Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Introduction to cultural studies

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.2.D3.EP.39
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Introduction to cultural studies
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

Introduction to Cultural Studies - acquainting students with the terminology, research methods, and interpretive strategies commonly applied in cultural studies

Pełny opis: (tylko po angielsku)

A detailed description of the course content:

1. Culture, popular culture, ideology: introduction and basic terminology.

2. ‘Culture and Anarchy’: Matthew Arnold, Leavisism, ‘high’ culture and mass culture.

3. Culturalism.

4. Marxist analyses of cultural phenomena: The Frankfurt School vs. mass culture; Louis Althusser and varieties of ideology; Antonio Gramsci and the concept of hegemony.

5. Psychoanalysis and culture: Sigmund Freud.

6. Analytical psychology and the mythological method: Carl Gustav Jung.

7. Structuralism (introduction): linguistics and culture - Ferdinand de Saussure.

8. Demystifying myth: the semiology of Roland Barthes.

9. Structuralism and myth: Claude Lévi-Strauss.

10. Postcolonialism: Frantz Fanon’s national culture and Edward Said’s Orientalism.

11. Poststructuralism: Jacques Derrida and deconstruction of culture.

12. Poststructuralism: knowledge, power and truth according to Michel Foucault. The culture of mirror: Jacques Lacan.

13. Postmodernism: Jean-François Lyotard and the postmodern condition; simulation, simulacra, and cloning culture according to Jean Baudrillard; Fredric Jameson and the culture of pastiche.

14. Bricolage, homology, and style: The CCCS and the analysis of subculture.

Literatura: (tylko po angielsku)

Barker, Chris. Cultural Studies: Theory and Practice. London: Sage, 2012.

During, Simon, ed. The Cultural Studies Reader. New York: Routledge, 2007.

Leitch, Vincent B., ed. The Norton Anthology of Theory and Criticism. New York: W. W. Norton, 2001.

Storey, John. Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. London: Longman, 2006.

Strinati, Dominic. Wprowadzenie do kultury popularnej. Poznań: Zysk, 1995.

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

Knowledge:

Graduate knows:

1. the basic terms of culture, popular culture, ideology, hegemony, structure, myth, homology, bricolage, and definitions of other significant concepts employed in particular methods of research in cultural studies. (k-W-1)

2. the role and place of ideology in the production, mediation, and consumption of culture. (k-W-2)

3. the basic assumptions underlying the major critical theories applied in cultural studies. (k-W-3)

4. cultural phenomena in their political, economic, and aesthetic contexts (k-W-4)

Skills:

Graduate can

5. recognise the overall cultural characteristics and specificity of a process or artifact. (k-U-1)

6. apply cultural interpretative strategies to his/her own experience in reality. (k-U2)

7. interpret modern cultural phenomena from the perspectives of their producers and consumers. (k-U-3)

8. evaluate and verify the efficiency of the message of a particular cultural text in relation to its assumed goal and intention. (k-U-5)

Social competences:

Graduate:

9. is aware of the cultural (man-made) character of reality. (k-K-1)

10. is capable of embracing and contesting new cultural phenomena. (k-K-3)

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

1. Participation in classes (20%)

2. Final written test (80%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)