"Zwroty" badawcze w humanistyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.1.D3.KULT.KAP.13 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | "Zwroty" badawcze w humanistyce |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
1. Zwrot kulturowy. 2. Zwrot dyskursywny. 3. Zwrot interpretacyjny. 4. Zwrot dramaturgiczny. 5. Zwrot performatywny. 6. Zwrot refleksyjny. 7. Zwrot postkolonialny. 8. Zwrot wizualny. 9. Zwrot przestrzenny. 10. Zwrot afektywny. 11. Zwrot materialny. 12. Zwrot retoryczny. 13. Zwrot posthumanistyczny. |
Literatura: |
Bachmann-Medick D., Cultural turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, Warszawa 2012. Chalmers A.F., Czym jest to, co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie, i metodach nauki. Wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki, Wrocław 1993. Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005. Geertz C., Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, Kraków 2005. Kuhn T.S., Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 2001. „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, red. J. Kowalewski, W. Piasek, Olsztyn 2010. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną współczesnej humanistyki oraz kierunki jej rozwoju. 2. Student identyfikuje i rozumie główne teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu badań humanistycznych. Umiejętności: 1. Student sprawnie posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi współczesnym naukom humanistycznym. 2. Student racjonalnie argumentuje swoje stanowisko z wykorzystaniem poglądów poznanych w toku zajęć. Kompetencje społeczne: 1. Student jest zdolny do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i uznawania znaczenia wiedzy humanistycznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. 2. Student jest zdolny do kompetentnego, odpowiedzialnego i etycznego funkcjonowania w obszarze określonym przez wybraną specjalność kulturoznawczą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, dyskusja, rozwiązywanie zadań. Podstawowe kryteria: 1. Kolokwium ze znajomości tekstów (50%), 2. Aktywność (50%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.