Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fonetyka języka angielskiego 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.JAT.PP.7
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fonetyka języka angielskiego 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Katalog przedmiotów dla Język angielski w turystyce , stacjonarne, I stopień, 1 semestr
Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Język Angielski w Turystyce

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 1

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

profil praktyczny

Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

suma ECTS: 2

1 ECTS = 30h udział w zajęciach;

1 ECTS = 25h przygotowanie do zajęć z bezpośrednim udziałem nauczyciela

Skrócony opis:

Opis kursu:

Cykl konwersatoriów z fonetyki języka angielskiego daje studentom możliwość poznania szeregu fonetyczno-fonologicznych zagadnień związanych ze współczesnym językiem angielskim. Zajęcia te mają przede wszystkim nauczyć studentów poprawnego artykułowania anglojęzycznego systemu fonetyczno-fonologicznego, a także przygotować ich do posługiwania się fachową (a nie potoczną) terminologią podczas wypowiadania się na „dźwiękowe” tematy związane z nauczaniem i uczeniem się języka angielskiego. Mają też dogłębnie wzmocnić językoznawczy profil absolwenta-licencjata niniejszego kierunku. Fonetyka języka angielskiego 1 poświęcona jest podstawom fonetyczno-fonologicznego systemu języka angielskiego.

Pełny opis:

Cele kursu:

- poprawne artykułowanie anglojęzycznego systemu fonetyczno-fonologicznego

- poprawne posługiwanie się fachową (a nie potoczną) terminologią podczas wypowiadania się na „dźwiękowe” tematy związane z nauczaniem i uczeniem się języka angielskiego

--------------

Treści programowe kursu Fonetyka języka angielskiego 1:

(1) godz. 01-08:

• Quiz dotyczący języków świata (sytuacja w skali globalnej oraz europejskiej) – ze szczególnym miejscem języka angielskiego.

• Fonetyka 1: ludzkie organy mowy – umiejscowienie, budowa oraz funkcje fizjologiczne (przekrój poprzeczny ludzkiej głowy).

(2) godz. 09-16:

• Fonetyka 2: Jak powstaje dźwięk wydawany przez człowieka?

• Fonetyka jęz. ang. 1: szczegółowy podział angielskich spółgłosek (ze względu na miejsce oraz sposób artykulacji).

(3) godz. 17-24:

• Fonetyka jęz. ang. 2: szczegółowy podział angielskich samogłosek (ze względu na miejsce artykulacji).

• Fonetyka jęz. ang. 3: szczegółowy podział angielskich dyftongów oraz tryftongów (+ przykłady).

(4) godz. 25-28:

• Cykl praktycznych ćwiczeń fonetyczno-fonologicznych języka angielskiego z indywidualną oceną studentów.

(5) godz. 29-30:

• Końcowo semestralny test kontrolny + odpowiedź ustna + poprawy

------------------------

Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:

1. problemowe: klasyczne problemowe, sytuacyjne;

2. ćwiczeniowo-praktyczne: ćwiczenia językowe wykonywane indywidualne, w parach, w grupie.

3. narzędzia technologii informacyjno-telekomunikacyjnych/ MSTeams

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1) Hewings, M. (2007). English Pronunciation in Use (Advanced). Cambridge: Cambridge University Press.

2) Baker, A. (2005). Ship or Sheep: An intermediate pronunciation course. Cambridge: Cambridge University Press.

3) Bradford, B. (1992). Intonation in Context. Cambridge: Cambridge University Press.

4) O’Connor, J. D. (2009). Better English Pronunciation. Cambridge: Cambridge University Press.

Literatura uzupełniająca:

1) Peter Roach, 2005, English Phonetics and Phonology: a Practical Course, CUP.

2) Jolanta Szpyra-Kozłowska, 2005, Workbook in English Phonetics (for Polish Students of English), Wyd. UMCS w Lublinie.

3) Włodzimierz Sobkowiak, 2001, English Phonetics for Poles. A Resource Book for Learners and Teachers, Wyd. Poznańskie

Efekty uczenia się:

EFEKTY UCZENIA SIĘ WG PRK z 2019 r.:

WIEDZA

Student/ka zna i rozumie:

1. podstawowe organy mowy człowieka, wskazując je na przekroju poprzecznym głowy i określając ich najważniejsze funkcje (k_W04);

2. sposób generowania dźwięków przez człowieka (k_W04);

3. angielskie głoski – z zachowaniem podziału na samogłoski, spółgłoski, dyftongi i tryftongi, a także podział spółgłosek ze względu na miejsce i/lub sposób artykulacji (k_W04).

UMIEJĘTNOŚCI:

Student/ka potrafi:

4. właściwie i z należytą starannością artykułować angielskie samogłoski, spółgłoski, dyftongi i tryftongi (k_U08, k_U11);

5. rozróżniać dźwięki artykułowane przez inne osoby w poszczególnych słowach (k_U08, k_U11);

6. korygować własne nawyki dotyczące niewłaściwej dotychczas wymowy angielskich głosek (k_U08, k_U11, k_U16).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Student/ka ma gotowość do:

7. zwiększania poziomu świadomości anglojęzycznego systemu fonetycznego poprzez staranniejsze wymawianie angielskich głosek (k_K03, k_K04, k_K06);

8. samodoskonalenia swojej własnej wymowy w oparciu o nabytą wiedzę, usłyszane i wyćwiczone wzorce i nabyte w trakcie warsztatów doświadczenie fonetyczne (k_K03, k_K04, k_K06).

Metody i kryteria oceniania:

Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się:

1. Prace kontrolne śród-semestralne (pisemne): 30% oceny końcowej (efekt: 1,2,3,5,7)

2. Test końcowy (pisemny): 15% oceny końcowej (efekt: 1,2,3,5,7)

3. Aktywność podczas zajęć (liczne ćwiczenia ustne): 55% oceny końcowej (efekt: 1,2,3,4,5,6,7,8)

zaliczenie przy 60% oceny końcowej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf, Bartosz Poluszyński
Prowadzący grup: Bartosz Poluszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Adams-Tukiendorf
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)