Instytucje i organizacje gospodarcze świata
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 12.01.D2.PM2-MSE-IO |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Instytucje i organizacje gospodarcze świata |
| Jednostka: | Instytut Nauk o Polityce i Administracji |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Poziom studiów: | studia drugiego stopnia |
| Kierunek studiów: | Politologia / Stosunki Międzynarodowe |
| Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | III |
| Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
| Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
| Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
| Wymagania: | - |
| Literatura uzupełniająca: | Volker Rittberger, Bernhard Zangl, Andreas Kruck, Hylke Dijkstra, International Organization, Bloomsbury Publishing, 2019 Robert G Gilpin, Global Political Economy: Understanding the International Economic Order, Princeton University Press 2021 |
| Nakład pracy studenta: | Rodzaj aktywności Udział w zajęciach dydaktycznych (wykłady i ćwiczenia) 30 Konsultacje z prowadzącym 3 Praca w grupie nad projektem PBL 18 Samodzielna praca studenta (lektura, analiza materiałów, przygotowanie do zajęć) 12 Przygotowanie do zaliczenia (prezentacja projektu) 12 Łączny nakład pracy studenta 75 godzin |
| Założenia: | Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności badawczych, analitycznych, krytycznych i argumentacyjnych, a także zrozumienie roli i znaczenia organizacji gospodarczych w globalnym systemie współpracy międzynarodowej. |
| Skrócony opis: |
W ramach ćwiczeń studenci analizują wybraną międzynarodową organizację lub instytucję gospodarczą. |
| Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń studenci analizują wybraną międzynarodową organizację lub instytucję o charakterze gospodarczym, np. WTO, OECD, MFW, Bank Światowy, G20, pod kątem zdefiniowanego przez prowadzącego zajęcia problemu międzynarodowego. Studenci są zobowiązani do utworzenia grupy projektowej, opracowania karty projektu, a następnie przedstawienia wyników w formie prezentacji multimedialnej. Zajęcia prowadzone są w oparciu o metodę nauczania problemowego (Problem-Based Learning – PBL), która wymaga od studentów samodzielnego definiowania problemów badawczych, wyszukiwania informacji, opracowywania wniosków i ich prezentowania. |
| Literatura: |
Jerzy Menkes, Andrzej Wasilkowski, Organizacje międzynarodowe. Prawo instytucjonalne, Wydawnictwo Naukowe PWN 2017 Eulalia Skawińska, Piotr Kułyk, Anna Niewiadomska, Międzynarodowe stosunki gospodarcze w XXI. Poszukiwanie równowagi, CeDeWu 2018 |
| Efekty uczenia się: |
K_W01 Student ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania instytucji i organizacji gospodarczych w systemie międzynarodowym, ich roli w kształtowaniu globalnych procesów politycznych, ekonomicznych i społecznych oraz powiązań z innymi dziedzinami nauk społecznych. K_W02 Student potrafi opisać współczesne dylematy i wyzwania cywilizacyjne wynikające z działalności międzynarodowych organizacji gospodarczych, w tym ich wpływu na struktury polityczne, ekonomiczne, prawne i kulturowe. K_W05 Student potrafi wytłumaczyć źródła, mechanizmy oraz zmiany zachodzące w funkcjonowaniu instytucji i organizacji gospodarczych świata, uwzględniając ich ewolucję, rolę człowieka i kontekst kulturowy. K_U02 Student potrafi inicjować i planować działania badawcze z wykorzystaniem metod projektowych (w tym metody PBL) oraz proponować innowacyjne rozwiązania złożonych i nietypowych problemów dotyczących funkcjonowania instytucji i organizacji gospodarczych świata. K_U03 Student potrafi gromadzić, opracowywać i interpretować materiały źródłowe oraz dane empiryczne dotyczące działalności instytucji i organizacji gospodarczych w wymiarze międzynarodowym, a także dokonywać ich krytycznej analizy. K_U05 Student, biorąc udział w realizacji prac zespołów projektowych, potrafi samodzielnie prowadzić proces własnego rozwoju oraz wspierać i ukierunkowywać innych członków zespołu w tym zakresie. K_U08 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do planowania, prowadzenia i analizowania projektów badawczych lub praktycznych dotyczących instytucji i organizacji gospodarczych świata oraz skutecznie kierować pracą zespołu projektowego. K_K05 Student ma świadomość poznawczego i praktycznego wymiaru zastosowania wiedzy naukowej w analizie i ocenie procesów gospodarczych oraz w rozumieniu roli instytucji i organizacji międzynarodowych w kształtowaniu współczesnych relacji ekonomicznych. |
| Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania - Projekt zespołowy (PBL) – podstawowa forma zaliczenia przedmiotu. Studenci w grupach opracowują projekt dotyczący wybranej międzynarodowej organizacji gospodarczej, analizując wskazany problem badawczy. - Prezentacja projektu – przedstawienie wyników pracy zespołu podczas zajęć i udział w dyskusji. - Konsultacje i aktywność – bieżąca ocena zaangażowania, współpracy w zespole. . Kryteria oceniania 1. Merytoryczna jakość projektu (0–50%) trafność zdefiniowania problemu i celów projektu, poprawność analizy i interpretacji danych, spójność i logiczność wniosków. 2. Terminowość oddania finalnej wersji projektu (0–25%) złożenie projektu w terminie określonym przez prowadzącego, kompletność i zgodność projektu z wymogami formalnymi (karta projektu, bibliografia, prezentacja). 3. Prezentacja i obrona projektu (0–25%) jasność przekazu, jakość prezentacji, umiejętność argumentacji i odpowiedzi na pytania, współpraca i udział wszystkich członków zespołu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - terminowe złożenie kompletnego projektu, - uzyskanie co najmniej 50% łącznej liczby punktów. Opóźnienie w złożeniu projektu skutkuje obniżeniem oceny końcowej, a niezłożenie projektu w terminie – niezaliczeniem przedmiotu. |
| Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Grzegorz Haber, Marek Mazurkiewicz | |
| Prowadzący grup: | (brak danych) | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Magdalena Ozimek-Hanslik, Filip Tereszkiewicz | |
| Prowadzący grup: | Filip Tereszkiewicz | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
| Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Magdalena Ozimek-Hanslik, Filip Tereszkiewicz | |
| Prowadzący grup: | (brak danych) | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
