Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.LS.47
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Lingwistyka stosowana

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

VI semestr

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria dyplomowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Literatura uzupełniająca:

1)Wskazówki szczegółowe dotyczące redakcji pracy licencjackiej na stronie Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Opolskiego

2) M. Kuziak, S. Rzepczyński, Jak pisać?, PPU Park, Bielsko-Biała 2001.

3) Zgodna z problematyką realizowaną w pracy licencjackiej.


Założenia:

Przygotowanie studenta do napisania pracy dyplomowej (licencjackiej).

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie przez studentów, we współpracy z prowadzącym, koncepcji pracy dyplomowej w obszarze językoznawstwa (w tym lingwistyki stosowanej) lub literaturoznawstwa. Każdy student w porozumieniu z prowadzącym wybiera temat pracy, określa przedmiot badania oraz formułuje pytanie badawcze/hipotezę badawczą. Następnie opracowuje szczegółowy plan pracy, która składa się m.in. ze wstępu, części teoretycznej, części analitycznej (metodologia i analiza), zakończenia. Seminarium ma na celu rozwijanie autonomii studenta, wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności. Praca redagowana jest przez studentów w języku polskim i powinna zawierać około 30 stron, respektować wytyczne techniczne oraz

wszelkie wymogi formalne. Praca w ramach seminarium ma charakter progresywny. Praca dyplomowa w wersji ostatecznej wymagana będzie na zakończenie semestru szóstego.

Pełny opis:

Typy i tematyka badań z zakresu literaturoznawstwa

Indywidualny wybór tematu pracy

Określenie przedmiotu badania

Sformułowanie pytania badawczego

Sformułowanie hipotezy badawczej

Dobór metodologii (narzędzi i metod analizy)

Konstrukcja pracy dyplomowej / plan pracy

Dobór i analiza literatury przedmiotu

Opracowanie bibliografii

Zastosowanie norm redakcyjnych

Opracowanie części teoretycznej pracy

Literatura:

WYKAZ LITERATURY:

1) G. Gambarelli, Z. Łucki, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 1998.

2) J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, PWN, Warszawa 2016.

3) W. Szczęsny, Metodyka badań i pisania prac dyplomowych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2008.

4) S. Urban, W. Ładoński, Jak napisać dobrą pracę magisterską, Wrocław 2010.

Efekty uczenia się:

W ZAKRESIE WIEDZY:

k_W01

Po zakończeniu kursu student jest świadomy na czym polega w ogólnym ujęciu praca naukowa z zakresu literaturoznawstwa, czemu służą badania naukowe i w jaki sposób mogą być realizowane. Student zna istotę i kolejne etapy konceptualizacji pracy dyplomowej. Zna podstawowe zasady argumentacji w literaturoznawstwa, wie na czym polega poszukiwanie i krytyczna ocena danych, studium literatury przedmiotu oraz przygotowanie formalne.

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI:

k_U01

Student jest w stanie omówić i uzasadnić wybrany temat pracy, wskazać przedmiot i cel badania, sformułować pytanie badawcze, przygotować

szczegółowy plan pracy, bibliografię.

k_U02

Jest przygotowany do redagowania części teoretycznej pracy dyplomowej (licencjackiej), która wymaga krytycznej oceny literatury przedmiotu, refleksji i analitycznego myślenia.

W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:

k_K03

Student jest gotowy do przyjęcia postawy poszukującej i refleksyjnej. Wie, że należy respektować prawa autorskie i własność intelektualną. Jest świadomy odpowiedzialności wynikającej z faktu, że praca licencjacka jest dokumentem naukowym.

JĘZYKOZNAWSTWO

Student_ka zna:

K_W01 wybrane fakty, obiekty i zjawiska językowe oraz dotyczące ich metody i teorie językoznawcze;

K_W02 wybrane teorie, metodologię oraz terminologię ogólną i szczegółową z zakresu językoznawstwa;

K_W04 wybrane metody analizy i interpretacji zjawisk językowych, w obrębie

wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w językoznawstwie;

K_W07 zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, prawa

autorskiego.

Student_ka potrafi:

K_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę językoznawczą do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów językowych;

K_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu językoznawstwa;

K_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii;

K_U07 planować i organizować pracę – indywidualną.

Student_ka jest gotów do:

K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy językoznawczej.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

• wykład konwersatoryjny

• konsultacje indywidualne

• prezentacje fragmentów prac dyplomowych z krytyczną dyskusją

Sposób zaliczenia:

- zaliczenie z oceną

Formy zaliczenia:

- przygotowanie i prezentacja koncepcji pracy dyplomowej (wybór tematu pracy, określenie przedmiotu badania, sformułowanie pytania

badawczego, szczegółowy plan pracy, bibliografia)

- opracowanie części teoretycznej pracy

Podstawowe kryteria:

• Pozytywna ocena przygotowanej koncepcji pracy (właściwe określenie tematu pracy, poprawnie sformułowane pytanie badawcze, szczegółowy plan pracy, opracowana bibliografia).

• Pozytywna ocena pracy semestralnej (część teoretyczna: spójny i logiczny charakter pracy, wykorzystane źródła, dostosowanie do

wytycznych technicznych, poszanowanie praw autorskich).

• Frekwencja na zajęciach i aktywność.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Andrzejewska, Monika Krzempek, Marzena Makuchowska, Radosław Marcinkiewicz, Justyna Migoń-Sasuła, Bartosz Poluszyński
Prowadzący grup: Anna Andrzejewska, Monika Krzempek, Marzena Makuchowska, Radosław Marcinkiewicz, Bartosz Poluszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Migoń-Sasuła
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3 (2025-04-03)