Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

"Zwroty" badawcze w humanistyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.1.D3.KULT.KAP.13
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: "Zwroty" badawcze w humanistyce
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1. Zwrot kulturowy.

2. Zwrot dyskursywny.

3. Zwrot interpretacyjny.

4. Zwrot dramaturgiczny.

5. Zwrot performatywny.

6. Zwrot refleksyjny.

7. Zwrot postkolonialny.

8. Zwrot wizualny.

9. Zwrot przestrzenny.

10. Zwrot afektywny.

11. Zwrot materialny.

12. Zwrot retoryczny.

13. Zwrot posthumanistyczny.

Literatura:

Bachmann-Medick D., Cultural turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, Warszawa 2012.

Chalmers A.F., Czym jest to, co zwiemy nauką? Rozważania o naturze, statusie, i metodach nauki. Wprowadzenie do współczesnej filozofii nauki, Wrocław 1993.

Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005.

Geertz C., Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, Kraków 2005.

Kuhn T.S., Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 2001.

„Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, red. J. Kowalewski, W. Piasek, Olsztyn 2010.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną współczesnej humanistyki oraz kierunki jej rozwoju.

2. Student identyfikuje i rozumie główne teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu badań humanistycznych.

Umiejętności:

1. Student sprawnie posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi współczesnym naukom humanistycznym.

2. Student racjonalnie argumentuje swoje stanowisko z wykorzystaniem poglądów poznanych w toku zajęć.

Kompetencje społeczne:

1. Student jest zdolny do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i uznawania znaczenia wiedzy humanistycznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.

2. Student jest zdolny do kompetentnego, odpowiedzialnego i etycznego funkcjonowania w obszarze określonym przez wybraną specjalność kulturoznawczą.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, dyskusja, rozwiązywanie zadań.

Podstawowe kryteria:

1. Kolokwium ze znajomości tekstów (50%),

2. Aktywność (50%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)