Przedmiot z metodyki logopedycznej do wyboru 2: Diagnoza logopedyczna dziecka w oddziale neonatologicznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LJPO-PM.3.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot z metodyki logopedycznej do wyboru 2: Diagnoza logopedyczna dziecka w oddziale neonatologicznym |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | I stopnia |
Kierunek studiów: | Logopedia z językiem polskim jako obcym |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | 1. Czajkowska M., - „Pozycjonowanie w terapii logopedycznej”, (2021), Wydawnictwo GooGoo, Zabrze 2. Machoś M., Czajkowska M., - „Ssanie bez tajemnic”, (2020), Wydawnictwo GooGoo, Zabrze |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 55h/ 2 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w konsultacjach: 25h B. Praca własna studenta: 55h/ 2 ECTS Przygotowanie do zajęć: 30h Przygotowanie do zaliczenia: 25h |
Założenia: | Zakres tematów: Noworodek urodzony o czasie (jama ustna- ocena strukturalna, ocena funkcji prymarnych i odruchów ustno-twarzowych, karmienie naturalne, sztuczne-dobór akcesoriów do karmienia) Wcześniactwo (ocena koordynacji triady ssanie-oddychanie-połykanie, gotowości do karmienia doustnego, karmienie przez sondę dożoładkową) Noworodek z chorobami i wadami genetycznymi ( wsparcie w karmieniu). Ankyloglosja u noworodków (wskazania do frenotomii, postępowanie przed i po frenotomii) Noworodek z hypotonią Wiadomości na temat profilaktyki logopedycznej prowadzonej w oddziale neonatologicznym Wiadomości na temat działań terapeutycznych podejmowanych przez logopedę w oddziale neonatologicznym |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z zagadnieniami dotyczącymi podejmowania działań profilaktycznych i terapeutycznych logopedy w oddziale neonatologicznym |
Pełny opis: |
1. Ocena funkcji prymarnych 2. Odruchy ustno-twarzowe (ocena) 3 .Dziecko urodzone przedwcześnie 4.Noworodek z ankyloglosją 5. Niektóre metody profilaktyczne i terapeutyczne wykorzystywane w pracy z noworodkiem w oddziale szpitalnym 6. Interdyscyplinarny charakter pracy logopedy w oddziale neonatologicznym 7. Współpraca logopedy z rodzicami / opiekunami małego pacjenta w procesie diagnostycznym i terapeutycznym 8. Badanie logopedyczne noworodka 9. Badanie gotowości wcześniaka do karmienia doustnego |
Literatura: |
1. Stecko E., - „Logopedia małego dziecka’, Wydawnictw@stecko.com.pl 2. Cieszyńska J., Korendo M. (2007) - "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia", Kraków 3. Grabias S., Panasiuk J.,Woźniak T.(2015) - „Logopedia. Standardy postepowania logopedycznego), Lublin 4. Cieszyńska J. - Korendo M.,(2018) „Wczesna interwencja Terapeutyczna”, Kraków 5. Kaczorowska – Bray K.,Milewaski S., Wczesna Interwencja Logopedyczna, Harmonia Universalis, Gdańsk , 2018 6. Rządzka M. - Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja, Impuls, Kraków 2019 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie: 1. założenia medyczne i psychopedagogiczne wczesnej interwencji logopedycznej (L_W04) 2. mechanizm powstawania zaburzeń mowy i komunikacji z uwzględnieniem czynności fizjologicznych (L_W01; L_W04) 3. etapy rozwoju mowy małego dziecka (L_W03) Umiejętności: student potrafi: 4. określić cele podejmowanych działań profilaktycznych i terapeutycznych (L_U03; L_U04); 5. scharakteryzować zaburzenia funkcji prymarnych (L_U04); 6. scharakteryzować odruchy ustno-twarzowe i dostrzec nieprawidłowości w tym obszarze (L_U04); 7. właściwie dobrać działania profilaktyczne dla konkretnego pacjenta (L_U03) 8. dobrać właściwe niektóre działania terapeutyczne dla konkretnego pacjenta (L_U04) 9. współpracować ze specjalistami w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii pacjenta oddziału neonatologicznego (L_U06) Kompetencje społeczne: student jest gotów do: 10. Autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym (L_K01) 11. Wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń logopedycznych (L_K02) 12. Okazywania empatii pacjentom i ich opiekunom (L_K03) 13. Samodzielnego pogłębiania wiedzy związanej z pracą zawodową (L_K05) 14. Współpracy ze specjalistami w celu doskonalenia warsztatu pracy (L_K06) 15. Współpracy z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu zdobywania dalszej wiedzy (L_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1-9; 11, 13); Zadania cząstkowe (efekty 1-15). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Mironowicz, Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | Aneta Mironowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.