedzą wykazaną w czasie konsultacji i podczas prezentacji projektu (10%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Badora, Magdalena Śliwa | |
Prowadzący grup: | Magdalena Śliwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenia i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.