Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Instytucje i organizacje gospodarcze świata

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12.01.D2.PM2-MSE-IO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Instytucje i organizacje gospodarcze świata
Jednostka: Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia drugiego stopnia

Kierunek studiów:

Politologia / Stosunki Międzynarodowe

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

III

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

-

Literatura uzupełniająca:

Volker Rittberger, Bernhard Zangl, Andreas Kruck, Hylke Dijkstra, International Organization, Bloomsbury Publishing, 2019

Robert G Gilpin, Global Political Economy: Understanding the International Economic Order, Princeton University Press 2021

Nakład pracy studenta:

Rodzaj aktywności

Udział w zajęciach dydaktycznych (wykłady i ćwiczenia) 30

Konsultacje z prowadzącym 3

Praca w grupie nad projektem PBL 18

Samodzielna praca studenta (lektura, analiza materiałów, przygotowanie do zajęć) 12

Przygotowanie do zaliczenia (prezentacja projektu) 12

Łączny nakład pracy studenta 75 godzin

Założenia:

Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności badawczych, analitycznych, krytycznych i argumentacyjnych, a także zrozumienie roli i znaczenia organizacji gospodarczych w globalnym systemie współpracy międzynarodowej.

Skrócony opis:

W ramach ćwiczeń studenci analizują wybraną międzynarodową organizację lub instytucję gospodarczą.

Pełny opis:

W ramach ćwiczeń studenci analizują wybraną międzynarodową organizację lub instytucję o charakterze gospodarczym, np. WTO, OECD, MFW, Bank Światowy, G20, pod kątem zdefiniowanego przez prowadzącego zajęcia problemu międzynarodowego.

Studenci są zobowiązani do utworzenia grupy projektowej, opracowania karty projektu, a następnie przedstawienia wyników w formie prezentacji multimedialnej.

Zajęcia prowadzone są w oparciu o metodę nauczania problemowego (Problem-Based Learning – PBL), która wymaga od studentów samodzielnego definiowania problemów badawczych, wyszukiwania informacji, opracowywania wniosków i ich prezentowania.

Literatura:

Jerzy Menkes, Andrzej Wasilkowski, Organizacje międzynarodowe. Prawo instytucjonalne, Wydawnictwo Naukowe PWN 2017

Eulalia Skawińska, Piotr Kułyk, Anna Niewiadomska, Międzynarodowe stosunki gospodarcze w XXI. Poszukiwanie równowagi, CeDeWu 2018

Efekty uczenia się:

K_W01 Student ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania instytucji i organizacji gospodarczych w systemie międzynarodowym, ich roli w kształtowaniu globalnych procesów politycznych, ekonomicznych i społecznych oraz powiązań z innymi dziedzinami nauk społecznych.

K_W02 Student potrafi opisać współczesne dylematy i wyzwania cywilizacyjne wynikające z działalności międzynarodowych organizacji gospodarczych, w tym ich wpływu na struktury polityczne, ekonomiczne, prawne i kulturowe.

K_W05 Student potrafi wytłumaczyć źródła, mechanizmy oraz zmiany zachodzące w funkcjonowaniu instytucji i organizacji gospodarczych świata, uwzględniając ich ewolucję, rolę człowieka i kontekst kulturowy.

K_U02 Student potrafi inicjować i planować działania badawcze z wykorzystaniem metod projektowych (w tym metody PBL) oraz proponować innowacyjne rozwiązania złożonych i nietypowych problemów dotyczących funkcjonowania instytucji i organizacji gospodarczych świata.

K_U03 Student potrafi gromadzić, opracowywać i interpretować materiały źródłowe oraz dane empiryczne dotyczące działalności instytucji i organizacji gospodarczych w wymiarze międzynarodowym, a także dokonywać ich krytycznej analizy.

K_U05 Student, biorąc udział w realizacji prac zespołów projektowych, potrafi samodzielnie prowadzić proces własnego rozwoju oraz wspierać i ukierunkowywać innych członków zespołu w tym zakresie.

K_U08 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do planowania, prowadzenia i analizowania projektów badawczych lub praktycznych dotyczących instytucji i organizacji gospodarczych świata oraz skutecznie kierować pracą zespołu projektowego.

K_K05 Student ma świadomość poznawczego i praktycznego wymiaru zastosowania wiedzy naukowej w analizie i ocenie procesów gospodarczych oraz w rozumieniu roli instytucji i organizacji międzynarodowych w kształtowaniu współczesnych relacji ekonomicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania

- Projekt zespołowy (PBL) – podstawowa forma zaliczenia przedmiotu. Studenci w grupach opracowują projekt dotyczący wybranej międzynarodowej organizacji gospodarczej, analizując wskazany problem badawczy.

- Prezentacja projektu – przedstawienie wyników pracy zespołu podczas zajęć i udział w dyskusji.

- Konsultacje i aktywność – bieżąca ocena zaangażowania, współpracy w zespole. .

Kryteria oceniania

1. Merytoryczna jakość projektu (0–50%)

trafność zdefiniowania problemu i celów projektu,

poprawność analizy i interpretacji danych,

spójność i logiczność wniosków.

2. Terminowość oddania finalnej wersji projektu (0–25%)

złożenie projektu w terminie określonym przez prowadzącego,

kompletność i zgodność projektu z wymogami formalnymi (karta projektu, bibliografia, prezentacja).

3. Prezentacja i obrona projektu (0–25%)

jasność przekazu, jakość prezentacji,

umiejętność argumentacji i odpowiedzi na pytania,

współpraca i udział wszystkich członków zespołu.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

- terminowe złożenie kompletnego projektu,

- uzyskanie co najmniej 50% łącznej liczby punktów.

Opóźnienie w złożeniu projektu skutkuje obniżeniem oceny końcowej, a niezłożenie projektu w terminie – niezaliczeniem przedmiotu.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Haber, Marek Mazurkiewicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ozimek-Hanslik, Filip Tereszkiewicz
Prowadzący grup: Filip Tereszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Ozimek-Hanslik, Filip Tereszkiewicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-www2-8 (2025-10-29)