Descriptive grammar of English with elements of historical grammar - syntax
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.2.5-W1-GOS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Descriptive grammar of English with elements of historical grammar - syntax |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Moduł 14 Językoznawstwo 3 Kod ECTS 1.2.5-D1-M14 Liczba godzin 60 Liczba ECTS 6 Forma zaliczenia zaliczenie z oceną Rok drugi Semestr letni Typ zajęć obowiązkowe Język angielski Wymagania wstępne brak Nazwa jednostki prowadzącej przedmiot Uniwersytet Opolski / Wydział Filologiczny / Instytut Filologii Angielskiej Studia kierunek* poziom kształcenia forma studiów profil kształcenia specjalność* Filologia Angielska pierwszy stacjonarne ogólno-akademicki 1. Język angielski z wiedzą o kulturze 2. Język angielski z językiem hiszpańskim 3. Translatoryka *nazwa zgodna z zatwierdzonym katalogiem kierunków i specjalności Przedmioty wchodzące w skład modułu Nazwa przedmiotu Kod ECTS Forma zajęć Liczba godzin Liczba ECTS Prowadzący Gramatyka opisowa języka angielskiego z elementami gramatyki historycznej – składnia 1.2.5-D1-GOS ćw. 30 3 dr hab. J. Malak Gramatyka opisowa języka angielskiego z elementami gramatyki historycznej – semantyka i pragmatyka 1.2.5-D1-GOSP ćw. 30 3 dr J. Szymańska Sposób sprawdzenia osiągnięcia efektów zamierzonych pisemny test znajomości treści objętych kursem (1, 2, 3, 4) praca w małych grupach oraz prezentacje grupowe (1, 2, 3, 4, 5) Sposób realizacji zajęć i metody dydaktyczne zajęcia w sali dydaktycznej wykład z prezentacją multimedialną Liczba punktów ECTS – nakład pracy studenta Składnia: 1 pkt. ECTS 30 godzin kontaktowych 1 pkt. ECTS 10 godzin przygotowania do zajęć, 15 godz. konsultacji 1 pkt. ECTS 25 godzin przygotowania do testu Semantyka i pragmatyka: 1 pkt. ECTS 30 godzin kontaktowych 1 pkt. ECTS 10 godzin przygotowania do zajęć, 15 godz. konsultacji 1 pkt. ECTS 25 godzin przygotowania do testu Ogólny opis modułu Moduł zapoznaje studenta z opisem języka angielskiego w zakresie składni, semantyki, i pragmatyki. W skład opisu składniowego wchodzi analiza składnikowa angielskich fraz oraz zdań osobowych i bezosobowych. Opis składniowy języka angielskiego jest rozszerzony o diachroniczne tendencje rozwojowe składni angielskiej. W skład opisu semantycznego i pragmatycznego wchodzą relacje angielskie relacje znaczeniowe (synonimia, antonimia, hiponimia), oraz opis siły illokucyjnej oraz powązanych z nią pośrednich aktów mowy. Cele przedmiotu Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu składni, semantyki, oraz pragmatyki języka angielskiego. Podczas zajęć ze składni student nauczy się rozpoznawać składniki struktur angielskich, ich wzajemne relację, oraz typy tych relacji. Dodatkowo część poświęcona składni diachronicznej pozwoli studentowi ujrzeć składnię w aspekcie dynamicznym, tj. zobaczyć zmiany typów relacji zachodzącym pomiędzy składnikami. Celem zajęć poświęconych semantyce i pragmatyce jest zapoznanie studenta z relacjami semantycznymi, które leżą u podstaw angielskiego systemu leksykalnego, oraz z zasadami użycia syntagm w niektórych sytuacjach komunikacyjnych. Treści programowe Składnia języka angielskiego: 1. Pojęcie składnika i struktury składniowej, typy struktur; 2. Pojęcie frazy, typy fraz; 3. Kategorie składniowe, 4. Struktura angielskiej frazy czasownikowej, 5. Struktura angielskiej frazy rzeczownikowej 6. Pojęcie modyfikacji, 7. Zdanie podrzednie złożone dopełnieniowe; 8. Zdanie podrzednie złożone okolicznikowe; 9. Zdania bezosobowe. 10. Główne tendencje rozwojowe składni angielskiej w ujęciu diachronicznym Semantyka i pragmatyka języka angielskiego: 1. Pojęcie znaczenia: znaczenie leksykalne, znaczenie gramatyczne; 2. Pojęcie a sens; 3. Denotacja i konotacja 4. Relacje pomiędzy znaczeniami (antonimia, synonimia, hyponimia); 5. Relaje pomiędzy znaczeniem a znakiem fonicznym (polisemia, hominimia); 6. Pojęcie siły i aktu illokucyjnego; 7. Relacje pomiędzy siłą illokucyjną a strukturą zdania; 8. Bezpośrednie i pośrednie akty mowy. Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu lub testu zaliczeniowego): A.1. literatura wykorzystywana podczas zajęć: Burton-Roberts, N. 2011. Analysing sentences: An introduction to English syntax. 3rd ed. Pearson: Harlow. Lyons, J. 1977. Semantics 1. Cambridge: Cambridge University Press. Lyons, J. 1977. Semantics 2. Cambridge: Cambridge University Press. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: Radford, A. 2009. An introduction to English sentence structure. Cambridge: Cambridge University Press. B. Literatura uzupełniająca Carnie, A. 2007. Syntax: a generative introduction. Blackwell Publishing: Malden. Culicover, P. W. 2009. Natural Language Syntax. Oxford: Oxford University Press. Lyons. J. 1981. Language and linguistics. Cambridge: Cambridge University Press Efekty kształcenia Wiedza Student: 1. zna podstawową terminologię w zakresie składni, semantyki i pragmatyki. (K_W04) 2. ma podstawową wiedzę o istocie i znaczeniu badań składniowych, semantycznych i pragmatycznych. (K_W07) Umiejętności Student: 3. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i pojęciami, czyli dyskursem obowiązującym w składni, semantyce i pragmatyce. (K_U04, K_U05) 4. ma odpowiednie umiejętności językowe, pozwalające posługiwać się dyskursami składni, semantyki i pragmatyki. (K_U09, K_U13, K_U14) Kompetencje społeczne Student: 5. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. (K_K04, K_K05, K_K06) Kontakt dr hab. J. Malak: magoret@poczta.onet.pl dr J. Szamańska: szymanska.jolanta@interia.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.