Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej Dr T. Segiet
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2-SP-PESEW-02MKWZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej Dr T. Segiet |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Segiet | |
Prowadzący grup: | Teresa Segiet | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
|
Literatura uzupełniająca: | 1.Chojak M., Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Delfin SA, Warszawa, 2021; 2. Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Szczepańska K., Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów. Realizowanych w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych z podziałem na poszczególne edukacje oraz na zajęciach specjalistycznych. I etap edukacyjny, Gdańsk 2017; 3. Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Gdańsk 2018; 4. Speck O., Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych, Gdańsk 2015; 5.Gajdzica Z., Dziecko z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej – możliwości i ograniczenia wielostronnego rozwoju [w] Krzywoń D., Matusek B. (rerd), Szkoła na miarę możliwości dziecka, Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2016; |
|
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
|
Założenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z metodami i zasadami organizacji nauczania w grupie zróżnicowanej. |
|
Pełny opis: |
Wykład: Koncepcja nauczania zróżnicowanego – typy koncepcji zróżnicowania w pracy edukacyjnej. Style poznawcze i strategie uczenia się, a style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej. Istota i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej. Uniwersalne projektowanie zajęć. Pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć. Różne formy organizacyjne na lekcji. Praca zbiorowa, grupowa, indywidualna. Tutoring uczniowski w klasach włączających – istota, efektywność i modele tutoringu uczniowskiego. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptacja do zróżnicowanych potrzeb uczniów. Stosowanie alternatywnych sposobów uczenia się i elastycznego nauczania. Projektowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pomoce dydaktyczne – dobór, adaptacja do potrzeb ucznia. Znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających. Ocenianie wspierające uczenia się. Ćwiczenia: Specyfika pracy w grupie zróżnicowanej. Koordynowanie pracy w grupach ze względu na zróżnicowane specjalne potrzeby edukacyjne uczniów. Zróżnicowanie metod i form postępowania dydaktyczno – wychowawczego jako rezultat pożądanych efektów. Projekt edukacyjny, a innowacja pedagogiczna. Grupa zróżnicowana z perspektywy nauczyciela – trudności, wyzwania, możliwości. Czynniki wpływające na pracę w grupie zróżnicowanej. Zajęcia warsztatowe integrujące zespoły klasowe. Praktyczne rozwiązania. Aspekty uczenia się we współpracy. Opracowanie materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć. Ocenianie wspierające (kształtujące) uczenie się |
|
Literatura: |
1.Brownell, M.T., Smith, S.J., Crockett, J. B., Griffin, C. C. (2012). Inclusive Instruction. Evidence-Based Practiciones for Teaching Students with Disabilites. New York, London: The Guilford Press. 2.Czelakowska, D. (2007). Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji. Rozpoznawanie i kształcenie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 3.Knopik, T., Papuda-Dolińska, B., Wiejak, K., Krasowicz-Kupis, G. (2021). Projektowanie uniwersalne jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 42, 53-69. 4.Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis. 5.Murawski, W. W., Scott, K. L. (2017). What Really Work with Exceptional Learners. Thousand Ooaks: Corwin. 6.Narkun-Jakubińska, Z., Smogorzewska, J., Trębacz-Ritter, A., Wołowicz, A., Szumski, G. (2022). Współnauczanie w praktyce – poradnik metodyczny dla nauczycieli i nauczycieli współorganizujących kształcenie w oddziałach ogólnodostępny i integracyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. 7. Jachmiczak B.(red), Grupy zróżnicowane w edukacji. Z perspektywy pedagogiki i pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo naukowe UAM. Poznań 2021; 8.Chrzanowska I., Szumski G.(red), Edukacja włączająca w przedszkolu i w szkole. Wydawnictwo Frse. Warszawa 2019; 9. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Impuls. Kraków 2018; 10. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2020; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.