Praktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.06.D5.04-INPPRA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | PEDAGOGIKA SPECJALNA |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 4 |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w terenie |
Literatura uzupełniająca: | Górnicka B., (2015), Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, UO, Opole Taraszkiewicz M., (2011), Jak uczyć jeszcze lepiej. Szkoła pełna ludzi, Wyd. Nowa Era, Warszawa Materiały dostępne na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie: www.ore.edu.pl |
Nakład pracy studenta: | Liczba godzin w kontakcie z prowadzącymi Ćwiczenia 30 Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego 8 Liczba godzin pracy studenta bez kontaktu z prowadzącymi Studiowanie literatury i materiałów źródłowych Przygotowanie prac pisemnych Przygotowanie do ćwiczeń 10 Przygotowanie do egzaminu Wykonanie zadania praktycznego 10 Przygotowanie projektu /prezentacji Inne 17 Ogólny bilans czasu pracy studenta 75 |
Założenia: | ‐ poznanie przez studentów specyfiki działalności pedagogicznej w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych, resocjalizacyjnych dla dzieci z niepełnosprawnością i niedostosowanych społecznie - kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i prowadzenia zajęć zgodnie z ich potrzebami rozwojowymi i możliwościami wynikającymi ze specjalnych potrzeb edukacyjnych – kształtowanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane działania pedagogicznego, w tym za efektywną realizację zadań oraz za bezpieczeństwo podopiecznych |
Skrócony opis: |
1. Poznanie różnych form kształcenia i wychowania dzieci z niepełnosprawnościami w systemie kształcenia specjalnego (segregacyjnego), integracyjnego oraz włączającego 2. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji. 3. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój podopiecznych oraz poznanie form oddziaływań wpierających podopiecznych 4. Hospitacja zajęć. 5. Przygotowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych w różnego typu placówkach 6. Realizacja zajęć (indywidualnych i grupowych) edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych w różnego typu placówkach 7. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu 1. Poznanie różnych form kształcenia i wychowania dzieci z niepełnosprawnościami w systemie kształcenia specjalnego (segregacyjnego), integracyjnego oraz włączającego 2. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji. 3. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój podopiecznych oraz poznanie form oddziaływań wpierających podopiecznych 4. Hospitacja zajęć realizowanych z dziećmi i podopiecznymi placówek opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych (przedszkola, szkoły, świetlice, ośrodki szkolno-wychowawcze, placówki pozaoświatowe) 5. Przygotowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych w różnego typu placówkach 6. Realizacja zajęć (indywidualnych i grupowych) edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych w różnego typu placówkach 7. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk |
Literatura: |
Bartnikowska U., Kosakowski Cz., (2016), Pedagog specjalny - dylematy roli, WUM, Olsztyn Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A., (2011), ABC pedagoga specjalnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków Brągiel J., Badora S., (2005), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, UO, Opole |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W 1 - Student zna i rozumie istotę działalności pedagogicznej w placówkach edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnościami W 2 - Student posiada wiedzę z zakresu organizacji i realizacji procesu dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczego, rewalidacyjnego i terapeutycznego w różnych placówkach oświatowych i pozaoświatowych W 3 - Student zna podstawowe zasady pracy pedagogicznej. Umiejętności U 1 - Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną w praktyce pedagogicznej – edukacyjno-wychowawczej i rewalidacyjnej U 2 - Student potrafi innowacyjnie wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych U 3 - Student potrafi planować i zrealizować zajęcia z zastosowaniem różnych metod pracy z dzieckiem U 4 – Student potrafi wyciągać wnioski z obserwacji nauczycieli i ich uczniów U 5 – Student potrafi zaplanować i zorganizować zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk. Kompetencje społeczne K 1 - Student wykazuje zaangażowane podejście w zakresie wspierania i stymulacji rozwoju, terapii, rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną K 2 - Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny za dziecko i jego środowisko K 3 - Student przejawia postawę aktywnej akceptacji dla osób z niepełnosprawnością, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych, w tym organizowania działań stymulujących rozwój dziecka i działań rewalidacyjno-terapeutycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody prowadzenia ćwiczeń metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metoda inscenizacji, metoda projektu, gry dydaktyczne, metody eksponujące |
Praktyki zawodowe: |
PRAKTYKA ŚRÓDROCZNA |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Wróblewska | |
Prowadzący grup: | Alicja Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.