Basic statistics
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.EP.TTP.AP.18 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Basic statistics |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Katalog przedmiotów dla English Philology – Teacher Training Programme, stacjonarne, II stopień, 1 s Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom studiów: | studia drugiego stopnia |
Kierunek studiów: | English Philology Teacher Training Programme |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | semestr 1 |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne profil akademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | ECTS points in relation to student’s duties total number of ECTS points: 3 1 ECTS – 30 hours: participation in classes, 2 ECTS – 60 hours: preparation to class with direct participation of the teacher |
Skrócony opis: |
Course description Basic statistics is a course dedicated to basic notions in statistical analysis of data. |
Pełny opis: |
Course objectives: The course aims to introduce students to the research methodology using statistical methods in quantitative terms. -------------- Course content 1. Creating the database. 2. Types of variables and measuring scales. 3. Descriptive statistics (mean, median, mode, standard deviation, quartiles, minimum and maximum). 4. Data visualization - histograms. 5. t test for two independent tests. 6. t-test for two dependent samples. 7. Pearson r correlation. ----------------- Methods of instruction/ forms of classroom activity: presentation, ICT tools, statistical programme operation, individual tasks, group discussion, statistical analysis tasks |
Literatura: |
Reading list: Students will receive an English script based on the following publications: Field, A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS statistics: North American edition. London: Sage. Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL Supplementary reading: Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Coe, R. (2002). It's the effect size, stupid: What effect size is and why it is important. Cumming, G. (2013). Understanding the new statistics: Effect sizes, confidence intervals, and meta-analysis. Routledge. Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. King B.M., Minium E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
Learning outcomes acc to PQF 2019 Knowledge: Students know and understand 1. the role of statistical analysis and research methodology in the development of humanities (k_W01/P7S/WG ) 2. specialist terminology used in statistical analysis (k_W02/P7S_WG) 3. ethical principles that should be followed when carrying out scientific research (k_W07/P7S_WK) Skills: Students can 4. use statistical terms in the description of the obtained results (k_U01/P7S_UW) 5. critically interpret obtained results (k_U02/P7S_UW) 6. choose an appropriate statistical method and interpretation of the obtained results (k_U03/P7S_UW) 7. independently formulate research questions and research problems, and choose the appropriate method to verify them (k_U06/P7S_UK) Social competences Students are ready to 8. plan the research process (k_K01/P7S_KK) 9. behave ethically in reference to research and statistical analysis (k_K05/P7S_KR) |
Metody i kryteria oceniania: |
Forms of evaluation of learning outcomes 1. Active participation in classes - 20% of the final grade (outcome 1,2,3,4,5) 2. Practical test - performing tasks with the help of a statistical program - i.e. a test checking the practical use of knowledge / competence and skills - 60% of the final grade (outcome 2,4,5,6,7) 3. Homework (a set of homework [2] exercises entitles students to increase their grade by 0.5) - 20% of the final grade (outcome 5,6,7,8,9) the final grade will be determined based on the obtained number of points according to rules: • 3.0: if the student scores above 60% points • 4.0: if the student obtains above 75% of points • 5.0: if the student scores above 90% points |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Adams-Tukiendorf, Aleksandra Kwaśnicka | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kwaśnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Adams-Tukiendorf | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.