Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biochemia z elementami chemii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 11.LEK.D6.3.22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biochemia z elementami chemii
Jednostka: Instytut Nauk Medycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Wykłady:

W1. Lipidy – metabolizm lipoprotein osocza

W2. Metabolizm azotu

W3. Biochemia narządowa – odrębności metaboliczne wątroby, mięśni, kości, nerki

Seminaria:

S1. Sterydy – biosynteza cholesterolu i jego pochodnych (hormony sterydowe, kwasy żółciowe, prowitamina D3)

S2. Katabolizm szkieletu węglowego aminokwasów. Metabolizm nukleotydów purynowych i pirymidynowych

S3. Układ krzepnięcia i fibrynolizy

Tematyczne zajęcia warsztatowe połączone z opracowywaniem prezentacji przez studentów: Biochemia żywienia

Ćwiczenia laboratoryjne:

C1. Kwasy tłuszczowe – właściwości fizykochemiczne i biologiczne, oznaczanie stężenia cholesterolu i triglicerydów, w tym:

Prelekcja z prezentacją multimedialną: Kwasy tłuszczowe – właściwości fizykochemiczne i biologiczne

Część praktyczna: Oznaczanie stężenia cholesterolu i triglicerydów – praktyczne wykonanie

C2. Dyslipoproteinemie pierwotne. Elektroforeza lipoprotein osocza, test zimnej flotacji, w tym:

Prelekcja z prezentacją multimedialną: Dyslipoproteinemie pierwotne

Część praktyczna: Elektroforeza lipoprotein osocza, test zimnej flotacji – demonstracja techniki

Przygotowanie żelu do elektroforezy, nakładanie próbek – praktyczne wykonanie

C3. Ketogeneza – wykrywanie ciał ketonowych w moczu, w tym:

Prelekcja z prezentacją multimedialną: Ciała ketonowe – synteza i utylizacja, znaczenie patogenne

Część praktyczna: Wykrywanie ciał ketonowych w moczu – praktyczne wykonanie

C4. Azot pozabiałkowy – znaczenie diagnostyczne, oznaczanie stężenia mocznika, w tym:

Prelekcja z prezentacją multimedialną: Azot pozabiałkowy – znaczenie diagnostyczne

Część praktyczna: Oznaczanie stężenia mocznika – praktyczne wykonanie

C5. Kreatynina, kwas moczowy – znaczenie w fizjologii i patologii, oznaczanie stężenia w surowicy, w tym:

Prelekcja z prezentacją multimedialną: Kreatynina, kwas moczowy – znaczenie w fizjologii i patologii

Część praktyczna: Oznaczenie stężenia kreatyniny i kwasu moczowego – praktyczne wykonanie

C6. Hemoglobina – zaburzenia biosyntezy i metabolizmu, oznaczanie stężenia hemoglobin we krwi, w tym:

Prelekcja z prezentacją multimedialną: Hemoglobina – zaburzenia biosyntezy i metabolizmu

Część praktyczna: Oznaczanie stężenia hemoglobiny we krwi – praktyczne wykonanie

C7. Barwniki żółciowe (patogeneza i podział żółtaczek), oznaczanie stężenia bilirubiny w surowicy krwi, metody wykrywania porfiryn w moczu, w tym:

Prelekcja z prezentacją multimedialną: Barwniki żółciowe (patogeneza i podział żółtaczek), metody wykrywania porfiryn w moczu

Część praktyczna: Oznaczanie stężenia bilirubiny w surowicy krwi – praktyczne wykonanie

C8. Trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym – metody badania śliny i soku żołądkowego, w tym:

Prelekcja z prezentacją multimedialną: Trawienie i wchłanianie węglowodanów i tłuszczów w przewodzie pokarmowym

Część praktyczna: Metody badania śliny i soku żołądkowego – praktyczne wykonanie

C9. Trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym, nietolerancja glutenu – metody badania żółci, soku trzustkowego i soku jelitowego, w tym:

Prelekcja z prezentacją multimedialną: Trawienie białek i wchłanianie aminokwasów w przewodzie pokarmowym, nietolerancja glutenu

Część praktyczna: Metody badania żółci, soku trzustkowego i soku jelitowego – praktyczne wykonanie

C10. Mocz fizjologiczny – badanie parametrów fizykochemicznych, w tym:

Prelekcja z prezentacją multimedialną: Mocz fizjologiczny, zasada wykonania dobowej zbiórki moczu

Część praktyczna: Badanie parametrów fizykochemicznych – gęstość względna, pH

C11. Mocz patologiczny – badanie składników techniką półilościową (testy paskowe), w tym:

Prelekcja z prezentacją multimedialną: Mocz patologiczny – podstawowe składniki, przyczyny

Część praktyczna: Badanie składników techniką półilościową (testy paskowe) – praktyczne wykonanie

C12. Układ krzepnięcia i fibrynolizy – testy diagnostyczne, oznaczanie stężenia fibrynogenu, w tym:

Prelekcja z prezentacją multimedialną: Układ krzepnięcia i fibrynolizy – testy diagnostyczne

Część praktyczna: Oznaczanie stężenia fibrynogenu – praktyczne wykonanie

C13. Układ krzepnięcia i fibrynolizy (płytki krwi), uzyskiwanie osocza bogatopłytkowego do badań, w tym:

Prelekcja z prezentacją multimedialną: Układ krzepnięcia i fibrynolizy – biochemia płytek krwi

Część praktyczna: Uzyskiwanie osocza bogatopłytkowego do badań – praktyczne wykonanie

C14. Markery metabolizmu kostnego – znaczenie w medycynie, oznaczanie aktywności fosfatazy zasadowej pochodzenia kostnego, test cieplny, w tym:

Prelekcja z prezentacją multimedialną: Markery metabolizmu kostnego – znaczenie w medycynie

Część praktyczna: Oznaczanie aktywności fosfatazy zasadowej pochodzenia kostnego, test cieplny – praktyczne wykonanie

C15. Markery laboratoryjne zapalenia – oznaczanie stężenia białka C-reaktywnego, w tym:

Prelekcja z prezentacją multimedialną: Markery laboratoryjne zapalenia

Część praktyczna: Oznaczanie stężenia białka C-reaktywnego – praktyczne wykonanie

Literatura:

Obowiązkowa:

1. R.K. Murray, D.K. Granner, P.A. Mayes, V.W. Rodwall „Biochemia Harpera” PZWL, wyd.VI, tłumaczenie wyd. 27, Warszawa, 2015

2. E. Bańkowski "BIOCHEMIA - podręcznik dla studentów uczelni medycznych" Edra Urban & Partner, Wrocław, 2016

Uzupełniająca:

1. Jeremy M. Berg, Lubert Stryer, John L. Tymoczko „Biochemia” wyd. III, PWN, 2007 i nowsze

2. Angielski, S., Rogulski, J. (red.) „Biochemia kliniczna” PZWL Warszawa 1991

3. V.L.Davidson, D.B. Sittman “Biochemia” Urban & Partner , Wrocław 2002.

4. Tymoczko, J. (red.) „Biochemia – krótki kurs” PWN 2013

Efekty uczenia się:

EK-1. zna budowę związków organicznych i nieorganicznych kluczowych z punktu widzenia funkcjonowania organizmu

EK-2. umie prawidłowo wykonać podstawowe obliczenia chemiczne

EK-3. potrafi poprawnie i bezpiecznie posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi

EK-4. rozumie znaczenie mechanizmów regulujących metabolizm

EK-5. ma wiedzę w zakresie katabolizmu i anabolizmu organizmu człowieka oraz odrębności narządowych

Metody i kryteria oceniania:

Na początku każdego seminarium oraz ćwiczenia laboratoryjnego zostanie przeprowadzony sprawdzian wejściowy z podanych wcześniej zagadnień, których znajomość jest niezbędna dla efektywnego kształcenia.

Sprawdzian wejściowy nie podlega poprawie.

Studenci wykazujący się rażącym nieprzygotowaniem do ćwiczenia laboratoryjnego (poniżej 30% punktów na sprawdzianie wstępnym) nie uczestniczą w części praktycznej. Ćwiczenie powinno być odrobione w ostatnim tygodniu semestru.

Prezentacja multimedialna przygotowana przez studentów (4 studentów przygotowuje jedną prezentację) w programie MS Office PowerPoint powinna zostać dostarczona asystentowi prowadzącemu seminaria minimum 7 dni przed terminem seminarium, na którym będzie omawiana. Prezentacja uzyskuje ocenę zal/nzal. Dwie najlepsze pod względem merytorycznym prezentacje omawiane są podczas seminarium.

Każdy cykl tematyczny zajęć kończy się kolokwium zaliczeniowym w formie pisemnej (test wielokrotnego wyboru, test dopasowania odpowiedzi „luki”, test prawda/fałsz, pytania otwarte).

W semestrze III zostaną przeprowadzone 3 kolokwia. Kolokwium sprawdza efekty kształcenia z wykładów, seminariów oraz części teoretycznej ćwiczeń laboratoryjnych.

Do kolokwium w I terminie przystępują studenci, którzy uzyskali średnią arytmetyczną ze sprawdzianów wejściowych min. 60%, objętych kolokwium. Ocena z kolokwium podlega poprawie.

Zaliczenie semestru III uzyskuje się, gdy wszystkie kolokwia zostają zaliczone z wynikiem min. 60% oraz zostały zaliczone wszystkie ćwiczenia laboratoryjne na podstawie raportu zawartego w dzienniku laboratoryjnym.

Cykl kształcenia w semestrze II i III zamyka egzamin końcowy w formie pisemnej (test wielokrotnego wyboru), który obejmuje zagadnienia z II i III semestru. Do egzaminu w terminie I przystępują studenci, którzy uzyskali zaliczenie semestru II i III. Egzamin podlega poprawie zgodnie z Regulaminem Studiów.

Zaliczenie semestru III

Zaliczenie semestru III uzyskują studenci, którzy uzyskali średnią arytmetyczną z kolokwiów min. 60%, zostały zaliczone wszystkie ćwiczenia laboratoryjne na podstawie raportu zawartego w dzienniku laboratoryjnym oraz zaliczyli prezentację.

Ocena wpisana do indeksu to średnia arytmetyczna ocen z kolokwiów:

Kryteria oceny:

- niedostateczny – ndst (2) – do 59%

- dostateczny – dst (3) – 60 do 69%

- dostateczny plus – dst+ (3,5) – 70 do 74%

- dobry – db (4) – 75% do 84%

- dobry plus – db+ (4,5) – 85 do 89%

- bardzo dobry – bdb (5) – 90% do 100%

Egzamin końcowy (po semestrze III)

Do egzaminu w terminie I przystępują studenci, którzy uzyskali zaliczenie semestru II i III. Studenci, którzy nie spełniają tego kryterium przystępują do egzaminu w II terminie po uzyskaniu zaliczenia kolokwiów, z których uzyskali poniżej 60% i/lub ćwiczeń laboratoryjnych, z których raport nie został uprzednio zaakceptowany.

Egzamin końcowy przeprowadzany jest w formie testu wielokrotnego wyboru. Obejmuje 100 pytań punktowanych 0-1 pkt.

Studenci, którzy uzyskali średnią arytmetyczną ze wszystkich kolokwiów w semestrze II i III min. 75% mogą przystąpić do egzaminu końcowego w formie ustnej w terminie przedsesyjnym.

Efekty pracy całorocznej premiuje się w następujący sposób:

średnia arytmetyczna ze wszystkich kolokwiów w semestrze II i III min. 90% +10% punktów, min. 75% +5% punktów dodawanych do wyniku egzaminu końcowego.

Kryteria oceny egzaminu końcowego:

- niedostateczny – ndst (2) – do 59% pkt;

- dostateczny – dst (3) – 60 do 69% pkt;

- dostateczny plus – dst+ (3,5) – 70 do 74% pkt;

- dobry – db (4) – 75% do 84% pkt;

- dobry plus – db+ (4,5) – 85 do 89% pkt;

- bardzo dobry – bdb (5) – 90% - 100% pkt.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Seminarium, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Bułdak
Prowadzący grup: Iryna Boliukh, Rafał Bułdak, Adam Drzymała, Agnieszka Rombel-Bryzek, Anna Sztangreciak-Lehun, Marta Wąsik, Patryk Zając
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www3-1 (2024-03-12)