Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kompozycja w urbanistyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 06.GPP.SI.03.KU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kompozycja w urbanistyce
Jednostka: Instytut Inżynierii Środowiska i Biotechnologii
Grupy: Plan zajęć IIGP, profil praktyczny, sem 3
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

I

Kierunek studiów:

Gospodarka przestrzenna studia inżynierskie

Wymagania:

Udział w kursie „rysunek techniczny i planistyczny” lub umiejętność rysunku technicznego

Literatura uzupełniająca:

Bauman Z., 1996, O ładzie, który niszczy i chaosie, który tworzy czyli o polityce przestrzeni miejskiej. W: Kultura i Społeczeństwo, nr 4, s. 8.

Gzell S., 2021, Kompozycja urbanistyczna a piękno miasta w tekstach i rozmowach z Wojciechem Kosińskim. W: Jasiński A., Skaza M. (red.) Architektura, Miasto, Piękno. Tom 2. s. 79-88.

Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta: 75 h


A. Godziny kontaktowe: 2 ECTS/ 50h

Udział w zajęciach: 40 h

Udział w zaliczeniu, kontakt bezpośredni:: 10 h


B. Praca własna studenta: 1 ECTS /25 h

Przygotowanie materiałów: 2 h

Przygotowanie do zajęć: 5 h

Przygotowanie projektów: 18 h


Skrócony opis:

W ramach zajęć studenci nabywają umiejętność projektowania urbanistycznego z uwzględnianiem zasad kompozycji. Zajęcia przygotowują do podejmowania decyzji projektowych ze świadomością ich wpływu na kształt tkanki miejskiej, odbiór projektowanej przestrzeni przez człowieka, łączenie funkcjonalności tkanki urbanistycznej z jej plastycznym wyrazem. Punktem wyjścia zajęć są subiektywne odczucia studentów na temat rozwiązań przestrzennych. Efektem zajęć jest zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności samodzielnego kreowania kompozycji urbanistycznej w celu wywoływania odpowiednich reakcji, zachowań użytkowników projektowanej przestrzeni oraz umiejętność atrakcyjnego wizualnie prezentowania projektów.

Pełny opis:

1. Burza mózgów na temat odbioru przestrzeni miast (4h)

2. Usystematyzowanie pojęć (8h)

3. Zadanie projektowe dotyczące kolorystyki (4h)

4. Zadanie projektowe dotyczące kompozycji brył (4h)

5. Miejsca wywołujące emocje – zadanie analityczne i projektowe (4h)

6. Zadanie projektowe – panoramy miejscowości (2h)

7. Zadanie projektowe – kompozycja zieleni (6h)

Zastosowanie kompozycji w projektowaniu urbanistycznym – zadanie podsumowujące (8h)

Literatura:

Wejchert K., 2010, Elementy kompozycji urbanistycznej. Arkady, Warszawa.

Kosiński W., 2011, Miasto i piękno miasta, Kraków.

Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (red.), 2014, Wprowadzenie do projektowania urbanistycznego. Miasto Metro-polia Region. Akapit-DTP, Gdańsk.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. w zaawansowanym stopniu najważniejsze zagadnienia z zakresu kompozycji urbanistycznej i jej zastosowania w projektowaniu urbanistycznym (K_W01)

2. cele, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu problemów kompozycyjnych (K_W02)

3. powiązania między kompozycją urbanistyczną a kwestiami przyrodniczymi, społecznymi, gospodarczymi, prawnymi i technicznymi (K_W11)

Umiejętności: student potrafi

4. zaprojektować układy kompozycyjne jednostek urbanistycznych używając właściwych metod, technik i narzędzi z uwzględnieniem realnych uwarunkowań przestrzennych (K_U05)

5. wykonać opracowania projektowe uwzględniając kompozycję przestrzeni, pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_U06)

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

6. samodzielnej oraz zespołowej pracy i dyskusji nad zagadnieniami kompozycji przestrzeni (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Ćwiczenia:

Aktywność w trakcie ćwiczeń (efekty: 1,2,3,6)

Wykonane projekty (efekty: 4,5)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ćwiczenia:

Udział w dyskusjach w czasie ćwiczeń (40%)

Oddane projekty (60%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Śliwa
Prowadzący grup: Magdalena Śliwa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)