Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia instytucji politycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12.01.D2.HI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia instytucji politycznych
Jednostka: Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Grupy: Plan zajęć I Politologia magisterskie - semestr 1 (2025/26-Z)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia drugiego stopnia

Kierunek studiów:

Politologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

zimowy

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Astolphe de Custine, Listy z Rosji, Wydawnictwo Aramis 1989.


Bartosz Czepil, Związek Radziecki jako państwo skorumpowane, Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi XXXII


Charles Tilly, Demokracja, Warszawa 2008


Janusz Skodlarski, Władza a społeczeństwo. Od średniowiecza do II wojny światowej, Łódź 2016


Frederick Jackson Turner, O znaczeniu pogranicza w amerykańskiej historii, Pogranicze. Polish Borderland Studies, 2014, TOM 2 nr 2

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe

Udział w zajęciach: 30 H

B. Praca własna studenta

Przygotowanie do zajęć: 40 H

Przygotowanie do testu końcowego: 30 H

Założenia:

Puntktem wyjścia prowadzonych zajęć jest przedstawienie perspektywy klasycznego instytucjonalizmu jako centralnej dla nauk o polityce oraz ważnej z punktu widzenia rozumienia roli instytucji politycznych. Instytucje polityczne są przedstawiane w ich związkach z porządkiem społeczno-ekonomicznym zgodnie ze współczesnym paradygmatem, który przypisuje im ważną role w zakresie rozwoju społeczno-ekonomicznego. Wiedza o historycznej transformacji instytucji politycznych jest również prezentowana jako istotna dla oceny i rozumienia współczesnych procesów politycznych, tak, aby studenci zdawali sobie sprawę z jej użyteczności i aktualności. Ćwiczenia opierają sie na pracy z tekstem (nie tylko historycznym), który jest egzemplifikacją określonych instytucji politycznych oraz ich dynamiki. Studenci pracują również z tekstami źródłowymi np. dawnymi zbiorami praw, opisami wydarzeń historycznych sporządzonymi przez ich uczestników, przemowami postaci historycznych.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie rozwoju i transformacji instytucji politycznych od czasów starożytnego Rzymu po współczesne systemy polityczne. W ten sposób zarysowane zostaną historyczne fundamenty najważniejszych instytucji politycznych. W trakcie zajęć analizowane są relacje między historią, polityką oraz rozwojem instytucji państwowych, ze specjalnym uwzględnieniem doświadczeń europejskich.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie rozwoju i transformacji instytucji politycznych od czasów starożytnego Rzymu po współczesne systemy polityczne. Wobec tego ćwiczenia są poświęcone następującym zagadnieniom:

1. Wprowadzenie – porządek społeczno-polityczny i jego fundamenty wyobrażeniowe od pierwszych cywilizacji agrarnych

2. Starożytna Grecja – Polis i prekursorzy współczesnej demokracji

3. Imperium Rzymskie – rozwój i upadek

4. Cesarstwo Karola Wielkiego jako przykład monarchii patrymonialnej i systemu feudalnego

5. Monarchia stanowa i rozwój instytucji przedstawicielskich

6. Monarchia absolutna - przypadek duński i francuski

7. Polsko-Litweska Rzeczpospolita szlachecka, jej instytucje i upadek

8. Kształtowanie się nowoczesnej administracji publicznej

9. Rozwój demokracji masowej

10. Rewolucja jako zmiana instytucjonalna

11. Porządek instytucjonalny w państwie totalitarnym

12. Korupcja jako dysfunkcja instytucji politycznych

Literatura:

Literatura jest dostarczona studentom przez wykładowcę:

Baszkiewicz J., Nowy człowiek, w: Czy historia może się cofnąć? Kraków 1993.

Baszkiewicz Jan, Powszechna historia ustrojów państwowych, Gdańsk 1998

Davies James, Przyczynek do teorii rewolucji, w: Współczesne teorie socjologiczne. Tom2, red. A. Jasińska Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Warszawa 2006.

Fukuyama Francis , Ład polityczny i polityczny regres. Od rewolucji przemysłowej do globalizacji demokracji, Rebis: Poznań 2015

Grodziski Stanisław, Porównawcza historia ustrojów państwowych, Kraków 2008

Gianfranco Poggi, Państwo, Warszawa 2010

Jaworska Kazimiera, Dąbrowski Stanisław, Historia Instytucji Politycznych, Legnica 2005

Klein Edmund, Powszechna historia państwa i prawa, Kolonia Limited 2003

Malec Jerzy , Rzeczpospolita w dobie demokracji szlacheckiej czyli tzw. polska anomalia?, Studia Prawnicze : rozprawy i materiały, 2007, nr 3.

Michał Kopczyński, Prawo czy obowiązek. Funkcje urzędów w Rzeczpospolitej i Szwecji XVIII wieku, Przegląd Historyczny, 1991, 82/3-4.

Szelągowska Grażyna, Państwo bez korupcji? Dania w XVIII i XIX wieku, Przegląd Historyczny, 98/1

Szelągowska Grażyna, Poddany i obywatel. Stowarzyszenia społeczne w Danii w dobie transformacji ustrojowej, Warszawa 2002

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą różnych rodzajów struktur oraz instytucji politycznych (ekonomicznych, prawnych, kulturowych, bezpieczeństwa i społecznych)

Umiejętności:

W oparciu o zaawansowaną wiedzę kompleksowo analizuje i uczestniczy w debacie publicznej

Potrafi kompleksowo odnieść się do aktualnego dyskursu dotyczącego procesów historycznych lub współczesnych w oparciu o fakty i metody naukowe.

Postawy:

Jest świadomy wagi procesów historycznych dla zrozumienia współczesnej polityki

Metody i kryteria oceniania:

Studenci są oceniani na podstawie aktywności podczas zajęć, testu końcowego oraz obecności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Czepil, Magdalena Ozimek-Hanslik
Prowadzący grup: Bartosz Czepil
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Czepil, Magdalena Ozimek-Hanslik
Prowadzący grup: Bartosz Czepil
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-www2-8 (2025-10-29)