Kurs stały - Alternatywne i wspomagające sposoby komunikowania się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.06.D5.08-INPKSA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Kurs stały - Alternatywne i wspomagające sposoby komunikowania się |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | PEDAGOGIKA SPECJALNA |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 8 |
Profil kształcenia: | Moduł przedmiotów z wybranego zakresu pedagogiki specjalnej EiROzNI |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej oraz osób z niepełnosprawnością, w szczególności dotycząca trudności z porozumiewaniem się |
Literatura uzupełniająca: | 1. Tetzchner von S, Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002 2. Tetzchner von S, Martines H., Wprowadzenie do wspomagających I alternatywnych sposobów porozumiewania się. Nauka znaków oraz używania pomocy komunikacyjnych przez dzieci, młodzież i dorosłych z zaburzeniami rozwojowymi, Warszawa 2002 3. Lechowicz A., Komputerowe wspomaganie procesu komunikacji niewerbalnej dzieci z wieloraką niepełnosprawnością, Warszawa 2005 4. Błeszyński J., Mowa i język dzieci z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Słupsk 1998 |
Nakład pracy studenta: | Wykład 15 Ćwiczenia / konwersatorium / seminarium 30 Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego 18 Liczba godzin pracy studenta bez kontaktu z prowadzącymi Studiowanie literatury i materiałów źródłowych 20 Przygotowanie prac pisemnych Przygotowanie do ćwiczeń 20 Przygotowanie do egzaminu / kolokwium 12 Wykonanie zadania praktycznego 10 Przygotowanie projektu /prezentacji |
Założenia: | –Przekazanie wiedzy o wspomagających i alternatywnych metodach komunikacji językowej –Studenci zapoznają się z teoretycznymi i praktycznymi sposobami pracy z osobami mającymi trudności z komunikacją werbalną – Zdobyta wiedza powinna być podstawą zrozumienia problemów i potrzeb osób mających problemy z komunikacją werbalną |
Skrócony opis: |
• Komunikacja językowa, komunikacja wspomagająca i alternatywna- definicje pojęć, funkcja i klasyfikacja systemu AAC • Użytkownicy AAC. Specyficzne potrzeby i możliwości użytkowników zastępczych form komunikacji • Wybrane wspomagane systemy AAC i ich podział, Piktogramy, PCSy, Symbole jednoznaczne. • Program Alternatywnej Komunikacji dla ucznia niepełnosprawnego intelektualnie i autyzmu. • Diagnoza Umiejętności Komunikacyjnej jako wstęp do budowania programu AAC • Zarys metodyki doboru i wprowadzania alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się w poszczególnych grupach. • Symbole graficzne, Symbole dwuwymiarowe, Symbole jednoznaczne • Sposoby wskazywania wyboru, praksja, intencja komunikacyjna, gotowość komunikacyjna. • Strategie rozwijania kompetencji Komunikacyjnej na poziomie przedsymbolicznym i symbolicznym. • System Piktogramów i PCSÓW • Paszport Komunikacyjny, książka Komunikacyjna. • Narzędzie diagnozy funkcjonalnej z zakresu AAC |
Pełny opis: |
Wykład: • Komunikacja językowa, komunikacja wspomagająca i alternatywna- definicje pojęć, funkcja i klasyfikacja systemu AAC • Użytkownicy AAC. Specyficzne potrzeby i możliwości użytkowników zastępczych form komunikacji • Wybrane niewspomagane systemy AAC np. język migowy, język migany, daktylografia, Metoda Blissa, fonogesty. • Wybrane wspomagane systemy AAC i ich podział, Piktogramy, PCSy, Symbole jednoznaczne. • Program Alternatywnej Komunikacji dla ucznia niepełnosprawnego intelektualnie • Program Alternatywnej i Wspomagającej Komunikacji dla osób że spektrum autyzmu. • Diagnoza Umiejętności Komunikacyjnej jako wstęp do budowania programu AAC • Zarys metodyki doboru i wprowadzania alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się w poszczególnych grupach użytkowników Ćwiczenia: • Gest jako podstawowa forma komunikatu, gest jako znak - wspomaganie przekazu • Symbole graficzne, Symbole dwuwymiarowe, Symbole jednoznaczne • Sposoby wskazywania wyboru, praksja, intencja komunikacyjna, gotowość komunikacyjna. • Strategie rozwijania kompetencji Komunikacyjnej na poziomie przedsymbolicznym i symbolicznym. • System Piktogramów i PCSÓW • Paszport Komunikacyjny, książka Komunikacyjna. • Narzędzie diagnozy funkcjonalnej z zakresu AAC • Metodyka pracy z dzieckiem komunikującym się alternatywnymi sposobami komunikacji oraz wspomaganiem • Podstawy pracy z dzieckiem niekomunikującym się • Inne sposoby komunikacji pozawerbalnej – wspieranie odbioru komunikacji na przykładzie aktywizacji polisensorycznej i terapii prowadzonej wg. Założeń Ch. Knilla • Zajęcia indywidualnej rewalidacji z zastosowaniem AAC. Budowanie konspektu. • Warsztaty prowadzone w oparciu o dotyk i komunikację. Indywidualna i zespołowa terapia Metodą Ruchu Rozwijającego |
Literatura: |
1. Błeszyński J.(red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji ,,Impuls”, Kraków 2008 2. Warrick A., Porozumiewanie się bez słów. Komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie, Warszawa 1999 3. Smyczek A., Zastosowanie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC approache) w terapii małych dzieci zagrożonych poważnymi zaburzeniami w porozumiewaniu się [w:[ Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, ,,Impuss”, Kraków 2008 4. PiszczekM.(red.), Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi, CMPPP, Warszawa 1997 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W 1 –Zna specyfikę zaburzeń lub braku mowy werbalnej, jej przyczyny i uwarunkowania. W 2 – Zna wybrane systemy AAC, potrafi omówić ich specyfikę wie jakie aspekty obejmuje diagnoza kompetencji komunikacyjnych osoby z zaburzeniami komunikacji W 3 –Ma podstawową wiedzę na temat sposobów prac y z dzieckiem nie posługującym się mową werbalną Umiejętności U 1 – Potrafi opracować pomoc komunikacyjną dla określonego dziecka zaburzeniami komunikacji U 2 –Potrafi przeprowadzić diagnozę kompetencji komunikacyjnych dziecka niemówiącego U 3 – Potrafi rozpoznać specjalne potrzeby komunikacyjne dziecka z niepełnosprawnością i wprowadzić odpowiednią formę alternatywnej lub wspomagającej metody komunikacji Kompetencje społeczne K 1 –Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego K 2 – Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych działań pedagogicznych na rzecz osób nie posługujących się językiem mówionym K 3 –Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy ,postępowanie w sposób profesjonalny i etyczny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody prowadzenia wykładów wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną Metody prowadzenia ćwiczeń analiza tekstów, dyskusja związana z wykładem, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metoda inscenizacji, metoda projektu, metody eksponujące Metody sprawdzania efektów kształcenia ‐ Odpowiedzi ustna - Projekt indywidualny ‐ Praca pisemna ‐ Udział w dyskusji ‐ Aktywność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Wróblewska | |
Prowadzący grup: | Alicja Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.