Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej Dr T. Segiet

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2-SP-PESEW-02MKWZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej Dr T. Segiet
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Segiet
Prowadzący grup: Teresa Segiet
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Literatura uzupełniająca:

1.Chojak M., Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Delfin SA, Warszawa, 2021;

2. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk 2017;

3. Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Gdańsk 2018;

4. Speck O., Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych, Gdańsk 2015;

5.Gajdzica Z., Dziecko z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej – możliwości i ograniczenia wielostronnego rozwoju [w] Krzywoń D., Matusek B. (rerd), Szkoła na miarę możliwości dziecka, Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2016;


Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Założenia:

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z metodami i zasadami organizacji nauczania w grupie zróżnicowanej.

Pełny opis:

Wykład:

Koncepcja nauczania zróżnicowanego – typy koncepcji zróżnicowania w pracy edukacyjnej.

Style poznawcze i strategie uczenia się, a style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej.

Istota i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej.

Uniwersalne projektowanie zajęć. Pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć.

Różne formy organizacyjne na lekcji. Praca zbiorowa, grupowa, indywidualna.

Tutoring uczniowski w klasach włączających – istota, efektywność i modele tutoringu uczniowskiego.

Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptacja do zróżnicowanych potrzeb uczniów. Stosowanie alternatywnych sposobów uczenia się i elastycznego nauczania.

Projektowanie przestrzeni klasy szkolnej.

Środki dydaktyczne: podręczniki, pomoce dydaktyczne – dobór, adaptacja do potrzeb ucznia.

Znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających. Ocenianie wspierające uczenia się.

Ćwiczenia:

Specyfika pracy w grupie zróżnicowanej.

Koordynowanie pracy w grupach ze względu na zróżnicowane specjalne potrzeby edukacyjne uczniów.

Zróżnicowanie metod i form postępowania dydaktyczno – wychowawczego jako rezultat pożądanych efektów.

Projekt edukacyjny, a innowacja pedagogiczna.

Grupa zróżnicowana z perspektywy nauczyciela – trudności, wyzwania, możliwości. Czynniki wpływające na pracę w grupie zróżnicowanej.

Zajęcia warsztatowe integrujące zespoły klasowe. Praktyczne rozwiązania.

Aspekty uczenia się we współpracy.

Opracowanie materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć.

Ocenianie wspierające (kształtujące) uczenie się

Literatura:

1.Brownell, M.T., Smith, S.J., Crockett, J. B., Griffin, C. C. (2012). Inclusive Instruction. Evidence-Based Practiciones for Teaching Students with Disabilites. New York, London: The Guilford Press.

2.Czelakowska, D. (2007). Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji. Rozpoznawanie i kształcenie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

3.Knopik, T., Papuda-Dolińska, B., Wiejak, K., Krasowicz-Kupis, G. (2021). Projektowanie uniwersalne jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 42, 53-69.

4.Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.

5.Murawski, W. W., Scott, K. L. (2017). What Really Work with Exceptional Learners. Thousand Ooaks: Corwin.

6.Narkun-Jakubińska, Z., Smogorzewska, J., Trębacz-Ritter, A., Wołowicz, A., Szumski, G. (2022). Współnauczanie w praktyce – poradnik metodyczny dla nauczycieli i nauczycieli współorganizujących kształcenie w oddziałach ogólnodostępny i integracyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

7. Jachmiczak B.(red), Grupy zróżnicowane w edukacji. Z perspektywy pedagogiki i pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo naukowe UAM. Poznań 2021;

8.Chrzanowska I., Szumski G.(red), Edukacja włączająca w przedszkolu i w szkole. Wydawnictwo Frse. Warszawa 2019;

9. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Impuls. Kraków 2018;

10. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2020;

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)