Biochemia z elementami chemii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 11.LEK.D6.3.22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biochemia z elementami chemii |
Jednostka: | Instytut Nauk Medycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Wykłady: W1. Lipidy – metabolizm lipoprotein osocza W2. Metabolizm azotu W3. Biochemia narządowa – odrębności metaboliczne wątroby, mięśni, kości, nerki Seminaria: S1. Sterydy – biosynteza cholesterolu i jego pochodnych (hormony sterydowe, kwasy żółciowe, prowitamina D3) S2. Katabolizm szkieletu węglowego aminokwasów. Metabolizm nukleotydów purynowych i pirymidynowych S3. Układ krzepnięcia i fibrynolizy Tematyczne zajęcia warsztatowe połączone z opracowywaniem prezentacji przez studentów: Biochemia żywienia Ćwiczenia laboratoryjne: C1. Kwasy tłuszczowe – właściwości fizykochemiczne i biologiczne, oznaczanie stężenia cholesterolu i triglicerydów, w tym: Prelekcja z prezentacją multimedialną: Kwasy tłuszczowe – właściwości fizykochemiczne i biologiczne Część praktyczna: Oznaczanie stężenia cholesterolu i triglicerydów – praktyczne wykonanie C2. Dyslipoproteinemie pierwotne. Elektroforeza lipoprotein osocza, test zimnej flotacji, w tym: Prelekcja z prezentacją multimedialną: Dyslipoproteinemie pierwotne Część praktyczna: Elektroforeza lipoprotein osocza, test zimnej flotacji – demonstracja techniki Przygotowanie żelu do elektroforezy, nakładanie próbek – praktyczne wykonanie C3. Ketogeneza – wykrywanie ciał ketonowych w moczu, w tym: Prelekcja z prezentacją multimedialną: Ciała ketonowe – synteza i utylizacja, znaczenie patogenne Część praktyczna: Wykrywanie ciał ketonowych w moczu – praktyczne wykonanie C4. Azot pozabiałkowy – znaczenie diagnostyczne, oznaczanie stężenia mocznika, w tym: Prelekcja z prezentacją multimedialną: Azot pozabiałkowy – znaczenie diagnostyczne Część praktyczna: Oznaczanie stężenia mocznika – praktyczne wykonanie C5. Kreatynina, kwas moczowy – znaczenie w fizjologii i patologii, oznaczanie stężenia w surowicy, w tym: Prelekcja z prezentacją multimedialną: Kreatynina, kwas moczowy – znaczenie w fizjologii i patologii Część praktyczna: Oznaczenie stężenia kreatyniny i kwasu moczowego – praktyczne wykonanie C6. Hemoglobina – zaburzenia biosyntezy i metabolizmu, oznaczanie stężenia hemoglobin we krwi, w tym: Prelekcja z prezentacją multimedialną: Hemoglobina – zaburzenia biosyntezy i metabolizmu Część praktyczna: Oznaczanie stężenia hemoglobiny we krwi – praktyczne wykonanie C7. Barwniki żółciowe (patogeneza i podział żółtaczek), oznaczanie stężenia bilirubiny w surowicy krwi, metody wykrywania porfiryn w moczu, w tym: Prelekcja z prezentacją multimedialną: Barwniki żółciowe (patogeneza i podział żółtaczek), metody wykrywania porfiryn w moczu Część praktyczna: Oznaczanie stężenia bilirubiny w surowicy krwi – praktyczne wykonanie C8. Trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym – metody badania śliny i soku żołądkowego, w tym: Prelekcja z prezentacją multimedialną: Trawienie i wchłanianie węglowodanów i tłuszczów w przewodzie pokarmowym Część praktyczna: Metody badania śliny i soku żołądkowego – praktyczne wykonanie C9. Trawienie i wchłanianie w przewodzie pokarmowym, nietolerancja glutenu – metody badania żółci, soku trzustkowego i soku jelitowego, w tym: Prelekcja z prezentacją multimedialną: Trawienie białek i wchłanianie aminokwasów w przewodzie pokarmowym, nietolerancja glutenu Część praktyczna: Metody badania żółci, soku trzustkowego i soku jelitowego – praktyczne wykonanie C10. Mocz fizjologiczny – badanie parametrów fizykochemicznych, w tym: Prelekcja z prezentacją multimedialną: Mocz fizjologiczny, zasada wykonania dobowej zbiórki moczu Część praktyczna: Badanie parametrów fizykochemicznych – gęstość względna, pH C11. Mocz patologiczny – badanie składników techniką półilościową (testy paskowe), w tym: Prelekcja z prezentacją multimedialną: Mocz patologiczny – podstawowe składniki, przyczyny Część praktyczna: Badanie składników techniką półilościową (testy paskowe) – praktyczne wykonanie C12. Układ krzepnięcia i fibrynolizy – testy diagnostyczne, oznaczanie stężenia fibrynogenu, w tym: Prelekcja z prezentacją multimedialną: Układ krzepnięcia i fibrynolizy – testy diagnostyczne Część praktyczna: Oznaczanie stężenia fibrynogenu – praktyczne wykonanie C13. Układ krzepnięcia i fibrynolizy (płytki krwi), uzyskiwanie osocza bogatopłytkowego do badań, w tym: Prelekcja z prezentacją multimedialną: Układ krzepnięcia i fibrynolizy – biochemia płytek krwi Część praktyczna: Uzyskiwanie osocza bogatopłytkowego do badań – praktyczne wykonanie C14. Markery metabolizmu kostnego – znaczenie w medycynie, oznaczanie aktywności fosfatazy zasadowej pochodzenia kostnego, test cieplny, w tym: Prelekcja z prezentacją multimedialną: Markery metabolizmu kostnego – znaczenie w medycynie Część praktyczna: Oznaczanie aktywności fosfatazy zasadowej pochodzenia kostnego, test cieplny – praktyczne wykonanie C15. Markery laboratoryjne zapalenia – oznaczanie stężenia białka C-reaktywnego, w tym: Prelekcja z prezentacją multimedialną: Markery laboratoryjne zapalenia Część praktyczna: Oznaczanie stężenia białka C-reaktywnego – praktyczne wykonanie |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. R.K. Murray, D.K. Granner, P.A. Mayes, V.W. Rodwall „Biochemia Harpera” PZWL, wyd.VI, tłumaczenie wyd. 27, Warszawa, 2015 2. E. Bańkowski "BIOCHEMIA - podręcznik dla studentów uczelni medycznych" Edra Urban & Partner, Wrocław, 2016 Uzupełniająca: 1. Jeremy M. Berg, Lubert Stryer, John L. Tymoczko „Biochemia” wyd. III, PWN, 2007 i nowsze 2. Angielski, S., Rogulski, J. (red.) „Biochemia kliniczna” PZWL Warszawa 1991 3. V.L.Davidson, D.B. Sittman “Biochemia” Urban & Partner , Wrocław 2002. 4. Tymoczko, J. (red.) „Biochemia – krótki kurs” PWN 2013 |
Efekty uczenia się: |
EK-1. zna budowę związków organicznych i nieorganicznych kluczowych z punktu widzenia funkcjonowania organizmu EK-2. umie prawidłowo wykonać podstawowe obliczenia chemiczne EK-3. potrafi poprawnie i bezpiecznie posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi EK-4. rozumie znaczenie mechanizmów regulujących metabolizm EK-5. ma wiedzę w zakresie katabolizmu i anabolizmu organizmu człowieka oraz odrębności narządowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Na początku każdego seminarium oraz ćwiczenia laboratoryjnego zostanie przeprowadzony sprawdzian wejściowy z podanych wcześniej zagadnień, których znajomość jest niezbędna dla efektywnego kształcenia. Sprawdzian wejściowy nie podlega poprawie. Studenci wykazujący się rażącym nieprzygotowaniem do ćwiczenia laboratoryjnego (poniżej 30% punktów na sprawdzianie wstępnym) nie uczestniczą w części praktycznej. Ćwiczenie powinno być odrobione w ostatnim tygodniu semestru. Prezentacja multimedialna przygotowana przez studentów (4 studentów przygotowuje jedną prezentację) w programie MS Office PowerPoint powinna zostać dostarczona asystentowi prowadzącemu seminaria minimum 7 dni przed terminem seminarium, na którym będzie omawiana. Prezentacja uzyskuje ocenę zal/nzal. Dwie najlepsze pod względem merytorycznym prezentacje omawiane są podczas seminarium. Każdy cykl tematyczny zajęć kończy się kolokwium zaliczeniowym w formie pisemnej (test wielokrotnego wyboru, test dopasowania odpowiedzi „luki”, test prawda/fałsz, pytania otwarte). W semestrze III zostaną przeprowadzone 3 kolokwia. Kolokwium sprawdza efekty kształcenia z wykładów, seminariów oraz części teoretycznej ćwiczeń laboratoryjnych. Do kolokwium w I terminie przystępują studenci, którzy uzyskali średnią arytmetyczną ze sprawdzianów wejściowych min. 60%, objętych kolokwium. Ocena z kolokwium podlega poprawie. Zaliczenie semestru III uzyskuje się, gdy wszystkie kolokwia zostają zaliczone z wynikiem min. 60% oraz zostały zaliczone wszystkie ćwiczenia laboratoryjne na podstawie raportu zawartego w dzienniku laboratoryjnym. Cykl kształcenia w semestrze II i III zamyka egzamin końcowy w formie pisemnej (test wielokrotnego wyboru), który obejmuje zagadnienia z II i III semestru. Do egzaminu w terminie I przystępują studenci, którzy uzyskali zaliczenie semestru II i III. Egzamin podlega poprawie zgodnie z Regulaminem Studiów. Zaliczenie semestru III Zaliczenie semestru III uzyskują studenci, którzy uzyskali średnią arytmetyczną z kolokwiów min. 60%, zostały zaliczone wszystkie ćwiczenia laboratoryjne na podstawie raportu zawartego w dzienniku laboratoryjnym oraz zaliczyli prezentację. Ocena wpisana do indeksu to średnia arytmetyczna ocen z kolokwiów: Kryteria oceny: - niedostateczny – ndst (2) – do 59% - dostateczny – dst (3) – 60 do 69% - dostateczny plus – dst+ (3,5) – 70 do 74% - dobry – db (4) – 75% do 84% - dobry plus – db+ (4,5) – 85 do 89% - bardzo dobry – bdb (5) – 90% do 100% Egzamin końcowy (po semestrze III) Do egzaminu w terminie I przystępują studenci, którzy uzyskali zaliczenie semestru II i III. Studenci, którzy nie spełniają tego kryterium przystępują do egzaminu w II terminie po uzyskaniu zaliczenia kolokwiów, z których uzyskali poniżej 60% i/lub ćwiczeń laboratoryjnych, z których raport nie został uprzednio zaakceptowany. Egzamin końcowy przeprowadzany jest w formie testu wielokrotnego wyboru. Obejmuje 100 pytań punktowanych 0-1 pkt. Studenci, którzy uzyskali średnią arytmetyczną ze wszystkich kolokwiów w semestrze II i III min. 75% mogą przystąpić do egzaminu końcowego w formie ustnej w terminie przedsesyjnym. Efekty pracy całorocznej premiuje się w następujący sposób: średnia arytmetyczna ze wszystkich kolokwiów w semestrze II i III min. 90% +10% punktów, min. 75% +5% punktów dodawanych do wyniku egzaminu końcowego. Kryteria oceny egzaminu końcowego: - niedostateczny – ndst (2) – do 59% pkt; - dostateczny – dst (3) – 60 do 69% pkt; - dostateczny plus – dst+ (3,5) – 70 do 74% pkt; - dobry – db (4) – 75% do 84% pkt; - dobry plus – db+ (4,5) – 85 do 89% pkt; - bardzo dobry – bdb (5) – 90% - 100% pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Seminarium, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Bułdak | |
Prowadzący grup: | Iryna Boliukh, Rafał Bułdak, Adam Drzymała, Agnieszka Rombel-Bryzek, Anna Sztangreciak-Lehun, Marta Wąsik, Patryk Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Seminarium - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.