Rodzaje i formy krytyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.FP1.HA.10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzaje i formy krytyki |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | licencjackie |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Wymagania: | zaliczenie 2. semestru studiów na kierunku filologia polska |
Literatura uzupełniająca: | Gutorow J., 2003, Niepodległość głosu. Szkice o poezji polskiej po 1968 roku, Kraków. Kornhauser J., 2003, Poezja i codzienność, Kraków. Maliszewski K., 1999, Nasi klasycyści, nasi barbarzyńcy: szkice o nowej poezji, Bydgoszcz. Nowacki D., 1999, Zawód: czytelnik. Notatki o prozie polskiej lat 90., Kraków. Stala M., 1997, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków. Dąbrowski M., 2004, Projekt krytyki etycznej, [w:] idem, Projekt krytyki etycznej. Studia i szkice Warszawa. Janion M., 1993, Projekt krytyki fantazmatycznej [w:] eadem, Projekt krytyki fantazmatycznej. Szkice o egzystencji ludzi i duchów, Warszawa. Kornhauser J., 1995, Międzyepoka, Warszawa. G. Poulet, 1998, Krytyka identyfikująca się, [w:] Chudak H i in. (red.), Szkoła genewska w krytyce. Antologia, Warszawa. Orliński M., 2010, Projekt krytyki uczestniczącej, „Twórczość”, nr 6. Stokfiszewski I., 2009, Projekt krytyki politycznej, Warszawa. |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 30 h 1ects przygotowanie do zajęć, czytanie literatury 45 h 1,5 ects przygotowanie do zaliczenia i udział w nim 15 h 0,5 ects |
Założenia: | 1) Zapoznać studentów ze złożoną sytuacją współczesnej krytyki literackiej (pluralizm metodologiczny, mody teoretyczne a problem kanonu, dominacja i regres dyskursów krytycznych, dyskurs krytyczny w rzeczywistości XXI wieku); 2) Przedstawić główne nurty krytyczne funkcjonujące we współczesności (krytyka tematyczna, krytyka hermeneutyczna, krytyka fantazmatyczna, krytyka feministyczna, krytyka ideowa, krytyka etyczna, krytyka anamorficzna); 3) Omówić przenikanie się rozmaitych dyskursów krytycznych; 4) Zaznajomić studentów z mechanizmami i istotą sporów o kształt dyskursu krytycznego. 5) Uposażyć w umiejętność biegłego poruszania się w obrębie określonej orientacji krytycznej (język, terminy, strategie, problem waloryzacji). |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rozmaitymi, ukonstytuowanymi w tradycji XX i XXI wieku, metodami uprawiania refleksji krytycznej poświęconej ocenie, waloryzacji i usytuowania w obrębie nurtów ideowych i estetycznych dzieła literackiego. |
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1) Pluralizm metodologiczny w obrębie świata postnowoczesnego w obszarze krytyki polskiej oraz miejsce literatury postmodernistycznej w obrębie współczesnej refleksji krytycznej. 2) Charakterystyka podstawowych nurtów krytycznoliterackich: a) krytyka tematyczna (G. Poulet, J.-P. Richard, J. Starobinsky); b) krytyka fantazmatyczna (M. Janion); c) krytyka feministyczna (I. Iwasiów, K. Dunin, K. Szczuka); d) krytyka ideowa i personalistyczna (J. Kornhauser, W. Kudyba, Z. Zarębianka, P. Dakowicz); e) krytyka etyczna (M. Dąbrowski); f) krytyka polityczna (I. Stokfiszewski). 3) Mody teoretyczne a problem kanonu, dominacja i regres dyskursów krytycznych. 4) Dyskurs krytyczny w rzeczywistości XXI wieku („zanik centrali” – „powrót centrali”; marginalizacja autorytetu i roli krytyka; krytyka uniwersytecka – krytyka medialna). |
Literatura: |
Antologia współczesnej krytyki literackiej we Francji, wybór i wstęp W. Karpiński, Warszawa 1974. Bachelard G., Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, oprac. J. Błoński, Warszawa 1975. Chudak H i in. (red.), 1998, Szkoła genewska w krytyce. Antologia, Warszawa. Cieślak-Sokołowski T., Kozicka D. (red), 2007, Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku. Między rynkiem a uniwersytetem, Kraków. Czapliński P., 2003, Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości, Kraków. Dąbrowski M., 2004, Projekt krytyki etycznej, Warszawa. Janion M., 1993, Projekt krytyki fantazmatycznej, Warszawa. Kornhauser J., 1997, Postscriptum. Notatnik krytyczny, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE k_W01 k_W02 k_W03 k_W09 k_W10 s_W01 s_W02 UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI k_U01 k_U02 k_U03 k_U05 k_U09 s_U01 s_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO k_K01 k_K04 s_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria zaliczenia przedmiotu: Praca zaliczeniowa – 50%; aktywność na zajęciach – 50% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrian Gleń, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Adrian Gleń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrian Gleń, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Adrian Gleń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrian Gleń, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Adrian Gleń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | Uzupełniająca literatura przedmiotu: Gutorow J., 2003, Niepodległość głosu. Szkice o poezji polskiej po 1968 roku, Kraków. Kornhauser J., 2003, Poezja i codzienność, Kraków. Maliszewski K., 1999, Nasi klasycyści, nasi barbarzyńcy: szkice o nowej poezji, Bydgoszcz. Nowacki D., 1999, Zawód: czytelnik. Notatki o prozie polskiej lat 90., Kraków. Stala M., 1997, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków. Dąbrowski M., 2004, Projekt krytyki etycznej, [w:] idem, Projekt krytyki etycznej. Studia i szkice Warszawa. Janion M., 1993, Projekt krytyki fantazmatycznej [w:] eadem, Projekt krytyki fantazmatycznej. Szkice o egzystencji ludzi i duchów, Warszawa. Kornhauser J., 1995, Międzyepoka, Warszawa. G. Poulet, 1998, Krytyka identyfikująca się, [w:] Chudak H i in. (red.), Szkoła genewska w krytyce. Antologia, Warszawa. Orliński M., 2010, Projekt krytyki uczestniczącej, „Twórczość”, nr 6. Stokfiszewski I., 2009, Projekt krytyki politycznej, Warszawa. |
|
Założenia: | Cele zajęć: [z perspektywy uczącego] 1) Zapoznać studentów ze złożoną sytuacją współczesnej krytyki literackiej (pluralizm metodologiczny, mody teoretyczne a problem kanonu, dominacja i regres dyskursów krytycznych, dyskurs krytyczny w rzeczywistości XXI wieku); 2) Przedstawić główne nurty krytyczne funkcjonujące we współczesności (krytyka tematyczna, krytyka hermeneutyczna, krytyka fantazmatyczna, krytyka feministyczna, krytyka ideowa, krytyka etyczna, krytyka anamorficzna); 3) Omówić przenikanie się rozmaitych dyskursów krytycznych; 4) Zaznajomić studentów z mechanizmami i istotą sporów o kształt dyskursu krytycznego. 5) Uposażyć w umiejętność biegłego poruszania się w obrębie określonej orientacji krytycznej (język, terminy, strategie, problem waloryzacji). |
|
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z głównymi nurtami współczesnej krytyki literackiej oraz uprawianymi w dyskursie krytycznym formami wypowiedzi (recenzja, szkic krytyczny, esej, polemika, felieton, manifest, program). Zwieńczeniem zajęć są warsztaty dotyczące formy recenzji. |
|
Pełny opis: |
1. Krytyka tematyczna. Temat i identyfikacja. A. Georges Poulet, Krytyka identyfikująca się; Baudelaire [w:] Szkoła genewska w krytyce. Antologia, red. H. Chudak, Warszawa 1998. B. J.-P.Richard, Poezja i głębia, przeł. i wstępem opatrzył Tomasz Swoboda, Gdańsk 2004 [tu: Baudelaire] C. Kontynuacje i korespondencje: Nowoczesna filozofia idei Steinera. Filozoficzna krytyka Starobinskyego. Anarchizm metodologiczny, case studies, teoria ANT – Bruno Latour. George Steiner, Gramatyki tworzenia, tłum. J. Łoziński, Poznań 2004, s. 32-49 [cz. 5 i 6]. Jean Starobinski, Jean Jacques Rousseau. Przejrzystość i przeszkoda, Warszawa 2000 [tu: r. V, podrozdz. Święto]. Bruno Latour, Prolog w formie dialogu pomiędzy studentem i (cokolwiek) sokratycznym Profesorem, przeł. Krzysztof Arbiszewski i inni, „Teksty Drugie”, 2007, nr 1/2, s. 127-143. 2. Podstawy, założenia i zakresy znaczeniowe krytyki literackiej. Rodzaje i odmiany (gatunki) tekstów krytycznoliterackich (szkic krytyczny, recenzja, polemika, manifest – krytyczny tekst programowy, impresja krytyczna). Maria Gołaszewska, Filozoficzne podstawy krytyki literackiej, Warszawa 1963 [tu: r. VI O metodzie krytyki literackiej]. Roland Barthes, Czym jest krytyka?, [w:] idem, Mit i znak, wybór i wstęp J. Błoński, przeł. W. Błońska, J. Błoński, J. Lalewicz, A. Tatarkiewicz, Warszawa 1970. Janusz Sławiński, Funkcje krytyki literackiej, [w:] idem, Dzieło, język, tradycja, Kraków 1998 Kazimierz Bartoszyński, Pogranicza krytyki literackiej, [w:] Badania nad krytyką literacką, red. Janusz Sławiński, Wrocław 1974, s. 95-120. 3. Krytyka fantazmatyczna – Maria Janion. Maria Janion, Projekt krytyki fantazmatycznej, Warszawa 1993 [tu: Projekt krytyki fantazmatycznej; Marzący: jest tam, gdzie go nie ma, a nie ma go tu, gdzie jest]. 4. Krytyka etyczna – Wayne C. Booth, Daniel R. Schwarz i polska recepcja (Danuta Ulicka, Mieczysław Dąbrowski). Daniel R. Schwarz, Humanistyczna etyka lektury, przeł. Jakub Czernik, „Wielogłos” 2009, nr 1/2, s. 123-135. Wayne C. Booth, Dlaczego krytyka etyczna nie może być łatwa? przeł. Jakub Czernik, „Wielogłos” 2009, nr 1/2, s. 136-150. Mieczysław Dąbrowski, Projekt krytyki etycznej, [w:] idem, Projekt krytyki etycznej, Warszawa 2004. Danuta Ulicka, Literaturoznawcze dyskursy możliwe: studia z dziejów nowoczesnej teorii literatury w Europie Środkowo-Wschodniej [tu: o amerykańskiej krytyce etycznej], Kraków 2007. 5. Współczesna krytyka polityczna – cassus Igora Stokfiszewskiego. Igor Stokfiszewski, Projekt krytyki politycznej, Warszawa 2009 [tu: Wstęp i r. I]. 6. Czy istnieje/ może istnieć krytyka hermeneutyczna? Dyskusja wokół tekstu Obsesja i zaproszenie w gościnę (projekt krytyki hermeneutycznej) Adriana Glenia. Adrian Gleń, 2009, Obsesja i zaproszenie (projekt krytyki hermeneutycznej), „Topos”, nr 3 [+ polemika: Wojciech Kudyba, Przemysław Dakowicz] 7. Krytyka literacka po roku 1989: „zanik centrali” (J. Sławiński) – powrót centrali (P. Czapliński). Obiegi literackie. Spory o kryteria i granice krytyki literackiej. Strategie lekturowe i języki krytycznoliterackie (J. Kornhauser, J. Gutorow, K. Biedrzycki, M. Stala, A. Franaszek, K. Maliszewski, D. Nowacki). Krytyka literacka a konkursy i nagrody literackie. Krytyka literacka w rzeczywistości internetowej. A. Janusz Sławiński, Zanik centrali, „Kresy” 1994, nr 2. Przemysław Czapliński, Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości, Kraków 2003. Przemysław Czapliński, Powrót centrali: literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007. B. Najważniejsze spory o kształt najnowszej krytyki literackiej („Nowy Nurt”; „Znak”, „Czas Kultury”): – „Nowy Nurt” 1995 C.K. Kęder, Krytyku, twórz! Przecież sam najlepiej wiesz, o co w tym wszystkim chodzi [nr 22] Jarosław Klejnocki, Usługi dla ludności [nr 24] Dariusz Nowacki, Czyńcie swoją powinność [nr 26] – „Znak” 1998, nr 7 [„Łowy na kryteria” – o krytyce literackiej dzisiaj, modele, wzorce, style]: Cz. Miłosz, Zadania dla krytyka; J. Jarzębski, Wartościowanie w sieci kultury; Piotr Sliwiński, Inna krytyka?; Michał Głowiński, Krytyka, towarzyszka literatury. – „Czas Kultury” 1998, nr 5 [dyskusja na temat bezstronności, odpowiedzialności krytyki za literaturę lat 90.]: m.in.: Maliszewski, Grupiński, Sosnowski, Dunin-Wąsowicz. C. Cieślak-Sokołowski T., Kozicka D. (red), 2007, Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku. Między rynkiem a uniwersytetem, Kraków. Kartografowie dziwnych podróży. Wypisy z polskiej krytyki literackiej XX wieku, red. Marta Wyka, Kraków 2004. Była sobie krytyka. Wybór tekstów z lat dziewięćdziesiątych i pierwszych, red. D. Nowacki, K. Uniłowski [tu: szkic wstępny Do czytelnika i wybrane szkice z cz. I]. D. Jacek Gutorow, Niepodległość głosu. Szkice o poezji polskiej po 1968 roku, Kraków 2003. Jacek Gutorow, Księga zakładek, Wrocław 2011. Adrian Gleń, Dyskretna przygoda czytania. Uwagi o pisarstwie krytycznym Jacka Gutorowa, „Strony” 2010, nr 6, s. 58-63. E. Julian Kornhauser, Międzyepoka, Warszawa 1995. Julian Kornhauser, Poezja i codzienność, Kraków 2003. Adrian Gleń, Notatki o krytyce literackiej Juliana Kornhausera, „Topos” 2006, nr 3, s. 79-86. F. Karol Maliszewski, Nasi klasycyści, nasi barbarzyńcy: szkice o nowej poezji, Bydgoszcz 1999. Dariusz Nowacki, Zawód: czytelnik. Notatki o prozie polskiej lat 90., Kraków 1999. Marian Stala, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997. Andrzej Franaszek, Przepustka z piekła. 44 szkice o literaturze i przygodach duszy, Kraków 2010. |
|
Literatura: |
Podstawowa literatura przedmiotu: Antologia współczesnej krytyki literackiej we Francji, wybór i wstęp W. Karpiński, Warszawa 1974. Bachelard G., Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, oprac. J. Błoński, Warszawa 1975. Chudak H i in. (red.), 1998, Szkoła genewska w krytyce. Antologia, Warszawa. Cieślak-Sokołowski T., Kozicka D. (red), 2007, Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku. Między rynkiem a uniwersytetem, Kraków. Czapliński P., 2003, Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości, Kraków. Dąbrowski M., 2004, Projekt krytyki etycznej, Warszawa. Janion M., 1993, Projekt krytyki fantazmatycznej, Warszawa. Kornhauser J., 1997, Postscriptum. Notatnik krytyczny, Kraków. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.