Metody diagnozy i terapii jąkania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LJPO.37 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody diagnozy i terapii jąkania |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania: | Podstawowa znajomość z zakresu psychologii, pedagogiki, emisji głosu |
Literatura uzupełniająca: | 1. Byzne R. Pomówmy o zacinaniu Wyd. WZWL W-wa 1989 2. Tarkowski Z. Jąkanie wczesnodziecięce Wyd. WSP W-wa 1992 3. Tarkowski Z. Psychosomatyka jąkania Wyd. Fundacji „Orator”, Lublin 2007 |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 45h/ 1,5 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w konsultacjach: 15h B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS Przygotowanie do zajęć: 10h Przygotowanie do zaliczenia: 5h |
Skrócony opis: |
Jąkanie – terminologia i klasyfikacje. Objawy, mechanizmy i stadia rozwoju zaburzeń płynności mowy. Logopedyczne narzędzia do diagnozowania przyczyn i stopnia zaburzeń płynności mowy u dzieci i osób dorosłych – przegląd literatury, prezentacja testów (Kwestionariusz niepłynności mówienia i logofobii, Kwestionariusz Cooperów, Próba Sylabowa). Logopedyczne metody wywoływania i podtrzymywania mowy płynnej . Terapia logopedyczna z osobami jąkającymi się. Profilaktyka logopedyczna w zakresie niepłynności mówienia, w tym jąkania |
Pełny opis: |
Zdobycie przez studentów wiedzy dotyczącej zagadnień jąkania i innych zaburzeń mowy np. giełkot. Doskonalenie umiejętności diagnozy zaburzeń mowy, np. wywiad, kwestionariusz do oceny jąkania, rozmowa, obserwacja jąkającego, sposób przeprowadzania badań. Poznanie i opanowanie technik, metod terapeutycznych osób z zaburzoną płynnością mowy. Opanowanie wybranych metod psychoterapeutycznych w pracy z osobami jąkającymi się. Zakres tematów: Zagadnienie wprowadzające – podstawowe pojęcia jąkania jako zaburzenia koordynacji pracy narządów oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych. Stopnie jąkania, rodzaje. Jąkanie w ujęciu lingwistycznym, fizjologicznym, psychologicznym i socjologicznym. Podstawowe objawy niepłynności mówienia- reakcje: fizjologiczne, oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, neuromięśniowe, neurowegetatywne (współruchy) i postacie tych reakcji. Rozwojowa niepłynność mówienia a jąkanie wczesnodziecięce- charakterystyka porównawcza rozwojowej niepłynności mówienia i jąkania wczesnodziecięcego. Czynniki wywołujące objawy jąkania. Diagnoza jąkania- narzędzia diagnostyczne: kwestionariusz Cooperów do oceny jąkania dzieci, młodzieży i dorosłych, kwestionariusz niepłynności mówienia i logofobii. Procedura badania logopedycznego osób z niepłynnością mowy. Istota terapii osób jąkających się- terapia jąkania w ujęciu psychoanalizy i psychologii indywidualnej, behawioralnym, programowania neurolingwistycznego, psychoterapii bioenergetycznej. Wieloczynnikowa terapia osób jąkających się – metody i techniki: bezpośrednie, pośrednie i kompleksowe stosowane w terapii. Metody, formy i zasady pracy terapeutycznej osób jąkające się- technika delikatnego startu mówienia, technika mówienia przedłużonego, metoda śpiewu, logorytmika i muzykoterapia, elementy kinezjologii edukacyjnej Denisona, metoda integracji sensorycznej, metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborn, metody aktywizujące(pedagogiki zabawy, dramy, psychodramy pantomimy), socjoterapia i terapia rodzinna, terapia bajką i artyterapia, wybrane techniki relaksacyjne, metody echokorekcyjne. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć 1.Jastrzębowska G. Logopedia. Pytania i odpowiedzi Opole 2003. 2. Tarkowski Z. Jąkanie. Zagadnienia etiologii, diagnozy, terapii i prognozy Wyd. ZSL W-wa 1987 3.Chęciek M.,: Jąkanie. Diagnoza – terapia - program. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków 2007. 4. Dell W.C.: Terapia jąkania u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Podręcznik dla logopedów. Impuls, Kraków, 2008 A2. studiowana samodzielnie przez studenta 1.Mitrynowicz-Modrzejewska, Jąkanie. Przyczyny i leczenie WYD. WZWL W-wa 1952 2. Pruszewicz A. Foniatria kliniczna. PWZL W-wa 1992. 3. Mularzuk M., Szkiełkowska A., Kurkowski Z. M., Ratyńska J.: Program postępowania terapeutyczno-rehabilitacyjnego wobec pacjentów jąkających się, Nowa Audiofonologia 1(1), 2012: 94-99. 4.Próba Sylabowa – M. Kurkowski |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. zagadnienie etiologii jąkania i giełkotu. (k_W01). 2. elementarną wiedzę z zakresu diagnostyki jąkania. (k_W02). 3. podstawową wiedzę na temat profilaktyki i terapii osób jąkających się. (k_W03). 4. zasady terapii logopedycznej. (k_W04). 5. elementarną wiedzę z zakresu psychoterapii. (k_W05). Umiejętności: student potrafi 6. posługiwać się podstawową terminologią dotyczącą specyficznych zaburzeń mowy. (k_U05); 7. określić stopień niepłynności mowy. (k_U06); 8. przeprowadzić wywiad osobą jąkającą się i jej opiekunami. (k_U07); 9. odróżnić jąkanie od giełkotu i innych zaburzeń mowy, np. tachylalia, bradykalia. (k_U08); 10. dobrać odpowiednią metodę terapeutyczną do rodzaju zaburzeń mowy (k_U09); Kompetencje społeczne: student jest gotów do 11. oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu opieki logopedycznej i psychologicznej osób jąkających się i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych związanych z pracą z osobami jąkającymi się. (k_K03) 12. odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania terapeutyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym pacjenta jąkającego się. (k_K05). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Asymilacja wiedzy – dyskusja Samodzielnego dochodzenia do wiedzy – problemy, przypadki Praktyczne - ćwiczebne Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa (efekty 1-10); Zadania cząstkowe (efekty 1-12). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Janik-Jankowska, Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Janik-Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.