Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.D2.KN.KRK-02SM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria magisterskie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest umiejętne wykorzystywania przez studenta posiadanych wiadomości i umiejętności metodologicznych w celu przeprowadzenia badań empirycznych, poszerzenie wiedzy adekwatnej do podjętej problematyki badawczej, doskonalenie warsztatu pracy naukowej, usprawnianie procesu poszukiwania i korzystania ze źródeł naukowych, nabycie sprawności poprawnej selekcji naukowych materiałów źródłowych i adekwatne ich zastosowanie w praktyce, poprawne opracowywanie zebranego materiału badawczego. Nabycie umiejętności analizy i interpretacji danych oraz przeprowadzania poprawnego i logicznego wnioskowania.

Pełny opis:

Ukierunkowanie i przygotowanie studenta do samodzielnej pracy w zakresie pisania pracy, magisterskiej, ukazanie skutecznych sposobów poszukiwania i gromadzenia literatury oraz jej interpretacji, a także zwrócenie uwagi na odpowiedni dobór metod do przeprowadzenia badań empirycznych oraz analizy wyników.

Struktura i zasady pisania pracy magisterskiej (omówienie etapów pisania pracy i roli promotora w tworzeniu pracy). Precyzowanie obszaru zainteresowań dyplomantów i określenie problematyki badawczej. Poszukiwanie i gromadzenia literatury przedmiotu badań. Ustalenie układu i konstrukcji pracy magisterskiej (sprecyzowanie planu pracy, omówienie konstrukcji poszczególnych rozdziałów i ich roli w całości pracy). Redakcja tekstu pracy magisterskiej (wymogi edytorskie i konstruktorskie ilustracji, tabel, wykresów, zasady tworzenia bibliografii i przypisów).

Literatura:

Śliwerski B., Kwieciński Z., Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe, PWN, Warszawa, 2008.

Kunowski, S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa, Wydawnictwo Salezjańskie, 2007.

Żegnałek K., Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, Warszawa 2008.

Bauman T. (red. ), Praktyka badań pedagogicznych., Kraków 2013, Impuls.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie Żak Warszawa, 1995.

Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa 2004.

Klus - Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005.

Chyżna O, Andruszkiewicz F. Organizacyjne i metodologiczne zasady kształtowania kompetencji międzykulturowej nauczycieli szkół podstawowych: blaski i cienie. Narodowy Pedagogiczny Uniwersytet, Kijów, Ukraina 2018.

Klus - Stańska D., Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

Palka S., Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.

Andruszkiewicz F., Chyżna O.: Determinanty współpracy studentów i wykładowców jako czynnik optymalizacji zawodowego przygotowania nauczycieli w Polsce i na Ukrainie. Edukacja technika – Informatyka. Kwartalnik Naukowy 1(11)/2015. Rzeszów 2015. s. 230-235.

Smak E., Włoch S., Pedagogika kreatywna – wyzwaniem XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2010.

Żegnałek, K., Wizerunek nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2008.

Efekty uczenia się:

W 1 - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki, zna orientacje badawcze, strategie i metody badań, rozumie konieczność wielopragmatyczności prowadzenia badań;

W 2 - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki obejmującą terminologię, teorię i praktykę niezbędną w przygotowaniu pracy magisterskiej;

W 3 - zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej, ma uporządkowana wiedzę na temat zasad i norm etycznych.

U-01 posiada rozwinięte umiejętności badawcze potrafi w zaprojektować własny proces badawczy zgodny z tematem pracy magisterskiej ukierunkowany na wybrany obszar działalności pedagogicznej: potrafić określić przedmiot i cele badań własnych, umie sformułować problemy i hipotezy badawcze, umie dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze oraz skonstruować poprawne narzędzia do zastosowania we własnych badaniach empirycznych, potrafi opracować uzyskane w toku badań wyniki, dokonać ich interpretacji, i wysunąć wnioski z badań oraz sformułować sugestie do dalszych badań i do praktyki pedagogicznej;

U-02 potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się na piśmie, posiada umiejętność konstruowania pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych poruszanych w pracach magisterskich;

U-03 w trakcie pisania pracy magisterskiej posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów i sugestii, popierania ich własną argumentacją w kontekście adekwatnych do tematu pracy perspektyw teoretycznych , przestrzegając przy tym zasad etycznych związanych z ochroną własności intelektualnej i prawa autorskiego

K-01 Utożsamia się z wartościami, jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych oraz odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, prowadzeniu badań ich analizowaniu w trakcie pisania pracy magisterskiej;

K-02 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje prace związane z pisaniem i sfinalizowaniem pracy magisterskiej;

K-03 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności niezbędnych w trakcie projektowania i pisania pracy magisterskiej.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, udział w dyskusji. Opracowanie projektu indywidualnego lub grupowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3 (2024-03-22)