Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia z historii sztuki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.JAT.PP.29
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia z historii sztuki
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Katalog przedmiotów dla Język angielski w turystyce , stacjonarne, I stopień, 1 semestr
Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Strona przedmiotu: http://jat.wfil.uni.opole.pl/
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Język Angielski w Turystyce

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 1 (siatka 2024)

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

profil praktyczny

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany w terenie

Nakład pracy studenta:

suma ECTS: 2

1 ECTS = 30h udział w zajęciach

1 ECTS = 30h przygotowanie do zajęć z bezpośrednim udziałem nauczyciela

Skrócony opis:

Opis kursu

Podczas warsztatów z Wybranych zagadnień z historii sztuki studenci mają okazję zapoznać się z najważniejszymi zagadnieniami związanymi ze sztuką, głównie architekturą europejską w układzie chronologicznym. W ramach zajęć przewidziane są wyjścia w teren.

Pełny opis:

Cele kursu:

- poznanie podstawowych zagadnień dotyczących historii sztuki

- poznanie terminologii związanej z opisem i analizą architektury

- poznanie i interpretacja dzieł sztuki dawnej i współczesnej

------------------

Treści programowe

• Rodzaje sztuk. Funkcje sztuki (dyskusja), znaczenie architektury

• Periodyzacja, Prehistoria

• Egipt – znaczenie kanonu. Przykłady architektury

• Grecja, Rzym – co zawdzięczamy starożytnym mistrzom

• Bizancjum „wschodnie płuco Europy”.

• Średniowiecze: pojęcie epoki, stylu na przykładzie architektury polskiej, romanizm (znaczenie klasztorów), nowatorstwo gotyku na przykładzie gotyku w terenie.

• Sztuka nowożytna - znaczenie Italii, renesans zaalpejski i manieryzm, znaczenie reformacji i kontrreformacji w rozwoju architektury nowożytnej, barok (przykłady w terenie).

• Klasycyzm - powrót do założeń antyku?

• Architektura XIX wieku (przykłady w terenie)

• Fenomen secesji (przykłady w terenie)

• Architektura XX wieku

• Sztuka współczesna – przekraczanie granic.

------------------------

Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:

prezentacja multimedialna, analiza i opis architektury, analiza i interpretacja dzieł sztuki, dyskusja, praca w parach, praca w grupach, wyjścia w teren, narzędzia technologii informacyjno-telekomunikacyjnych/ MS Teams

Literatura:

Całość dziejów sztuki (bez monografii)

J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, t. I-II, Warszawa 1969 i następne wydania, szczególnie: Warszawa 2001

L. Brogowski, Sztuka i człowiek, Warszawa 1990

E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997

U. Eco, Historia piękna, Poznań 2005

C. Freeland, Czy to jest sztuka?, Poznań 2004

H. Honour, J. Fleming, Historia sztuki świata, Warszawa 2002

W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1998

K. Estreicher, Historia sztuki w zarysie, W-wa 1982

J. Ryczek, Piękno w kulturze ponowoczesnej, Kraków 2006

Strony internetowe

www.khanacademy.com

www.historiasztuki.com.pl

https://www.youtube.com/user/rgajda/featured

http://niezlasztuka.net/strona-glowna/

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się wg PRK 2019:

Wiedza

Student/ka zna i rozumie:

1. zaawansowaną terminologię stosowaną do opisu dzieł sztuki i architektury (k_W04/P6S_WG)

2. geograficzne, historyczne i kulturowe aspekty niezbędne w obsłudze ruchu turystycznego, w tym elementy historii sztuki (k_W11/P6S_WK)

3. gatunkowe, pragmatyczne i stylistyczne reguły mówionych i pisanych gatunków wypowiedzi typowe dla opisu architektury i dzieł sztuki (k_W12/P6S_WK)

Umiejętności

Student/ka potrafi:

4. samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z historią sztuki (k_U05/P6S_UW)

5. w sposób spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień historii sztuki (k_U11/P6S_UK)

6. planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (k_U14/P6S_UO)

7. samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie w odniesieniu do dzieł sztuki i architektury (k_U16/P6S_UU)

Kompetencje społeczne

Student/ka ma gotowość do:

8. ustalania priorytetów podczas realizacji różnych zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową w odniesieniu do kontaktu z dziełami sztuki i architekturą (k_K01/P6S_KK)

9. uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego oraz międzynarodowych wydarzeniach, (współ)organizowania otwartych wydarzeń publicznych, dyskusji i prezentacji związanych z historią sztuki (k_K05/P6S_KO)

10. krytycznej oceny własnych kompetencji i wiedzy oraz ciągłego doskonalenia swoich umiejętności w trakcie realizowania działań zawodowych związanych z zagadnieniami historii sztuki (k_K03/P6S_KK)

Metody i kryteria oceniania:

Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się:

1. Aktywny udział w warsztatach (w tym ćwiczenia w terenie - praca w grupach) - 40% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10)

2. Zadania pisemne i ustne sprawdzające prawidłowe użycie terminologii związanej z historią sztuki i analizą omawianych obiektów - 30% oceny końcowej (efekt 1,2,3,5,10)

2. Testy (rozpoznawanie obiektów) - 30% oceny końcowej (efekt 1,2,3,5,10)

Zaliczenie przy 60% oceny końcowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf, Kazimierz Ożóg
Prowadzący grup: Kazimierz Ożóg
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-2 (2025-04-29)