Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Descriptive grammar of English with elements of historical grammar - syntax

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.2.5-W1-GOS
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Descriptive grammar of English with elements of historical grammar - syntax
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Moduł 14

Językoznawstwo 3

Kod ECTS

1.2.5-D1-M14

Liczba godzin

60 Liczba ECTS

6 Forma zaliczenia

zaliczenie z oceną Rok

drugi Semestr

letni Typ zajęć

obowiązkowe Język

angielski Wymagania wstępne

brak

Nazwa jednostki prowadzącej przedmiot

Uniwersytet Opolski / Wydział Filologiczny / Instytut Filologii Angielskiej

Studia

kierunek* poziom kształcenia forma studiów profil kształcenia specjalność*

Filologia Angielska pierwszy stacjonarne ogólno-akademicki 1. Język angielski z wiedzą o kulturze

2. Język angielski z językiem hiszpańskim

3. Translatoryka

*nazwa zgodna z zatwierdzonym katalogiem kierunków i specjalności

Przedmioty wchodzące w skład modułu

Nazwa przedmiotu Kod ECTS Forma zajęć Liczba godzin Liczba ECTS Prowadzący

Gramatyka opisowa języka angielskiego z elementami gramatyki historycznej – składnia 1.2.5-D1-GOS ćw. 30 3 dr hab. J. Malak

Gramatyka opisowa języka angielskiego z elementami gramatyki historycznej – semantyka i pragmatyka 1.2.5-D1-GOSP ćw. 30 3 dr J. Szymańska

Sposób sprawdzenia osiągnięcia efektów zamierzonych

pisemny test znajomości treści objętych kursem (1, 2, 3, 4)

praca w małych grupach oraz prezentacje grupowe (1, 2, 3, 4, 5)

Sposób realizacji zajęć i metody dydaktyczne

zajęcia w sali dydaktycznej

wykład z prezentacją multimedialną

Liczba punktów ECTS – nakład pracy studenta

Składnia:

1 pkt. ECTS 30 godzin kontaktowych

1 pkt. ECTS 10 godzin przygotowania do zajęć, 15 godz. konsultacji

1 pkt. ECTS 25 godzin przygotowania do testu

Semantyka i pragmatyka:

1 pkt. ECTS 30 godzin kontaktowych

1 pkt. ECTS 10 godzin przygotowania do zajęć, 15 godz. konsultacji

1 pkt. ECTS 25 godzin przygotowania do testu

Ogólny opis modułu

Moduł zapoznaje studenta z opisem języka angielskiego w zakresie składni, semantyki, i pragmatyki. W skład opisu składniowego wchodzi analiza składnikowa angielskich fraz oraz zdań osobowych i bezosobowych. Opis składniowy języka angielskiego jest rozszerzony o diachroniczne tendencje rozwojowe składni angielskiej. W skład opisu semantycznego i pragmatycznego wchodzą relacje angielskie relacje znaczeniowe (synonimia, antonimia, hiponimia), oraz opis siły illokucyjnej oraz powązanych z nią pośrednich aktów mowy.

Cele przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu składni, semantyki, oraz pragmatyki języka angielskiego. Podczas zajęć ze składni student nauczy się rozpoznawać składniki struktur angielskich, ich wzajemne relację, oraz typy tych relacji. Dodatkowo część poświęcona składni diachronicznej pozwoli studentowi ujrzeć składnię w aspekcie dynamicznym, tj. zobaczyć zmiany typów relacji zachodzącym pomiędzy składnikami. Celem zajęć poświęconych semantyce i pragmatyce jest zapoznanie studenta z relacjami semantycznymi, które leżą u podstaw angielskiego systemu leksykalnego, oraz z zasadami użycia syntagm w niektórych sytuacjach komunikacyjnych.

Treści programowe

Składnia języka angielskiego:

1. Pojęcie składnika i struktury składniowej, typy struktur;

2. Pojęcie frazy, typy fraz;

3. Kategorie składniowe,

4. Struktura angielskiej frazy czasownikowej,

5. Struktura angielskiej frazy rzeczownikowej

6. Pojęcie modyfikacji,

7. Zdanie podrzednie złożone dopełnieniowe;

8. Zdanie podrzednie złożone okolicznikowe;

9. Zdania bezosobowe.

10. Główne tendencje rozwojowe składni angielskiej w ujęciu diachronicznym

Semantyka i pragmatyka języka angielskiego:

1. Pojęcie znaczenia: znaczenie leksykalne, znaczenie gramatyczne;

2. Pojęcie a sens;

3. Denotacja i konotacja

4. Relacje pomiędzy znaczeniami (antonimia, synonimia, hyponimia);

5. Relaje pomiędzy znaczeniem a znakiem fonicznym (polisemia, hominimia);

6. Pojęcie siły i aktu illokucyjnego;

7. Relacje pomiędzy siłą illokucyjną a strukturą zdania;

8. Bezpośrednie i pośrednie akty mowy.

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu lub testu zaliczeniowego):

A.1. literatura wykorzystywana podczas zajęć:

Burton-Roberts, N. 2011. Analysing sentences: An introduction to English syntax. 3rd ed. Pearson: Harlow.

Lyons, J. 1977. Semantics 1. Cambridge: Cambridge University Press.

Lyons, J. 1977. Semantics 2. Cambridge: Cambridge University Press.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:

Radford, A. 2009. An introduction to English sentence structure. Cambridge: Cambridge University Press.

B. Literatura uzupełniająca

Carnie, A. 2007. Syntax: a generative introduction. Blackwell Publishing: Malden.

Culicover, P. W. 2009. Natural Language Syntax. Oxford: Oxford University Press.

Lyons. J. 1981. Language and linguistics. Cambridge: Cambridge University Press

Efekty kształcenia

Wiedza

Student:

1. zna podstawową terminologię w zakresie składni, semantyki i pragmatyki. (K_W04)

2. ma podstawową wiedzę o istocie i znaczeniu badań składniowych, semantycznych i pragmatycznych. (K_W07)

Umiejętności

Student:

3. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i pojęciami, czyli dyskursem obowiązującym w składni, semantyce i pragmatyce. (K_U04, K_U05)

4. ma odpowiednie umiejętności językowe, pozwalające posługiwać się dyskursami składni, semantyki i pragmatyki. (K_U09, K_U13, K_U14)

Kompetencje społeczne

Student:

5. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. (K_K04, K_K05, K_K06)

Kontakt

dr hab. J. Malak: magoret@poczta.onet.pl

dr J. Szamańska: szymanska.jolanta@interia.pl

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)