Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.ED.49
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Proseminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

I stopnia

Kierunek studiów:

Edytorstwo

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

5

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
proseminaria

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

brak

Literatura uzupełniająca:

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985.


Seweryniak H., Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000.


Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Warszawa 2004.


Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999.

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 48 2 ECTS

Udział w zajęciach: 30h 1,25 ECTS

Udział w zaliczaniu/ egzaminie 18h 0,75ECTS




B. Praca własna studenta: 45h/ 2 ECTS

Przygotowanie pracy licencjackiej: 35 h

Przygotowanie do zaliczenia: 10h

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest pomoc w wyborze zakresu i tematu pracy licencjackiej, opracowanie wstępnej koncepcji pracy oraz pomoc w gromadzeniu i weryfikacja bibliografii, zaznajomienie się z wymogami edytorskimi dla prac licencjackich.

Pełny opis:

Przedmiot „Proseminarium licencjackie” jest aktywną formą zajęć dydaktycznych prowadzonych przy udziale studentów w ramach specjalności

realizowanych na Wydziale Filologicznym. Jego zadaniem jest między innymi przygotowanie studentów do pisania pracy licencjackiej ale

także przygotowanie do prowadzenia pracy badawczej i prezentacji jej wyników. W ramach zajęć student przygotowuje pracę zaliczeniową

(rozdział, część pracy licencjackiej), która jest samodzielnym opracowaniem pisemnym charakteryzującym wybrany problem.

Literatura:

A1. wykorzystywana podczas zajęć

Szczęsny, W.W., Metodyka badań i pisania prac dyplomowych, Warszawa 2008.

Wójcik K., Poradnik dla autorów akademickich prac promocyjnych (licencjackich, magisterskich, doktorskich), Warszawa, 2000

A2. studiowana samodzielnie przez studenta

Majchrzak J., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych: poradnik pisania prac promocyjnych oraz innych opracowań naukowych wraz z przygotowaniem ich do obrony lub publikacji, Poznań 1999.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. wybrane zjawiska lingwistyczne i kulturowe oraz metody i teorie językoznawcze, a także kulturoznawcze (K_W01)

2. metody interpretacji tekstów kultury (K_W04)

3. zasady ochrony własności intelektualnej (K_W06).

Umiejętności: student potrafi

4. w umiejętny sposób korzystać z tekstów źródłowych oraz poddawać je krytycznej analizie i syntezie (K_U01)

5. przedstawić efekty swojej pracy badawczej (K_U02)

6. korzystać z materiałów źródłowych zgodnie z zasadami etyki i prawa (K_U06);

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

7. krytycznego odbioru i oceny wybranych źródeł (K_K03)

8. przestrzegania etyki zawodowej (K_K03).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Prezentacja zaliczeniowa;

Zadania cząstkowe.

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (30%) i prezentacji zaliczeniowej (70%).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Sabina Brzozowska-Dybizbańska, Beata Koper, Aneta Mazur, Aleksandra Pająk-Głogiewicz, Roksana Rał-Niemeczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Burzka-Janik, Aneta Mazur, Jolanta Nocoń, Tomasz Wielg, Joanna Zagożdżon-Łyszczarz
Prowadzący grup: Małgorzata Burzka-Janik, Aneta Mazur, Jolanta Nocoń, Joanna Zagożdżon-Łyszczarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Proseminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sabina Brzozowska-Dybizbańska, Beata Koper, Radosław Marcinkiewicz, Aneta Mazur, Jolanta Nocoń, Roksana Rał-Niemeczek, Tomasz Wielg, Joanna Zagożdżon-Łyszczarz
Prowadzący grup: Sabina Brzozowska-Dybizbańska, Beata Koper, Aneta Mazur, Jolanta Nocoń, Roksana Rał-Niemeczek, Joanna Zagożdżon-Łyszczarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

literaturoznawstwo

Literatura uzupełniająca:

Bachórz J., Spotkania z „Lalką”. Mendel studiów i szkiców o powieści Bolesława Prusa, Gdańsk 2010 (BU)

Cybienko H., „Lalka” Bolesława Prusa a literatura rosyjska, [w:] Jubileuszowe „Żniwo u Prusa”. Materiały z międzynarodowej sesji prusowskiej w 1997 r., red. Z. Przybyła, Częstochowa 1998 (BU)

Historia literatury rosyjskiej, red. M. Jakóbiec, wyd. 2, Warszawa 1976, t. 2 (BU)

Mikiciuk E., Chrystus w grobie i rzeczywistość Anastasis. Rozważania nad „Idiotą” Dostojewskiego, Gdańsk 2003 (BU)

Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku, red. K. Wyka, H. Markiewicz, I. Wyczańska. Seria IV: Literatura polska w okresie realizmu i naturalizmu, t. 2, Warszawa 1966 (BU)

Paprocki H., Lew i mysz czyli tajemnica człowieka. Esej o bohaterach Dostojewskiego, Białystok 1997 (BU)

Szweykowski Z., „Lalka” Bolesława Prusa, Warszawa 1935 (BU)



Rodzaj przedmiotu:

proseminaria

Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna
Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Realizowany w sali

Założenia:

Wybór tematu, koncepcji i metodologii pracy

Pogłębiona lektura tekstów (B. Prus, Lalka; F. Dostojewski, Idiota)

Sporządzenie wstępnego planu i układu pracy

Praca nad wstępem oraz jednym rozdziałem (fragmentem) pracy


Skrócony opis:

Rozpoznanie rodzaju i charakteru paraleli literackiej powieści Prusa i Dostojewskiego

Literatura:

Prus B., Lalka, t. 1-2, oprac. J. Bachórz, Wrocław 1991 (BU)

Prus B., Lalka, t. 1-3, oprac. J. Bachórz, B. Utkowska, wstęp J. Bachórz, Warszawa-Lublin 2017 (BU)

Dostojewski F., Idiota, przeł. J. Gładyś, Kraków 2006 i wyd. nast. (BU)

Ďurišin D., Podstawowe typy związków i zależności literackich, przeł. J. Baluch. „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 3 (BU)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)