Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językoznawstwo ogólne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.FP1.6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Językoznawstwo ogólne
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia licencjackie

Kierunek studiów:

filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Bez wymagań wstępnych

Literatura uzupełniająca:

Ahearn L. M., Antropologia lingwistyczna. Wprowadzenie, Kraków 2013 (fragmenty).

Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 200 (fragmenty).

Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Opole 1977.

Nowak Tomasz, Język w świetle odkryć nauki, Kraków 2011.

Hlibowicka-Węglarz B., Pidżyny i inne języki wehikularne, 2017 (dostępne online)

Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu (dowolne wydanie).

Obyczaje, języki, ludy świata. Encyklopedia PWN, Warszawa 2007.

Wacewicz S., Ewolucja języka – współczesne kontrowersje, 2013 (dostępne online)



Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 30 h 1ects

przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do egzaminu i udział w nim 30 h

1 ects

Skrócony opis:

Przedmiot prezentuje językoznawstwo jako naukę humanistyczną oraz jej podstawowe zagadnienia i metody badawcze. Zapoznaje z wybranymi współczesnymi koncepcjami języka oraz językowym pejzażem świata.Wyposażając w specjalistyczną terminologię, wdraża we współczesny dyskurs naukowy na temat zjawisk języka, komunikacji, poznania (myślenia), działania, kultury i cywilizacji. Uświadamia społeczno-cywilizacyjne znaczenie języka i językowej różnorodności świata.

Pełny opis:

1. Językoznawstwo jako nauka humanistyczna. Powstanie językoznawstwa jako samodzielnej nauki. Przedmiot badań językoznawstwa. Związki lingwistyki z innymi naukami.

2. Znakowy charakter języka. Język wśród innych rodzajów znaków. Język jako element komunikacji multimodalnej.

3. Funkcje języka i wypowiedzi. Role języka w życiu społecznym i jednostkowym.

4. Język mówiony i język pisany. Historia pisma.

5. Typy języków (język: naturalny i sztuczny, żywy i martwy, pidżyn, kreol, sabir).

6. Strukturalistyczna teoria języka (F. de Saussure). Pojęcie systemu językowego (langue i parole). Podsystemy języka: fonologiczny, morfologiczny, syntaktyczny, leksykalny.

7. Założenia i cele gramatyki generatywno-transformacyjnej N. Chomsky'ego.

8. Język w działaniu (elementy pragmalingwistyki). Teoria aktów mowy. Komunikacja, kontekst, kompetencja językowa i komunikacyjna.

9. Deskryptywizm amerykański, socjolingwistyka i etnolingwistyka w Europie i w Polsce. Badania nad językowym obrazem świata.

10. Język a kultura (elementy lingwistyki kulturowej). Język jako nośnik wartości.

11. Język w koncepcjach kognitywistycznych.

12. Podstawowe problemy językoznawstwa historycznego. Współczesne teorie powstania i pochodzenia języka.

13. Językowy pejzaż świata. Klasyfikacja historyczna (genetyczna), geograficzna, typologiczna. Klasyfikacja genetyczna języków występujących współcześnie w Europie.

14. Zróżnicowanie języka (terytorialne, stylowe, środowiskowe, zawodowe, biolektalne).

15. Polityka językowa Unii Europejskiej i Polski.

Literatura:

Grzegorczykowi R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

Łuczyński E., Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 2009.

Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 2004,

Majewicz A. F., Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989.

Style współczesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków: Universitas 2013.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa ogólnego, związane z różnymi aspektami jego badania, zna miejsce językoznawstwa wśród nauk humanistycznych - W02, W03;

Umiejętności: student umie odpowiedzieć na podstawowe pytania o istotę języka, jego znakowy charakter, funkcje społeczne, sytuację językową w świecie, główne aspekty badań lingwistycznych - U04.

Metody i kryteria oceniania:

Cykl wykładów zakończony egzaminem pisemnym (próg zaliczenia 60%) (sprawdzenie efektów: wiedza W02, W03 oraz umiejętności U04)

Obecność na wykładzie obowiązkowa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Makuchowska, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Marzena Makuchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www2-6 (2025-03-04)