Literatura polska do k. XVIII w. 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.FP1.44.2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka)
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura polska do k. XVIII w. 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Zaliczony kurs z literatury staropolskiej (pierwszego semestru). |
Literatura uzupełniająca: | – J. Błoński, Mikołaj Sęp Szarzyński a początki polskiego baroku, Kraków 2001. – Świt i zmierzch baroku, red. M. Hanusiewicz, J. Dąbkowska, A. Karpiński, Lublin 2002. – J. Pelc, Barok – epoka przeciwieństw, Kraków 2004. – A. Nowicka-Jeżowa, Jan Andrzej Morsztyn i Giambattista Marino. Dialog poetów europejskiego baroku, Warszawa 2000. – Barok polski wobec Europy. Kierunki dialogu, red. A. Nowicka-Jeżowa, współpraca E. Bem-Wiśniewska, Warszawa 2003. – K. Mrowcewicz, Trivium poetów polskich epoki baroku: klasycyzm – manieryzm – barok. Studia nad poezją XVII stulecia, Warszawa 2005. – Koncept w kulturze staropolskiej, red. L. Ślęk, A. Karpiński, W. Pawlak, Lublin 2005. – R. Krzywy, Ideologia sarmacka wobec tradycji antycznej i renesansowego humanizmu (wprowadzenie do zagadnienia), w: Humanistyczne modele kultury nowożytnej wobec dziedzictwa starożytnego, red. M. Prejs, Warszawa 2010. – Antyk oświeconych. Studia i rozprawy o miejscu starożytności w kulturze polskiej XVIII wieku, red. T. Chachulski, Warszawa 2012. – Wiek XVIII – między tradycją a oświeceniową współczesnością. Hermeneutyka wartości religijnych, red. B. Kuczera-Chachulska , T. Chachulski, współpraca J. Snopek, Warszawa 2017. – J. T. Pokrzywniak, Ignacy Krasicki. Wśród pisarzy polskiego oświecenia, Poznań 2015. – B. Mazurkowa, Z potrzeby chwili i ku pamięci… Studia o poezji i prozie oświecenia, Warszawa 2019. – T. Kostkiewiczowa, Mnemozyne i córki. Pamięć w literaturze polskiej drugiej połowy XVIII wieku, Toruń 2019. – Wzorce osobowe w dawnej literaturze i kulturze polskiej, red. B.M. Puchalska-Dąbrowska i E.A. Jurkowska, Białystok 2018. – P. Wilczek, Dyskurs, przekład, interpretacja. Literatura staropolska i jej trwanie we współczesnej kulturze, Katowice 2001. – Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, red. A. Benoit-Dusausoy i G. Fontaine, przekł. H. Abramowicz, Gdańsk 2009. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: – udział w zajęciach 45 h (1,5 ECTS) B. Praca własna studenta: – przygotowanie do zajęć i pracy zaliczeniowej 30 h (1 ECTS) – przygotowanie do kolokwium pisemnego z lektur 15 h (0,5 ECTS) – przygotowanie do egzaminu ustnego i udział w nim 30 h (1 ECTS) |
Założenia: | – Zapoznanie studentów z reprezentatywnymi zjawiskami i faktami historii dawnej literatury polskiej na tle literatury powszechnej. – Nabycie przez studentów umiejętności pogłębionego odbioru dawnego tekstu jako dokumentu epoki i jako dzieła literackiego. – Kształcenie zdolności wykorzystywania różnych metod analizy i interpretacji utworu. – Wyjaśnienie przyczyn stosowania stereotypów narosłych wokół literatury epok dawnych i charakterystyka modeli ich przełamywania. – Ukazanie znaczenia dawnej tradycji literackiej w dialogu ze współczesnością. |
Skrócony opis: |
Prądy, kierunki i formy literackie okresu baroku oraz oświecenia. Literatura dawna wobec dziedzictwa europejskiego: grecko-rzymskiego oraz judeochrześcijańskiego. Współczesne odwołania do osiągnięć literackich dawnych twórców. |
Pełny opis: |
Zagadnienia omawiane w ramach zajęć z przedmiotu: Literatura polska do końca XVIII wieku. Semestr II: Literatura polskiego baroku i oświecenia (z elementami literatury powszechnej) – Periodyzacja epoki baroku i oświecenia. Przegląd ważniejszych stanowisk badawczych. Współczesne odwołania do literatury dawnej. – Barok jako prąd literacki, styl i postawa. – Miejsce tradycji biblijnej i antycznej w literaturze baroku. – Kontrreformacja i sarmatyzm w kulturze oraz literaturze polskiego baroku. – Nowy obraz świata i człowieka w poezji metafizycznej. Poezja światowych rozkoszy. Twórczość szlachecko-ziemiańska jako kontynuacja tradycji renesansowych. Nurt literatury plebejsko-mieszczańskiej. – Proces rozwoju odmian i form gatunkowych okresu baroku w świetle założeń ideowych i artystycznych epoki. Kształtowanie się nowatorskich technik poetyckich. Tendencje rozwojowe prozy barokowej. – Prądy literackie epoki oświecenia: klasycyzm, sentymentalizm, rokoko. – Dydaktyzm oświeceniowych satyr i bajek. – Poeci polskiego sentymentalizmu. – Twórczość polskich komediopisarzy w XVIII wieku. – Odmiany gatunkowe prozy w oświeceniu. – Czasopiśmiennictwo i publicystyka doby oświecenia w Polsce. – Teatr i dramat w dawnej Polsce. |
Literatura: |
Literatura podmiotu Teksty z literatury polskiej – M. Sęp Szarzyński, Rytmy abo Wiersze polskie oraz cykl erotyków, oprac. J. Krzyżanowski, Wrocław 1973, BN I 118. – Antologia literatury sowizdrzalskiej XVI i XVII wieku, oprac. S. Grzeszczuk, Wrocław 1985, BN I 186 (Wyprawa plebańska). – S. Zimorowic, Roksolanki, oprac. L. Ślękowa, Wrocław 1983, BN I 73. – S. Twardowski, Nadobna Paskwalina, oprac. J. Okoń, Wrocław 1980, BN I 87. – „I w odmianach czasu smak jest”. Antologia polskiej poezji epoki baroku, oprac. J. Sokołowska, Warszawa 1991 (utwory: Sebastiana Grabowieckiego, Kaspra Miaskowskiego, Daniela Naborowskiego, Hieronima Morsztyna, Macieja Kazimierza Sarbiewskiego, Jana Andrzeja Morsztyna, Wacława Potockiego, Zbigniewa Morsztyna, Wespazjana Kochowskiego). – J.Ch. Pasek, Pamiętniki, wybór, oprac. M. Kaczmarek, Wrocław 1990. – P. Baryka, Z chłopa król, w: Dramaty staropolskie. Antologia, oprac. J. Lewański, t. 4, Warszawa 1961. – S.H. Lubomirski, Ermida albo Królewna pasterska, Kraków 2004. – Poezja polska XVIII wieku, oprac. Z. Libera, Warszawa 1983 (utwory: Adama Stanisława Naruszewicza, Stanisława Trembeckiego, Franciszka Karpińskiego, Franciszka Dionizego Kniaźnina, poezja konfederacji barskiej). – I. Krasicki, Bajki, oprac. Z. Goliński, Wrocław 1975, BN I 220. – I. Krasicki, Satyry i Listy, oprac. J. T. Pokrzywniak, Wrocław 1988, BN I 169. – I. Krasicki, Myszeidos Pieśni X, oprac. J. Maślanka, Wrocław 1982, BN I 244. – I. Krasicki, Monachomachia i Antymonachomachia, oprac. Z. Goliński, Wrocław 2003. – I. Krasicki, Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki, wstęp B. Gubrynowicz, uzup. J. Krzyżanowski, Wrocław 2005. – T.K. Węgierski, Organy. Poema heroikomiczne, wyd. A. Norkowska, Warszawa 2007. – F. Zabłocki, Fircyk w zalotach, oprac. J. Pawłowiczowa, Wrocław 1986, BN I 176. – J.U. Niemcewicz, Powrót posła oraz wybór bajek politycznych, oprac. Z. Skwarczyński, Wrocław 1983, BN I 4. – W. Bogusławski, Cud albo Krakowiaki i Górale, oprac. M. Klimowicz, Wrocław 2005, BN I 162. – „Abyśmy o ojczyźnie naszej radzili”. Antologia publicystyki doby stanisławowskiej, oprac. Z. Goliński, Warszawa 1984 (wybór z pism: Stanisława Staszica, Hugona Kołłątaja). – A. Feliński, Barbara Radziwiłłówna, Kraków 2003. – W. Wirtemberska, Malwina, czyli domyślność serca, Kraków 2002. – J. Potocki, Rękopis znaleziony w Saragossie, przekł. E. Chojecki, oprac. E. Zarych, Kraków 2010 (przeczytać pierwszych 10 dni). – Oświeceni o literaturze. Wypowiedzi pisarzy polskich 1740- 1800, oprac. T. Kostkiewiczowa i Z. Goliński, Warszawa 1993 (Franciszek Karpiński, O wymowie w prozie albo wierszu; Franciszek Ksawery Dmochowski, Sztuka rymotwórcza). Teksty z literatury powszechnej – T. Tasso, Gofred abo Jeruzalem wyzwolona, przekł. P. Kochanowski, oprac. S. Grzeszczuk, Warszawa 1968. – P. Corneille, Cyd albo Roderyk, przekł. J. A. Morsztyn, wyd. A. Karpiński, A. Stepnowski, Warszawa 1999. – J. Racine, Fedra, przekł. i oprac. A. Libera, Warszawa 2011. – P. Calderon de la Barca, Życie snem. Książę Niezłomny, przekł. E. Boyé, J. Słowacki, oprac. B. Baczyńska, Wrocław 2003, BN II 249 (Życie snem). – Molière, Świętoszek, przekł. i oprac. T. Boy-Żeleński, Warszawa 2005. – Wolter, Powiastki filozoficzne, przekł. i wstęp T. Boy-Żeleński, Warszawa 2003 (Kandyd). Literatura przedmiotu – C. Hernas, Barok, Warszawa 2002. – A. Nowicka-Jeżowa, Barok polski między Europą i Sarmacją, cz. I: Profile i zarysy całości, Warszawa 2009-2011. – M. Klimowicz, Oświecenie, Warszawa 2002. – M. Cieński, Literatura polskiego oświecenia wobec tradycji i Europy. Studia, Kraków 2013. – Słownik literatury staropolskiej. Średniowiecze – renesans – barok, red. T. Michałowska, Wrocław 2002. – Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent 1. ma uporządkowaną wiedzą ogólną w zakresie literatury i kultury polskiej epok dawnych (baroku i oświecenia), uwzględniającą główne nurty dziedzictwa europejskiego i nowożytnych literatur narodowych; zna kanon literatury polskiej i najważniejsze dzieła literatury światowej; zna podstawowe pojęcia, zjawiska literackie, cezury czasowe oraz główne kierunki rozwoju dawnej literatury (k_ W01); 2. zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów literatury dawnej (k _ W04) Umiejętności: absolwent 3. potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą w formułowaniu i analizowaniu problemów badawczych (k_U01); 4. potrafi dokonać analizy i interpretacji tekstów z zastosowaniem odpowiednich metod literaturoznawczych (k_U03); Kompetencje społeczne: student 5. jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej (k_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) – aktywność na zajęciach (efekty 1, 4, 5); – kolokwium pisemne z lektur (efekty 1 ); – praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3). B. Podstawowe warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu: aktywność na zajęciach, kolokwium pisemne z lektur, przygotowanie pracy zaliczeniowej. Egzamin w formie wypowiedzi ustnej – 100%. Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, analiza i interpretacja utworów literackich, dyskusja na temat wybranych zagadnień przedmiotowych, prezentacja materiałów ilustracyjnych (np.: wywiadu, sztuki teatralnej). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Rowińska-Szczepaniak, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Maria Rowińska-Szczepaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.