Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Anatomia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11.LEK.D6.1.01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Anatomia
Jednostka: Instytut Nauk Medycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem kształcenia w zakresie anatomii jest poznanie makroskopowej budowy organizmu człowieka, poznanie funkcjonalnego powiązania narządów organizmu ludzkiego w układy i ich rozmieszczenia topograficznego, kształtowanie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy anatomicznej w prawidłowej interpretacji wyników badań obrazowych oraz kształtowanie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy anatomicznej we właściwym rozumieniu patologii uwarunkowanych szczególnymi stosunkami anatomicznymi. Celem dydaktycznym zajęć jest też nauka poszerzanie wiedzy i wyszukiwania szczegółowych informacji koniecznych w późniejszej pracy klinicznej i naukowej.

Pełny opis:

Wykłady:

W1. Anatomia jako nauka i jej etyczne uwarunkowania.

W2. Aspekty anatomiczne typowych zabiegów chirurgicznych.

W3. Aspekty anatomiczne typowych zabiegów diagnostycznych.

Seminaria:

S1. Ogólna terminologia anatomiczna i kręgosłup - ugruntowanie wiedzy przyswojonej na ćwiczeniach z powyższego bloku tematycznego, wyjaśnienie niejasnych zagadnień i identyfikacja obszarów wiedzy wymagających uzupełnienia.

S2. Kończyna górna - ugruntowanie wiedzy przyswojonej na ćwiczeniach z powyższego bloku tematycznego, wyjaśnienie niejasnych zagadnień i identyfikacja obszarów wiedzy wymagających uzupełnienia.

S3. Kończyna dolna - ugruntowanie wiedzy przyswojonej na ćwiczeniach z powyższego bloku tematycznego, wyjaśnienie niejasnych zagadnień i identyfikacja obszarów wiedzy wymagających uzupełnienia.

S4. Klatka piersiowa i brzuch - ugruntowanie wiedzy przyswojonej na ćwiczeniach z powyższego bloku tematycznego, wyjaśnienie niejasnych zagadnień i identyfikacja obszarów wiedzy wymagających uzupełnienia.

S5. Miednica - ugruntowanie wiedzy przyswojonej na ćwiczeniach z powyższego bloku tematycznego, wyjaśnienie niejasnych zagadnień i identyfikacja obszarów wiedzy wymagających uzupełnienia.

Ćwiczenia:

C1. Ogólna terminologia anatomiczna. Plan budowy ciała ludzkiego, układy narządów, okolice ciała ludzkiego, określenia orientacyjne w przestrzeni, układy, terminologia anatomiczna ruchów.

Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.

C2. Kręgosłup. Anatomia kręgów, nerwów rdzeniowych, główne grupy mięśniowe i więzadła kręgosłupa. Aspekty praktyczne związane z ruchomością, stabilnością kręgosłupa, urazami kręgosłupa, uciskiem na korzenie nerwów rdzeniowych.

Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.

C3. Kolokwium zaliczeniowe z ogólnej terminologii anatomicznej i kręgosłupa

C4. Kolokwium poprawkowe z ogólnej terminologii anatomicznej i kręgosłupa i przegląd preparatów

C5. Kończyna górna. Anatomia kończyny górnej ze szczególnym uwzględnieniem elementów układu ruchu (kości, stawy, mięśnie i więzadła). Aspekty praktyczne związane ze złamaniami i zwichnięciami w obrębie k.górnej, zespołem cieśni nadgarstka i zakażeniem pochewek ścięgnistych ręki i przedramienia.

C6. Kończyna górna. Anatomia kończyny górnej ze szczególnym uwzględnieniem nerwów i naczyń krwionośnych. Aspekty praktyczne związane z urazami naczyń i nerwów k. górnej.

Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.

C7. Kończyna dolna. Anatomia kończyny dolnej ze szczególnym uwzględnieniem kości i stawów. Aspekty praktyczne związane z zespołem przedziałów powięziowych, stabilności stawu kolanowego i skręcenia kostki.

Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.

C8. Kończyna dolna. Anatomia kończyny dolnej ze szczególnym uwzględnieniem jej unerwienia. Aspekty praktyczne związane z iniekcjami domięśniowymi, zaburzeniami funkcji nerwów w przypadku urazów i patologii na poziomie kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego.

Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.

Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.

C9. Kończyna dolna. Anatomia kończyny dolnej ze szczególnym uwzględnieniem naczyń krwionośnych. Aspekty praktyczne związane z badaniem tętna, urazami naczyń krwionośnych i dostępami naczyniowymi.

Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie

i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.

C10. Kolokwium zaliczeniowe z kończyny górnej i dolnej

C11. Kolokwium poprawkowe z kończyny górnej i dolnej i przegląd preparatów

C12. Klatka piersiowa. Anatomia klatki piersiowej ze szczególnym uwzględnieniem elementów chrzęstno-kostnych i mięśniowych zaangażowanych w ruchach oddechowych, mechaniki oddychania i narządów układu oddechowego. Aspekty praktyczne związane z anatomią dolnych dróg oddechowych.

Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.

C13. Klatka piersiowa. Anatomia klatki piersiowej ze szczególnym uwzględnieniem układu sercowo-naczyniowego. Aspekty praktyczne związane z anatomicznymi aspektami diagnostyki kardiologicznej.

Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.

C14. Brzuch. Anatomia brzucha ze szczególnym uwzględnieniem ścian jamy brzusznej i ogólnej topografii narządów jamy brzusznej. Aspekty praktyczne związane z przepuklinami oraz z bólami pochodzącymi z narządów j.brzusznej.

Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.

C15. Brzuch. Anatomia brzucha ze szczególnym uwzględnieniem układu pokarmowego i moczowego. Aspekty praktyczne związane z anatomicznymi uwarunkowaniami ostrych schorzeń jamy brzusznej.

Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.

C16. Miednica. Anatomia miednicy ze szczególnym uwzględnieniem jej elementów kostnych, mięśni i unaczynienia. Anatomia odbytu i odbytnicy. Aspekty praktyczne związane z patologiami okolicy okołoodbytniczej i krocza.

Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.

C17. Miednica. Anatomia miednicy ze szczególnym uwzględnieniem układu płciowego i moczowego. Aspekty praktyczne związane z unaczynieniem narządów płciowych oraz z badaniem per rectum.

Sprawdzenie wiedzy teoretycznej w postaci kolokwium cząstkowego, przedstawienie omawianych zagadnień na modelach anatomicznych, preparatach plastynatowych, zdjęciach radiologicznych oraz z wykorzystaniem wirtualnego stołu anatomicznego. Wypełnienie i opisanie kart dziennika laboratoryjnego związanych z aktualnym ćwiczeniem.

C18. Kolokwium zaliczeniowe z klatki piersiowej, brzucha i miednicy

C19. Kolokwium poprawkowe z klatki piersiowej, brzucha i miednicy oraz przegląd preparatów

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Anatomia człowieka (T I-IV). Redakcja naukowa Olgierd Narkiewicz, Janusz Moryś. Wydawnictwo Lekarskie PZWL W-wa

2. Bochenek A. Reicher M. Anatomia człowieka. T I-V, PZWL (wydanie dowolne)

3. W. Woźniak Anatomia człowieka podręcznik dla studentów Elsevier Urban & Partner Wrocław (wydanie dowolne)

4. Feneis H. Ilustrowana anatomia człowieka, PZWL W- wa

5. Sobotta T I-II Atlas anatomii człowieka Redakcja naukowa wydania polskiego W. Woźniak, K.S. Jedrzejowski. Elsevier ( wydanie dowolne)

6. Chihiro Yokochi J.W. Rohen, E.L. Weinreb Ph Fotograficzny atlas anatomii człowieka Redakcja naukowa Prof. Dr. hab. R.Aleksandrowicz

7. Mac Minn Fotograficzny atlas anatomii człowieka Wyd. polskie . Kielecki

8. Bogdan Daniel Atlas anatomii radiologicznej człowieka.

Literatura uzupełniająca:

1. K.L. Moore, A.F.Dalley, A.M.R Agur Anatomia kliniczna Med. Pharm Polska red, wydania polskiego J. Moryś

2. O. Narkiewicz J. Moryś. Neuroanatomia czynnościowa i kliniczna PZWL

Efekty uczenia się:

Kierunkowe efekty kształcenia:

Wiedza:

A.W1. zna mianownictwo anatomiczne, histologiczne i embriologiczne w języku polskim i angielskim;

A.W2. zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe i narządy zmysłów, powłoka wspólna);

A.W3. opisuje stosunki topograficzne między poszczególnymi narządami;

Umiejętności:

A.U3. wyjaśnia anatomiczne podstawy badania przedmiotowego;

A.U4. wnioskuje o relacjach między strukturami anatomicznymi na podstawie przyżyciowych badań diagnostycznych, w szczególności z zakresu radiologii (zdjęcia przeglądowe, badania z użyciem środków kontrastowych, tomografia komputerowa oraz magnetyczny rezonans jądrowy);

A.U5. posługuje się w mowie i w piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym oraz embriologicznym;

Kompetencje społeczne:

K.K4. posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się;

K.K8. przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań naukowych;

Przedmiotowe efekty kształcenia:

EK-1 ‒ ma wiedzę w zakresie makroskopowej budowy organizmu człowieka

EK–2 ‒ rozumie funkcjonalne powiązanie narządów organizmu ludzkiego w układy i zna ich rozmieszczenie topograficzne

EK–3 ‒ potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę anatomiczną w interpretacji wyników badań obrazowych

EK-4 ‒ potrafi praktycznie wykorzystać wiedzę anatomiczną w rozumieniu patologii uwarunkowanych szczególnymi stosunkami anatomicznymi

EK–5 ‒ potrafi poszerzyć swoją wiedzę w zakresie anatomii oraz wyszukać szczegółowe informacje korzystając z atlasów anatomicznych i literatury fachowej

Metody i kryteria oceniania:

Metody weryfikacji efektów kształcenia i kryteria oceny:

Weryfikacja efektów kształcenia prowadzona:

 poprzez zaliczenia cząstkowe wszystkich ćwiczeń w postaci kolokwiów cząstkowych,

 poprzez zaliczenia kolokwiów zaliczeniowych,

 poprzez egzamin końcowy z przedmiotu. Weryfikacja obejmuje wszystkie kategorie obszarów (wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne).

Okresowe sprawdzanie wiedzy teoretycznej odbywa się w formie ustnej oraz w postaci praktycznej (tzw. szpilki). W I semestrze odbędą się 3 zaliczenia w postaci ustnych kolokwiów, a w II semestrze 2 zaliczenia w postaci ustnych kolokwiów oraz 2 kolokwia w postaci praktycznej (tzw. szpilki).

Ocena podsumowująca po każdym z semestrów jest oceną końcową potwierdzającą osiągnięcie przez studenta efektów kształcenia przedmiotu. Ocena ta będzie średnią ważoną ocen z kolokwiów zaliczeniowych.

Sposoby i kryteria weryfikacji i oceny uzyskania przez studentów założonych efektów kształcenia:

EK–1 – kolokwia cząstkowe, kolokwia zaliczeniowe, egzamin końcowy z przedmiotu

EK–2 – kolokwia cząstkowe, kolokwia zaliczeniowe, egzamin końcowy z przedmiotu

EK–3 – kolokwia cząstkowe kolokwia zaliczeniowe, egzamin końcowy z przedmiotu

EK–4 – kolokwia cząstkowe, kolokwia zaliczeniowe, egzamin końcowy z przedmiotu

EK-5 – kolokwia cząstkowe, kolokwia zaliczeniowe, egzamin końcowy z przedmiotu

Zasady dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu:

1. Warunkiem zaliczenia semestru jest:

- zaliczenie wszystkich ćwiczeń,

- zaliczenie wszystkich kolokwiow zaliczeniowych.

2. Warunkiem dopuszczenia do I terminu egzaminu jest zaliczenie obu semestrow.

3. Studenci, ktorzy nie zaliczą jednego lub obu semestrow, aby przystąpić do II terminu egzaminu muszą uzupełnić zaległości. Zaliczenia poprawkowe są możliwe w trakcie sesji egzaminacyjnej po II semestrze.

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:

I semestr – zaliczenie na ocenę, która będzie średnią ważoną ocen z kolokwiów zaliczeniowych. Warunkiem zaliczenia semestru będzie uzyskanie, co najmniej oceny dostatecznej (3,0) z każdego z kolokwiów zaliczeniowych.

Ostateczne zaliczenie przedmiotu będzie miało formę egzaminu ustnego. Będzie to standaryzowany egzamin ukierunkowany na sprawdzenie wiedzy na poziomie wyższym niż sama znajomość faktów. Egzamin będzie oparty o jedno pytanie związane z każdym efektów kształcenia anatomii, pozwalające na sprawdzenie wiedzy, poziomu zrozumienia, umiejętności analizy i syntezy, rozwiązywania problemów.

Przykładowe pytania będą udostępnione studentom na pierwszych zajęciach z przedmiotu. Student ma prawo do przygotowania się do odpowiedzi, a w zakresie umiejętności poszerzanie wiedzy i wyszukiwania szczegółowych informacji, doi korzystania z własnych materiałów oraz udostępnionych do egzaminu atlasów anatomicznych.

Egzamin przeprowadzany jest przez nauczyciela akademickiego odpowiedzialnego za przedmiot.

Ocena odpowiedzi na każde z pytań obejmuje ocenę: zgodności odpowiedzi z zakresem pytania, poprawności merytorycznej odpowiedzi, logiki odpowiedzi, terminologii odpowiedzi.

Warunkiem zaliczenia egzaminu będzie uzyskanie, co najmniej oceny dostatecznej (3,0) z pytań odniesionych do każdego efektu kształcenia. Ocena końcowa egzaminu jest średnią ważoną ocen z pytań odniesionych do każdego efektu kształcenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 57 godzin więcej informacji
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marian Simka
Prowadzący grup: Grzegorz Bielaczyc, Joanna Czaja, Agata Kawalec, Uliana Kovalko, Dariusz Kowalczyk, Marta Nowak, Weronika Radecka, Wojciech Redelbach, Marian Simka, Marcin Skuła, Bartosz Śnietka, Kacper Wójcicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4 (2024-03-22)