Socjologia z elementami demografii
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 12.02.D3.SEDE |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Socjologia z elementami demografii |
| Jednostka: | Instytut Nauk o Polityce i Administracji |
| Grupy: | |
| Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
| Kierunek studiów: | Stosunki Międzynarodowe |
| Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | zimowy |
| Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
| Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
| Literatura uzupełniająca: | Blumer H., Implikacje socjologiczne myśli Georg’a Herberta Meada, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, Tom 1, wybór i opracowanie A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Warszawa 2006. Castles S., Miller M., Migracje we współczesnym świecie, Warszawa 2011. Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2013. Homans G., Podstawowe procesy społeczne, w: Współczesne teorie socjologiczne, Tom 1, wybór i opracowanie A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Warszawa 2006, s. 72-81 Inglehart R., Kultura a demokracja, [w:] Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, red. L. E. Harrison, S. P. Huntington, Poznań, 2003, s. 161-165. Kojder A., 2001, “Strategie przeciwdziałania korupcji – doświadczenia polskie”, w: A. Kojder, A. Sadowski (red.), Klimaty korupcji, Warszawa: Centrum im. Adama Smitha, Wydawnictwo Naukowe Semper. Makowski G., Socjologiczna analiza funkcjonowania centralnych organów antykorupcyjnych. Międzynarodowa perspektywa i polskie doświadczenia, Instytut Spraw Publicznych, 2010. Merton R., Paradygmat analizy funkcjonalnej w socjologii, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, Tom 1, wybór i opracowanie A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Warszawa 2006. Merton R., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 1982. Szacki J., Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2005. Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków 2007, s. 69-70. Sztompka P., Trauma wielkiej zmiany. Społeczne koszty transformacji, Warszawa 2000. Ziółkowski M., Teoria socjologiczna XXI wieku, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, Tom 1, wybór i opracowanie A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Warszawa 2006. |
| Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe Udział w zajęciach: 30 H B. Praca własna studenta Przygotowanie do ćwiczeń: 30 H Przygotowanie do testu zaliczeniowego: 15 H |
| Założenia: | Ideą zajęć jest wyrobienie umiejętności krytycznego myślenia o otaczającej nas rzeczywistości społecznej tak, aby być świadomy odbiorcą informacji medialnych, informacji pojawiających się w najbliższym otoczeniu społecznym oraz informacji docierających z systemu politycznego. Wobec tego część zajec poświęcona jest tym zagadnieniom socjologicznym, które są aktualne oraz interesujące dla przedstawicieli nauk politycznych/dziennikarstwa. Studenci pracują z tekstem socjologicznym, który jest uzupełniany komponentem wykładowym. |
| Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom istoty nauki jaką jest socjologia, jej ewolucji oraz znaczenia w życiu społecznym, w tym jej związków z przeobrażeniami makrostrukturalnymi. Studenci zapoznają się sz podstawowymi kategoriami pojęciowymi w analizie socjologicznej oraz podstawowym dorobkiem teoretycznym socjologii. Podczas zajęć akcent pada na znaczenie i potrzebę pracy nad własną wyobraźnią socjologiczną jako kompetencją, zarówno cywilizacyjną, jak i niezbędną w optyce poznania politologicznego. |
| Pełny opis: |
Główne zagadnienia podejmowane podczas ćwiczeń: 1. Socjologia jako nauka i główne teorie scojologiczne 2. Podstawowe błędy socjologii zdroworozsądkowej i wyobraźnia socjologicznej jako sposób interpretowania świata według C.W. Millsa 3. Grupa społeczna oraz kryteria zróżnicowania grup społecznych 4.Pojęcie kontroli społecznej i podstawowe formy/mechanizmy kontroli społecznej 5. Pojęcie stratyfikacji i instytucji 6. Pojęcie kultury jako centralnej kategorii w socjologii 7. Kulturowy wymiar życia społecznego – zjawiska kapitału społecznego oraz amoralnego familizmu 8. Sondaż jako instrument badania badania i kreowania opinii publicznej w świetle koncepcji sedymentu sondażowego 9. Migracje międzynarodowe a polityka multikulturalizmu 10. Skandal polityczny w perspektywie socjologicznej 11.Problem korupcji i jej zapobiegania w perspektywie socjologicznej 12. Socjologiczne spojrzenie na zmianę społeczną 13. Rewolucja w perspektywie socjologicznej |
| Literatura: |
Literatura jest dostarczona studentom przez wykładowcę: Berger P., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 2007 Davies J., Przyczynek do teorii rewolucji, w: Współczesne teorie socjologiczne . Tom2, red. A. Jasińska Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Warszawa 2006. Fukuyama F., Kapitał społeczny [w:] Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, red. L. E. Harrison, S. P. Huntington, Poznań, 2003. Holzer J., Demografia, Warszawa 1999. Tarkowski J., E. Tarkowska E., „Amoralny familizm”, czyli o dezintegracji społecznej w Polsce lat osiemdziesiątych, w: Władza i społeczeństwo w systemie autorytarnym, red. E. Tarkowska, P. Marciniak, Warszawa 1994. Thompson J., Natura skandalu politycznego, w: Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Kraków 2008. Turner J., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1994 Sułek Antoni, Sedymenty sondażowe. O badaniu, tworzeniu i kreowaniu opinii publicznej, w: Obrazy z życia socjologii w Polsce, Warszawa 2011 Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1972 Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002 |
| Efekty uczenia się: |
a) wiedza Zna podstawową siatkę pojęciową socjologii i rozumie jej rolę w analizie rzeczywistości społecznej Posiada wiedzę o wielowymiarowości zjawisk społecznych oraz roli jednostki w strukturach społecznych Zdaje sobie sprawę z roli neutralności aksjologicznej jako warunku rzetelnej pracy badawczej b) umiejętności Potrafi postrzegać politykę jako zjawisko społeczne, identyfikując u źródeł konkretnych procesów politycznych istotne zjawiska społeczne Potrafi przeprowadzić analizę, a następnie wyjaśnić, zachowania człowieka oraz grup społecznych w życiu publicznym c) kompetencje społeczne Krytycznie ocenia informacje dotyczące rzeczywistości społecznej i wykorzystuej je w indywidualnej pracy akademickiej Unika stereotypowego postrzegania rzeczywistości społecznej Rozumie znaczenie wartości demokratycznych, zaufania oraz aktywności obywatelskiej jako kapitału społecznego |
| Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas zajęć, test końcowy oraz obecność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Grzegorz Haber, Marek Mazurkiewicz | |
| Prowadzący grup: | Bartosz Czepil | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Bartosz Czepil, Magdalena Ozimek-Hanslik, Filip Tereszkiewicz | |
| Prowadzący grup: | Bartosz Czepil | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
