Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia z elementami demografii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12.02.D3.SEDE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia z elementami demografii
Jednostka: Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Stosunki Międzynarodowe

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

zimowy

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Blumer H., Implikacje socjologiczne myśli Georg’a Herberta Meada, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, Tom 1, wybór i opracowanie A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Warszawa 2006.


Castles S., Miller M., Migracje we współczesnym świecie, Warszawa 2011.


Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2013.


Homans G., Podstawowe procesy społeczne, w: Współczesne teorie socjologiczne, Tom 1, wybór i opracowanie A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Warszawa 2006, s. 72-81


Inglehart R., Kultura a demokracja, [w:] Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, red. L. E. Harrison, S. P. Huntington, Poznań, 2003, s. 161-165.


Kojder A., 2001, “Strategie przeciwdziałania korupcji – doświadczenia polskie”, w: A. Kojder, A. Sadowski (red.), Klimaty korupcji, Warszawa: Centrum im. Adama Smitha, Wydawnictwo Naukowe Semper.


Makowski G., Socjologiczna analiza funkcjonowania centralnych organów antykorupcyjnych. Międzynarodowa perspektywa i polskie doświadczenia, Instytut Spraw Publicznych, 2010.


Merton R., Paradygmat analizy funkcjonalnej w socjologii, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, Tom 1, wybór i opracowanie A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Warszawa 2006.


Merton R., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 1982.


Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2005.


Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków 2007, s. 69-70.


Sztompka P., Trauma wielkiej zmiany. Społeczne koszty transformacji, Warszawa 2000.


Ziółkowski M., Teoria socjologiczna XXI wieku, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, Tom 1, wybór i opracowanie A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Warszawa 2006.


Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe

Udział w zajęciach: 30 H

B. Praca własna studenta

Przygotowanie do ćwiczeń: 30 H

Przygotowanie do testu zaliczeniowego: 15 H


Założenia:

Ideą zajęć jest wyrobienie umiejętności krytycznego myślenia o otaczającej nas rzeczywistości społecznej tak, aby być świadomy odbiorcą informacji medialnych, informacji pojawiających się w najbliższym otoczeniu społecznym oraz informacji docierających z systemu politycznego. Wobec tego część zajec poświęcona jest tym zagadnieniom socjologicznym, które są aktualne oraz interesujące dla przedstawicieli nauk politycznych/dziennikarstwa. Studenci pracują z tekstem socjologicznym, który jest uzupełniany komponentem wykładowym.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom istoty nauki jaką jest socjologia, jej ewolucji oraz znaczenia w życiu społecznym, w tym jej związków z przeobrażeniami makrostrukturalnymi. Studenci zapoznają się sz podstawowymi kategoriami pojęciowymi w analizie socjologicznej oraz podstawowym dorobkiem teoretycznym socjologii. Podczas zajęć akcent pada na znaczenie i potrzebę pracy nad własną wyobraźnią socjologiczną jako kompetencją, zarówno cywilizacyjną, jak i niezbędną w optyce poznania politologicznego.

Pełny opis:

Główne zagadnienia podejmowane podczas ćwiczeń:

1. Socjologia jako nauka i główne teorie scojologiczne

2. Podstawowe błędy socjologii zdroworozsądkowej i wyobraźnia socjologicznej jako sposób interpretowania świata według C.W. Millsa

3. Grupa społeczna oraz kryteria zróżnicowania grup społecznych

4.Pojęcie kontroli społecznej i podstawowe formy/mechanizmy kontroli społecznej

5. Pojęcie stratyfikacji i instytucji

6. Pojęcie kultury jako centralnej kategorii w socjologii

7. Kulturowy wymiar życia społecznego – zjawiska kapitału społecznego oraz amoralnego familizmu

8. Sondaż jako instrument badania badania i kreowania opinii publicznej w świetle koncepcji sedymentu sondażowego

9. Migracje międzynarodowe a polityka multikulturalizmu

10. Skandal polityczny w perspektywie socjologicznej

11.Problem korupcji i jej zapobiegania w perspektywie socjologicznej

12. Socjologiczne spojrzenie na zmianę społeczną

13. Rewolucja w perspektywie socjologicznej

Literatura:

Literatura jest dostarczona studentom przez wykładowcę:

Berger P., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 2007

Davies J., Przyczynek do teorii rewolucji, w: Współczesne teorie socjologiczne . Tom2, red. A. Jasińska

Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Warszawa 2006.

Fukuyama F., Kapitał społeczny [w:] Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, red. L. E. Harrison, S. P. Huntington, Poznań, 2003.

Holzer J., Demografia, Warszawa 1999.

Tarkowski J., E. Tarkowska E., „Amoralny familizm”, czyli o dezintegracji społecznej w Polsce lat osiemdziesiątych, w: Władza i społeczeństwo w systemie autorytarnym, red. E. Tarkowska, P. Marciniak, Warszawa 1994.

Thompson J., Natura skandalu politycznego, w: Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Kraków 2008.

Turner J., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1994

Sułek Antoni, Sedymenty sondażowe. O badaniu, tworzeniu i kreowaniu opinii publicznej, w: Obrazy z życia socjologii w Polsce, Warszawa 2011

Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1972

Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002

Efekty uczenia się:

a) wiedza

Zna podstawową siatkę pojęciową socjologii i rozumie jej rolę w analizie rzeczywistości społecznej

Posiada wiedzę o wielowymiarowości zjawisk społecznych oraz roli jednostki w strukturach społecznych

Zdaje sobie sprawę z roli neutralności aksjologicznej jako warunku rzetelnej pracy badawczej

b) umiejętności

Potrafi postrzegać politykę jako zjawisko społeczne, identyfikując u źródeł konkretnych procesów politycznych istotne zjawiska społeczne

Potrafi przeprowadzić analizę, a następnie wyjaśnić, zachowania człowieka oraz grup społecznych w życiu publicznym

c) kompetencje społeczne

Krytycznie ocenia informacje dotyczące rzeczywistości społecznej i wykorzystuej je w indywidualnej pracy akademickiej

Unika stereotypowego postrzegania rzeczywistości społecznej

Rozumie znaczenie wartości demokratycznych, zaufania oraz aktywności obywatelskiej jako kapitału społecznego

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność podczas zajęć, test końcowy oraz obecność na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Haber, Marek Mazurkiewicz
Prowadzący grup: Bartosz Czepil
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Czepil, Magdalena Ozimek-Hanslik, Filip Tereszkiewicz
Prowadzący grup: Bartosz Czepil
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-www2-8 (2025-10-29)