Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Research dziennikarski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12.03.D3.RD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Research dziennikarski
Jednostka: Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

U.-D. Reips, Using the Internet to collect data. [w:] H. Cooper, P. M. Camic, R. Gonzalez, D. L. Long, A. Panter, D. Rindskopf, & K. J. Sher (eds.), APA Handbook of Research Methods in Psychology, American Psychological Association, Washington, DC 2012


Pełny opis:

"Teoretyczne aspekty nauki o poznaniu (nauk kognitywnych). Poznanie w perspektywie nauk humanistycznych i społecznych.

Prawda jako zasada dyskursu dziennikarskiego.

Metodologia pracy dziennikarskiej. Poszukiwanie informacji.

Research, jako podstawowa kompetencja dziennikarstwa i metoda badawcza warunkująca powstanie przekazów medialnycyh.

Teoretyczne i praktyczne implikacje researchu i dokumentacji w mediach

Reguły i zasady poszukiwania wiedzy pewnej, omijania niebezpieczeństw, pułapek, fałszywych tropów.

Etapy procesu poszukiwania informacji. Kompletowanie, selekcja, weryfikacja.

Kryteria dziennikarskiej jakości.

Praca ze źródłami informacji. Zasady poszukiwania informacji w źródłach tradycyjnych i elektronicznych.

Zasady researchu: Obiektywizm, dosłowność, kontradyktoryjność, zróżnicowanie, autentyzm.

Pragmatyka poszukiwania infomacji.

Metody rozpoznawania prawidłowości występujących w wybranym obszarze rzeczywistości, odkrywaniu faktów, ustalaniu zależności i związków, znajdowaniu rozwiązań i sprawdzanie postawionych hipotez.

Strategie dziennikarskiej badań w Internecie.

Podstawowe zasady, poszukiwania wiedzy pewnej i omijania niebezpieczeństw, pułapek, fałszywych tropów,

Fake news, postparawda, dezinformacja, manipulacje, jako rezultaty niewłaściwego researchu.

Przyczyny błędów w dziennikarstwie i mediach."

Literatura:

"M. Chyliński, Poszukiwanie informacji dziennikarskiej jako umiejętność komunikacyjna, Opole 2015.

L. Derfert-Wolf, Wyszukiwanie informacji w World Wide Web, www.os.wroc.pl/biuletyn/ebib15/derfert.html."

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W_01

Definiuje podstawowe mechanizmy procesu poszukiwania informacji w dziennikarstwie.

W_02

Zna i rozumie istotę mechanizmów researchu naukowego i potrafi odnieść je do dziennikarskich działań komunikacyjnych.

W_03

Ma wiedzę na temat nowych technologii wyszukiwania informacji i danych, takich jak wyszukiwarki internetowe, katalogi, serwisy wyszukiwawcze, „punkty startowe”.

UMIEJĘTNOŚCI

U_01

Opanowuje zasady metodyki pracy dziennikarskiej, w tym technikę i narzędzia stosowane w procesie poszukiwania informacji.

U_02

Potrafi samodzielnie i krytycznie wykorzystywać umiejętności związane z researchem online.

U_03

Dzięki wiedzy na temat technologii internetowych związanych z pozyskiwaniem informacji, umie ocenić konsekwencje błędów i pomyłek, jakie wiążą się z wykorzystywaniem zasobów stron www.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_01

Ma świadomość znaczenia metod poszukiwania informacji dla dziennikarstwa i funkcjonowania mediów.

K_02

Posiada zdolność doceniania właściwych metod i technik poszukiwania informacji w życiu codziennym, ich roli w procesach transmisji i komunikacji.

K_03

Zachowuje krytycyzm w analizowaniu treści mediów współczesnych w tym serwisów społecznościowych.

K_04

Przestrzega ustaleń dotyczących znaczenia kompetencji informacyjnych i kompetencji medialnych we współczesnym świecie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sabina Baraniewicz-Kotasińska, Grzegorz Haber
Prowadzący grup: Marek Chyliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kownacka, Magdalena Ozimek-Hanslik
Prowadzący grup: Marek Chyliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-4 (2024-09-03)