Wybrane zagadnienia z historii sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.JAT.PP.29 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z historii sztuki |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Katalog przedmiotów dla Język angielski w turystyce , stacjonarne, I stopień, 1 semestr Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Strona przedmiotu: | http://jat.wfil.uni.opole.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Język Angielski w Turystyce |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | semestr 1 (siatka 2024) |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne profil praktyczny |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | suma ECTS: 2 1 ECTS = 30h udział w zajęciach 1 ECTS = 30h przygotowanie do zajęć z bezpośrednim udziałem nauczyciela |
Skrócony opis: |
Opis kursu Podczas warsztatów z Wybranych zagadnień z historii sztuki studenci mają okazję zapoznać się z najważniejszymi zagadnieniami związanymi ze sztuką, głównie architekturą europejską w układzie chronologicznym. W ramach zajęć przewidziane są wyjścia w teren. |
Pełny opis: |
Cele kursu: - poznanie podstawowych zagadnień dotyczących historii sztuki - poznanie terminologii związanej z opisem i analizą architektury - poznanie i interpretacja dzieł sztuki dawnej i współczesnej ------------------ Treści programowe • Rodzaje sztuk. Funkcje sztuki (dyskusja), znaczenie architektury • Periodyzacja, Prehistoria • Egipt – znaczenie kanonu. Przykłady architektury • Grecja, Rzym – co zawdzięczamy starożytnym mistrzom • Bizancjum „wschodnie płuco Europy”. • Średniowiecze: pojęcie epoki, stylu na przykładzie architektury polskiej, romanizm (znaczenie klasztorów), nowatorstwo gotyku na przykładzie gotyku w terenie. • Sztuka nowożytna - znaczenie Italii, renesans zaalpejski i manieryzm, znaczenie reformacji i kontrreformacji w rozwoju architektury nowożytnej, barok (przykłady w terenie). • Klasycyzm - powrót do założeń antyku? • Architektura XIX wieku (przykłady w terenie) • Fenomen secesji (przykłady w terenie) • Architektura XX wieku • Sztuka współczesna – przekraczanie granic. ------------------------ Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć: prezentacja multimedialna, analiza i opis architektury, analiza i interpretacja dzieł sztuki, dyskusja, praca w parach, praca w grupach, wyjścia w teren, narzędzia technologii informacyjno-telekomunikacyjnych/ MS Teams |
Literatura: |
Całość dziejów sztuki (bez monografii) J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, t. I-II, Warszawa 1969 i następne wydania, szczególnie: Warszawa 2001 L. Brogowski, Sztuka i człowiek, Warszawa 1990 E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997 U. Eco, Historia piękna, Poznań 2005 C. Freeland, Czy to jest sztuka?, Poznań 2004 H. Honour, J. Fleming, Historia sztuki świata, Warszawa 2002 W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1998 K. Estreicher, Historia sztuki w zarysie, W-wa 1982 J. Ryczek, Piękno w kulturze ponowoczesnej, Kraków 2006 Strony internetowe www.khanacademy.com www.historiasztuki.com.pl https://www.youtube.com/user/rgajda/featured http://niezlasztuka.net/strona-glowna/ |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się wg PRK 2019: Wiedza Student/ka zna i rozumie: 1. zaawansowaną terminologię stosowaną do opisu dzieł sztuki i architektury (k_W04/P6S_WG) 2. geograficzne, historyczne i kulturowe aspekty niezbędne w obsłudze ruchu turystycznego, w tym elementy historii sztuki (k_W11/P6S_WK) 3. gatunkowe, pragmatyczne i stylistyczne reguły mówionych i pisanych gatunków wypowiedzi typowe dla opisu architektury i dzieł sztuki (k_W12/P6S_WK) Umiejętności Student/ka potrafi: 4. samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z historią sztuki (k_U05/P6S_UW) 5. w sposób spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień historii sztuki (k_U11/P6S_UK) 6. planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (k_U14/P6S_UO) 7. samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie w odniesieniu do dzieł sztuki i architektury (k_U16/P6S_UU) Kompetencje społeczne Student/ka ma gotowość do: 8. ustalania priorytetów podczas realizacji różnych zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową w odniesieniu do kontaktu z dziełami sztuki i architekturą (k_K01/P6S_KK) 9. uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego oraz międzynarodowych wydarzeniach, (współ)organizowania otwartych wydarzeń publicznych, dyskusji i prezentacji związanych z historią sztuki (k_K05/P6S_KO) 10. krytycznej oceny własnych kompetencji i wiedzy oraz ciągłego doskonalenia swoich umiejętności w trakcie realizowania działań zawodowych związanych z zagadnieniami historii sztuki (k_K03/P6S_KK) |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się: 1. Aktywny udział w warsztatach (w tym ćwiczenia w terenie - praca w grupach) - 40% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10) 2. Zadania pisemne i ustne sprawdzające prawidłowe użycie terminologii związanej z historią sztuki i analizą omawianych obiektów - 30% oceny końcowej (efekt 1,2,3,5,10) 2. Testy (rozpoznawanie obiektów) - 30% oceny końcowej (efekt 1,2,3,5,10) Zaliczenie przy 60% oceny końcowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WAR
PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Adams-Tukiendorf, Kazimierz Ożóg | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Ożóg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Adams-Tukiendorf | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.