Uniwersytet Opolski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Basic statistics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.EP.TTP.18 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Basic statistics
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Students will receive an English script based on the following publications:


Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.


Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.


Coe, R. (2002). It's the effect size, stupid: What effect size is and why it is important.


Cumming, G. (2013). Understanding the new statistics: Effect sizes, confidence intervals, and meta-analysis. Routledge.


Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.


King B.M., Minium E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Skrócony opis:

The course aims to introduce students to the research methodology using statistical methods in quantitative terms.

Pełny opis:

1. Creating the database.

2. Types of variables and measuring scales.

3. Descriptive statistics (mean, median, mode, standard deviation, quartiles, minimum and maximum).

4. Data visualization - histograms.

5. t test for two independent tests.

6. t-test for two dependent samples.

7. Pearson r correlation.

Literatura:

Students will receive an English script based on the following publications:

Field, A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS statistics: North American edition. London: Sage.

Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL

Efekty uczenia się:

Knowledge:

k_W01 - knowledge of the role of statistical analysis and research methodology in the development of humanities

k_W02 - knowledge of the terminology used in statistical analysis

k_W07 - knowledge of ethical principles that should be followed when carrying out scientific research

Skills:

k_U01 - ability to use statistical terms in the description of the obtained results

k_U02 - ability to critically interpret obtained results

k_U03 - ability to choose the appropriate statistical method and interpretation of the obtained results

k_U06 - ability to independently formulate research questions and research problems, and choose the appropriate method to verify them

Competences:

k_K01 - competence in planning the research process

k_K05 - competences in the field of research ethics and statistical analysis

Metody i kryteria oceniania:

practical test - performing tasks with the help of a statistical program - i.e. a test checking the practical use of knowledge / competence and skills) + homework (a set of homework [2] exercises entitles students to increase their grade by 0.5)

the final grade will be determined based on the obtained number of points according to rules:

• 3.0: if the student scores above 60% points

• 4.0: if the student obtains above 75% of points

• 5.0: if the student scores above 90% points

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Gerymski
Prowadzący grup: Rafał Gerymski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

Students will receive an English script based on the following publications:


Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.


Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.


Coe, R. (2002). It's the effect size, stupid: What effect size is and why it is important.


Cumming, G. (2013). Understanding the new statistics: Effect sizes, confidence intervals, and meta-analysis. Routledge.


Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.


King B.M., Minium E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Skrócony opis:

The course aims to introduce students to the research methodology using statistical methods in quantitative terms.

Pełny opis:

1. Creating the database.

2. Types of variables and measuring scales.

3. Descriptive statistics (mean, median, mode, standard deviation, quartiles, minimum and maximum).

4. Data visualization - histograms.

5. t test for two independent tests.

6. t-test for two dependent samples.

7. Pearson r correlation.

Literatura:

Students will receive an English script based on the following publications:

Field, A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS statistics: North American edition. London: Sage.

Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL

Uwagi:

MS Teams code:

20rfi2j

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.