Językoznawstwo ogólne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.FP1.6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo ogólne |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia licencjackie |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Bez wymagań wstępnych |
Literatura uzupełniająca: | Ahearn L. M., Antropologia lingwistyczna. Wprowadzenie, Kraków 2013 (fragmenty). Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 200 (fragmenty). Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Opole 1977. Nowak Tomasz, Język w świetle odkryć nauki, Kraków 2011. Hlibowicka-Węglarz B., Pidżyny i inne języki wehikularne, 2017 (dostępne online) Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu (dowolne wydanie). Obyczaje, języki, ludy świata. Encyklopedia PWN, Warszawa 2007. Wacewicz S., Ewolucja języka – współczesne kontrowersje, 2013 (dostępne online) |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 30 h 1ects przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do egzaminu i udział w nim 30 h 1 ects |
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje językoznawstwo jako naukę humanistyczną oraz jej podstawowe zagadnienia i metody badawcze. Zapoznaje z wybranymi współczesnymi koncepcjami języka oraz językowym pejzażem świata.Wyposażając w specjalistyczną terminologię, wdraża we współczesny dyskurs naukowy na temat zjawisk języka, komunikacji, poznania (myślenia), działania, kultury i cywilizacji. Uświadamia społeczno-cywilizacyjne znaczenie języka i językowej różnorodności świata. |
Pełny opis: |
1. Językoznawstwo jako nauka humanistyczna. Powstanie językoznawstwa jako samodzielnej nauki. Przedmiot badań językoznawstwa. Związki lingwistyki z innymi naukami. 2. Znakowy charakter języka. Język wśród innych rodzajów znaków. Język jako element komunikacji multimodalnej. 3. Funkcje języka i wypowiedzi. Role języka w życiu społecznym i jednostkowym. 4. Język mówiony i język pisany. Historia pisma. 5. Typy języków (język: naturalny i sztuczny, żywy i martwy, pidżyn, kreol, sabir). 6. Strukturalistyczna teoria języka (F. de Saussure). Pojęcie systemu językowego (langue i parole). Podsystemy języka: fonologiczny, morfologiczny, syntaktyczny, leksykalny. 7. Założenia i cele gramatyki generatywno-transformacyjnej N. Chomsky'ego. 8. Język w działaniu (elementy pragmalingwistyki). Teoria aktów mowy. Komunikacja, kontekst, kompetencja językowa i komunikacyjna. 9. Deskryptywizm amerykański, socjolingwistyka i etnolingwistyka w Europie i w Polsce. Badania nad językowym obrazem świata. 10. Język a kultura (elementy lingwistyki kulturowej). Język jako nośnik wartości. 11. Język w koncepcjach kognitywistycznych. 12. Podstawowe problemy językoznawstwa historycznego. Współczesne teorie powstania i pochodzenia języka. 13. Językowy pejzaż świata. Klasyfikacja historyczna (genetyczna), geograficzna, typologiczna. Klasyfikacja genetyczna języków występujących współcześnie w Europie. 14. Zróżnicowanie języka (terytorialne, stylowe, środowiskowe, zawodowe, biolektalne). 15. Polityka językowa Unii Europejskiej i Polski. |
Literatura: |
Grzegorczykowi R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. Łuczyński E., Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 2009. Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 2004, Majewicz A. F., Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989. Style współczesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków: Universitas 2013. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa ogólnego, związane z różnymi aspektami jego badania, zna miejsce językoznawstwa wśród nauk humanistycznych - W02, W03; Umiejętności: student umie odpowiedzieć na podstawowe pytania o istotę języka, jego znakowy charakter, funkcje społeczne, sytuację językową w świecie, główne aspekty badań lingwistycznych - U04. |
Metody i kryteria oceniania: |
Cykl wykładów zakończony egzaminem pisemnym (próg zaliczenia 60%) (sprawdzenie efektów: wiedza W02, W03 oraz umiejętności U04) Obecność na wykładzie obowiązkowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Makuchowska, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Marzena Makuchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.