Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.06.D5.04-INPPRA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

PEDAGOGIKA SPECJALNA

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

4

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w terenie

Literatura uzupełniająca:

Górnicka B., (2015), Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, UO, Opole

Taraszkiewicz M., (2011), Jak uczyć jeszcze lepiej. Szkoła pełna ludzi, Wyd. Nowa Era, Warszawa

Materiały dostępne na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie: www.ore.edu.pl

Nakład pracy studenta:

Liczba godzin w kontakcie z prowadzącymi

Ćwiczenia 30

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego 8


Liczba godzin pracy studenta bez kontaktu z prowadzącymi

Studiowanie literatury i materiałów źródłowych

Przygotowanie prac pisemnych

Przygotowanie do ćwiczeń 10

Przygotowanie do egzaminu

Wykonanie zadania praktycznego 10

Przygotowanie projektu /prezentacji

Inne 17

Ogólny bilans czasu pracy studenta 75


Założenia:

‐ poznanie przez studentów specyfiki działalności pedagogicznej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych, resocjalizacyjnych dla dzieci z niepełnosprawnością i niedostosowanych społecznie

- kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i prowadzenia zajęć zgodnie z ich potrzebami rozwojowymi i możliwościami wynikającymi ze specjalnych potrzeb edukacyjnych

– kształtowanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane działania pedagogicznego, w tym za efektywną realizację zadań oraz za bezpieczeństwo podopiecznych


Skrócony opis:

1. Poznanie różnych form kształcenia i wychowania dzieci z niepełnosprawnościami w systemie kształcenia specjalnego (segregacyjnego), integracyjnego oraz włączającego

2. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji.

3. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój podopiecznych oraz poznanie form oddziaływań wpierających podopiecznych

4. Hospitacja zajęć.

5. Przygotowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych w różnego typu placówkach

6. Realizacja zajęć (indywidualnych i grupowych) edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych w różnego typu placówkach

7. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych.

Pełny opis:

Treści

merytoryczne przedmiotu

1. Poznanie różnych form kształcenia i wychowania dzieci z niepełnosprawnościami w systemie kształcenia specjalnego (segregacyjnego), integracyjnego oraz włączającego

2. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji.

3. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój podopiecznych oraz poznanie form oddziaływań wpierających podopiecznych

4. Hospitacja zajęć realizowanych z dziećmi i podopiecznymi placówek opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych (przedszkola, szkoły, świetlice, ośrodki szkolno-wychowawcze, placówki pozaoświatowe)

5. Przygotowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych w różnego typu placówkach

6. Realizacja zajęć (indywidualnych i grupowych) edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych w różnego typu placówkach

7. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk

Literatura:

Bartnikowska U., Kosakowski Cz., (2016), Pedagog specjalny - dylematy roli, WUM, Olsztyn

Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A., (2011), ABC pedagoga specjalnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków

Brągiel J., Badora S., (2005), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, UO, Opole

Efekty uczenia się:

Wiedza

W 1 - Student zna i rozumie istotę działalności pedagogicznej w placówkach edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnościami

W 2 - Student posiada wiedzę z zakresu organizacji i realizacji procesu dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczego, rewalidacyjnego i terapeutycznego w różnych placówkach oświatowych i pozaoświatowych

W 3 - Student zna podstawowe zasady pracy pedagogicznej.

Umiejętności

U 1 - Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną w praktyce pedagogicznej – edukacyjno-wychowawczej i rewalidacyjnej

U 2 - Student potrafi innowacyjnie wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych

U 3 - Student potrafi planować i zrealizować zajęcia z zastosowaniem różnych metod pracy z dzieckiem

U 4 – Student potrafi wyciągać wnioski z obserwacji nauczycieli i ich uczniów

U 5 – Student potrafi zaplanować i zorganizować zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk.

Kompetencje społeczne

K 1 - Student wykazuje zaangażowane podejście w zakresie wspierania i stymulacji rozwoju, terapii, rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną

K 2 - Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny za dziecko i jego środowisko

K 3 - Student przejawia postawę aktywnej akceptacji dla osób z niepełnosprawnością, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych, w tym organizowania działań stymulujących rozwój dziecka i działań rewalidacyjno-terapeutycznych

Metody i kryteria oceniania:

Metody

prowadzenia ćwiczeń metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metoda inscenizacji, metoda projektu, gry dydaktyczne, metody eksponujące

Praktyki zawodowe:

PRAKTYKA ŚRÓDROCZNA

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Wróblewska
Prowadzący grup: Alicja Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-2 (2025-04-29)