Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs stały - Alternatywne i wspomagające sposoby komunikowania się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.06.D5.08-INPKSA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kurs stały - Alternatywne i wspomagające sposoby komunikowania się
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

PEDAGOGIKA SPECJALNA

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

8

Profil kształcenia:

Moduł przedmiotów z wybranego zakresu pedagogiki specjalnej

EiROzNI


Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Realizowany w sali

Wymagania:

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej oraz osób z niepełnosprawnością, w szczególności dotycząca trudności z porozumiewaniem się

Literatura uzupełniająca:

1. Tetzchner von S, Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002

2. Tetzchner von S, Martines H., Wprowadzenie do wspomagających I alternatywnych sposobów porozumiewania się. Nauka znaków oraz używania pomocy komunikacyjnych przez dzieci, młodzież i dorosłych z zaburzeniami rozwojowymi, Warszawa 2002

3. Lechowicz A., Komputerowe wspomaganie procesu komunikacji niewerbalnej dzieci z wieloraką niepełnosprawnością, Warszawa 2005

4. Błeszyński J., Mowa i język dzieci z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Słupsk 1998


Nakład pracy studenta:

Wykład 15

Ćwiczenia / konwersatorium / seminarium 30

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego 18

Liczba godzin pracy studenta bez kontaktu z prowadzącymi Studiowanie literatury i materiałów źródłowych 20

Przygotowanie prac pisemnych

Przygotowanie do ćwiczeń 20

Przygotowanie do egzaminu / kolokwium 12

Wykonanie zadania praktycznego 10

Przygotowanie projektu /prezentacji


Założenia:

–Przekazanie wiedzy o wspomagających i alternatywnych metodach komunikacji językowej

–Studenci zapoznają się z teoretycznymi i praktycznymi sposobami pracy z osobami mającymi trudności z komunikacją werbalną

– Zdobyta wiedza powinna być podstawą zrozumienia problemów i potrzeb osób mających problemy z komunikacją werbalną

Skrócony opis:

• Komunikacja językowa, komunikacja wspomagająca i alternatywna- definicje pojęć, funkcja i klasyfikacja systemu AAC

• Użytkownicy AAC. Specyficzne potrzeby i możliwości użytkowników zastępczych form komunikacji

• Wybrane wspomagane systemy AAC i ich podział, Piktogramy, PCSy, Symbole jednoznaczne.

• Program Alternatywnej Komunikacji dla ucznia niepełnosprawnego intelektualnie i autyzmu.

• Diagnoza Umiejętności Komunikacyjnej jako wstęp do budowania programu AAC

• Zarys metodyki doboru i wprowadzania alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się w poszczególnych grupach.

• Symbole graficzne, Symbole dwuwymiarowe, Symbole jednoznaczne

• Sposoby wskazywania wyboru, praksja, intencja komunikacyjna, gotowość komunikacyjna.

• Strategie rozwijania kompetencji Komunikacyjnej na poziomie przedsymbolicznym i symbolicznym.

• System Piktogramów i PCSÓW

• Paszport Komunikacyjny, książka Komunikacyjna.

• Narzędzie diagnozy funkcjonalnej z zakresu AAC

Pełny opis:

Wykład:

• Komunikacja językowa, komunikacja wspomagająca i alternatywna- definicje pojęć, funkcja i klasyfikacja systemu AAC

• Użytkownicy AAC. Specyficzne potrzeby i możliwości użytkowników zastępczych form komunikacji

• Wybrane niewspomagane systemy AAC np. język migowy, język migany, daktylografia, Metoda Blissa, fonogesty.

• Wybrane wspomagane systemy AAC i ich podział, Piktogramy, PCSy, Symbole jednoznaczne.

• Program Alternatywnej Komunikacji dla ucznia niepełnosprawnego intelektualnie

• Program Alternatywnej i Wspomagającej Komunikacji dla osób że spektrum autyzmu.

• Diagnoza Umiejętności Komunikacyjnej jako wstęp do budowania programu AAC

• Zarys metodyki doboru i wprowadzania alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się w poszczególnych grupach użytkowników

Ćwiczenia:

• Gest jako podstawowa forma komunikatu, gest jako znak - wspomaganie przekazu

• Symbole graficzne, Symbole dwuwymiarowe, Symbole jednoznaczne

• Sposoby wskazywania wyboru, praksja, intencja komunikacyjna, gotowość komunikacyjna.

• Strategie rozwijania kompetencji Komunikacyjnej na poziomie przedsymbolicznym i symbolicznym.

• System Piktogramów i PCSÓW

• Paszport Komunikacyjny, książka Komunikacyjna.

• Narzędzie diagnozy funkcjonalnej z zakresu AAC

• Metodyka pracy z dzieckiem komunikującym się alternatywnymi sposobami komunikacji oraz wspomaganiem

• Podstawy pracy z dzieckiem niekomunikującym się

• Inne sposoby komunikacji pozawerbalnej – wspieranie odbioru komunikacji na przykładzie aktywizacji polisensorycznej i terapii prowadzonej wg. Założeń Ch. Knilla

• Zajęcia indywidualnej rewalidacji z zastosowaniem AAC. Budowanie konspektu.

• Warsztaty prowadzone w oparciu o dotyk i komunikację. Indywidualna i zespołowa terapia Metodą Ruchu Rozwijającego

Literatura:

1. Błeszyński J.(red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji ,,Impuls”, Kraków 2008

2. Warrick A., Porozumiewanie się bez słów. Komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie, Warszawa 1999

3. Smyczek A., Zastosowanie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC approache) w terapii małych dzieci zagrożonych poważnymi zaburzeniami w porozumiewaniu się [w:[ Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, ,,Impuss”, Kraków 2008

4. PiszczekM.(red.), Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi, CMPPP, Warszawa 1997

Efekty uczenia się:

Wiedza

W 1 –Zna specyfikę zaburzeń lub braku mowy werbalnej, jej przyczyny i uwarunkowania.

W 2 – Zna wybrane systemy AAC, potrafi omówić ich specyfikę wie jakie aspekty obejmuje diagnoza kompetencji komunikacyjnych osoby z zaburzeniami komunikacji

W 3 –Ma podstawową wiedzę na temat sposobów prac y z dzieckiem nie posługującym się mową werbalną

Umiejętności

U 1 – Potrafi opracować pomoc komunikacyjną dla określonego dziecka zaburzeniami komunikacji

U 2 –Potrafi przeprowadzić diagnozę kompetencji komunikacyjnych dziecka niemówiącego

U 3 – Potrafi rozpoznać specjalne potrzeby komunikacyjne dziecka z niepełnosprawnością i wprowadzić odpowiednią formę alternatywnej lub wspomagającej metody komunikacji

Kompetencje społeczne

K 1 –Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego

K 2 – Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych działań pedagogicznych na rzecz osób nie posługujących się językiem mówionym

K 3 –Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy ,postępowanie w sposób profesjonalny i etyczny.

Metody i kryteria oceniania:

Metody

prowadzenia wykładów wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną

Metody

prowadzenia ćwiczeń analiza tekstów, dyskusja związana z wykładem, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metoda inscenizacji, metoda projektu, metody eksponujące

Metody sprawdzania efektów kształcenia

‐ Odpowiedzi ustna

- Projekt indywidualny

‐ Praca pisemna

‐ Udział w dyskusji

‐ Aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Wróblewska
Prowadzący grup: Alicja Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-4 (2025-05-14)