Historia instytucji politycznych
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 12.01.D2.HI |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Historia instytucji politycznych |
| Jednostka: | Instytut Nauk o Polityce i Administracji |
| Grupy: |
Plan zajęć I Politologia magisterskie - semestr 1 (2025/26-Z) |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Poziom studiów: | studia drugiego stopnia |
| Kierunek studiów: | Politologia |
| Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | zimowy |
| Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
| Literatura uzupełniająca: | Astolphe de Custine, Listy z Rosji, Wydawnictwo Aramis 1989. Bartosz Czepil, Związek Radziecki jako państwo skorumpowane, Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi XXXII Charles Tilly, Demokracja, Warszawa 2008 Janusz Skodlarski, Władza a społeczeństwo. Od średniowiecza do II wojny światowej, Łódź 2016 Frederick Jackson Turner, O znaczeniu pogranicza w amerykańskiej historii, Pogranicze. Polish Borderland Studies, 2014, TOM 2 nr 2 |
| Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe Udział w zajęciach: 30 H B. Praca własna studenta Przygotowanie do zajęć: 40 H Przygotowanie do testu końcowego: 30 H |
| Założenia: | Puntktem wyjścia prowadzonych zajęć jest przedstawienie perspektywy klasycznego instytucjonalizmu jako centralnej dla nauk o polityce oraz ważnej z punktu widzenia rozumienia roli instytucji politycznych. Instytucje polityczne są przedstawiane w ich związkach z porządkiem społeczno-ekonomicznym zgodnie ze współczesnym paradygmatem, który przypisuje im ważną role w zakresie rozwoju społeczno-ekonomicznego. Wiedza o historycznej transformacji instytucji politycznych jest również prezentowana jako istotna dla oceny i rozumienia współczesnych procesów politycznych, tak, aby studenci zdawali sobie sprawę z jej użyteczności i aktualności. Ćwiczenia opierają sie na pracy z tekstem (nie tylko historycznym), który jest egzemplifikacją określonych instytucji politycznych oraz ich dynamiki. Studenci pracują również z tekstami źródłowymi np. dawnymi zbiorami praw, opisami wydarzeń historycznych sporządzonymi przez ich uczestników, przemowami postaci historycznych. |
| Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie rozwoju i transformacji instytucji politycznych od czasów starożytnego Rzymu po współczesne systemy polityczne. W ten sposób zarysowane zostaną historyczne fundamenty najważniejszych instytucji politycznych. W trakcie zajęć analizowane są relacje między historią, polityką oraz rozwojem instytucji państwowych, ze specjalnym uwzględnieniem doświadczeń europejskich. |
| Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie rozwoju i transformacji instytucji politycznych od czasów starożytnego Rzymu po współczesne systemy polityczne. Wobec tego ćwiczenia są poświęcone następującym zagadnieniom: 1. Wprowadzenie – porządek społeczno-polityczny i jego fundamenty wyobrażeniowe od pierwszych cywilizacji agrarnych 2. Starożytna Grecja – Polis i prekursorzy współczesnej demokracji 3. Imperium Rzymskie – rozwój i upadek 4. Cesarstwo Karola Wielkiego jako przykład monarchii patrymonialnej i systemu feudalnego 5. Monarchia stanowa i rozwój instytucji przedstawicielskich 6. Monarchia absolutna - przypadek duński i francuski 7. Polsko-Litweska Rzeczpospolita szlachecka, jej instytucje i upadek 8. Kształtowanie się nowoczesnej administracji publicznej 9. Rozwój demokracji masowej 10. Rewolucja jako zmiana instytucjonalna 11. Porządek instytucjonalny w państwie totalitarnym 12. Korupcja jako dysfunkcja instytucji politycznych |
| Literatura: |
Literatura jest dostarczona studentom przez wykładowcę: Baszkiewicz J., Nowy człowiek, w: Czy historia może się cofnąć? Kraków 1993. Baszkiewicz Jan, Powszechna historia ustrojów państwowych, Gdańsk 1998 Davies James, Przyczynek do teorii rewolucji, w: Współczesne teorie socjologiczne. Tom2, red. A. Jasińska Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Warszawa 2006. Fukuyama Francis , Ład polityczny i polityczny regres. Od rewolucji przemysłowej do globalizacji demokracji, Rebis: Poznań 2015 Grodziski Stanisław, Porównawcza historia ustrojów państwowych, Kraków 2008 Gianfranco Poggi, Państwo, Warszawa 2010 Jaworska Kazimiera, Dąbrowski Stanisław, Historia Instytucji Politycznych, Legnica 2005 Klein Edmund, Powszechna historia państwa i prawa, Kolonia Limited 2003 Malec Jerzy , Rzeczpospolita w dobie demokracji szlacheckiej czyli tzw. polska anomalia?, Studia Prawnicze : rozprawy i materiały, 2007, nr 3. Michał Kopczyński, Prawo czy obowiązek. Funkcje urzędów w Rzeczpospolitej i Szwecji XVIII wieku, Przegląd Historyczny, 1991, 82/3-4. Szelągowska Grażyna, Państwo bez korupcji? Dania w XVIII i XIX wieku, Przegląd Historyczny, 98/1 Szelągowska Grażyna, Poddany i obywatel. Stowarzyszenia społeczne w Danii w dobie transformacji ustrojowej, Warszawa 2002 |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza: Ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą różnych rodzajów struktur oraz instytucji politycznych (ekonomicznych, prawnych, kulturowych, bezpieczeństwa i społecznych) Umiejętności: W oparciu o zaawansowaną wiedzę kompleksowo analizuje i uczestniczy w debacie publicznej Potrafi kompleksowo odnieść się do aktualnego dyskursu dotyczącego procesów historycznych lub współczesnych w oparciu o fakty i metody naukowe. Postawy: Jest świadomy wagi procesów historycznych dla zrozumienia współczesnej polityki |
| Metody i kryteria oceniania: |
Studenci są oceniani na podstawie aktywności podczas zajęć, testu końcowego oraz obecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Bartosz Czepil, Magdalena Ozimek-Hanslik | |
| Prowadzący grup: | Bartosz Czepil | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Bartosz Czepil, Magdalena Ozimek-Hanslik | |
| Prowadzący grup: | Bartosz Czepil | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
