Descriptive grammar of English with elements of historical grammar – morphology
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.EP.27 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka)
|
Nazwa przedmiotu: | Descriptive grammar of English with elements of historical grammar – morphology |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy) Online courses for short-term studies Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | English Philology |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | semestr 2 |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne profil akademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | |
Nakład pracy studenta: | ECTS points in relation to student’s duties: total number of ECTS: 3 1 ECTS – 30 hours: participation in classes, 2 ECTS – 45 hours: preparation + 15 hours: consultations |
Skrócony opis: |
Course description: The course introduces the basic unit of morphological analysis, that is, the morpheme and its allomorphs. It explains and illustrates phonologically, lexically and grammatically based allomorphy on a number of examples in English. The discussion of morphology as a discipline within linguistics revolves around its two branches, namely, inflectional and derivational morphology. With the focus on the major word classes in English, that is, the noun, the verb and the adjective, the former deals with their inflectional paradigms while the latter is concerned with the main word-formation processes in English. |
Pełny opis: |
Course objectives: The aim of the course is to familiarize students with fundamental concepts and theories relevant to the study of morphology. The course also aims at teaching students how to analyze word-structure by means of tree diagrams. Moreover, some elements of historical grammar which show the development of morphology from a diachronic perspective are introduced. ------------------------- Course content: 1. Morphology as a branch of linguistics: its scope and interests. 2. Inflectional morphology. 3. Derivational morphology. 4. Word-formation processes. 5. A word and its structure. 6. Some elements of historical grammar: morphology. --------------------------- Methods of instruction/ forms of classroom activity: presentation, discussion, text analysis, language analysis, pair work, ICT tools/e-learning/MSTeams option if needed |
Literatura: |
Reading list: Carstairs-McCarthy, A. (2002). An introduction to English morphology: Words and their structure. Edinburgh: Edinburgh University Press. Lieber, R. (2009). Introducing morphology. Cambridge: Cambridge University Press. Matthews, P. H. (1991). Morphology. Cambridge: Cambridge University Press. Szymanek, B. (2012). Introduction to morphological analysis. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
Learning outcomes acc to PQR 2019: Knowledge 1. A student knows the key concepts in morphology (k_W02/P6S_WG) 2. A student knows the main theories and approaches to analyse morphological phenomena (k_W04/P6S_WG) 3. A student knows the complex nature and historical changes of language regarding morphology. (k_W05/P6S_WG) Skills 3. A student is able to use terminology relevant to morphology (k_U01/P6S_UW) 4. A student is able to work in pairs or groups on different morphology related tasks (k_U08/P65_UO) Social competences 5 A student is ready to accept synchronic and diachronic differences in morphological structures of English and recognize them as natural effects of language variety and change (k_K03/P6S_KO) |
Metody i kryteria oceniania: |
Forms of evaluation of learning outcomes 1. Active in-class participation - 20% of the final grade (outcome 1,2,3,4,5) 2. Individual presentations - 30% of the final grade (outcome 1,2,3,5) 3. Final written test - 50% of the final grade (outcome 1,2,3,5) Grading scale for the test: 60-67% = 3.0 68-75% = 3.5 76-83% = 4.0 84-91% = 4.5 92-100% = 5.0 pass at 60% of the final grade |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Adams-Tukiendorf, Katarzyna Buczek | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Buczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.