Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza danych jakościowych w organizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-ANALIZA-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza danych jakościowych w organizacji
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

6

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Wiedza z zakresu teorii psychologii ogólnej i psychologii pracy i organizacji. Podstawy metodologii badań psychologicznych.

Literatura uzupełniająca:

Domurat, A. (2009). Identyfikacja wartości osobistych w badaniach psychologicznych. Warszawa: WUW.

Nakład pracy studenta:

• udział w konwersatoriach: 9 godzin,

• przygotowanie do konwersatoriów: 16 godzin,

• realizacja zadań projektowych: 5 godzin.


Założenia:

1. W zakresie wiedzy: a) dostarczenie wiedzy z zakresu procesu diagnostycznego w organizacji; b) omówienie metod diagnostycznych.

2. W zakresie umiejętności: a) rozwinięcie umiejętności wykorzystania rozmowy i wywiadu w procesie diagnozy; b) rozwinięcie umiejętności zapisu i analizy oraz interpretacji danych jakościowych.

3. W zakresie kompetencji: a) uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowni-ków i efektywności pracy.


Pełny opis:

1. Cele badań jakościowych.

2. Siedem etapów procesu analitycznego.

3. Analiza konwencjonalna, sytuowany wywiad środowiskowy, diagramy pokrewieństwa (affinity diagrams).

4. Wywiady indywidualne i grupowe.

5. Obserwacje i techniki symulacyjne.

6. Sortowanie kart, scenariusze użycia, profile badanych (persony).

7. Metody zbierania i źródła danych jakościowych. Raporty analityczne, prezentacje.

8. Mapy poznawcze jako źródło wiedzy o procesach postrzegania i rozumowania w organizacji.

9. Podsumowanie zajęć, omówienie projektów zespołowych.

Literatura:

Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jankowski, T. (2014). Assessment Center jako metoda rozwojowa-zastosowanie Assessment Center w procesie doradztwa kariery osób planujących wejście na rynek pracy. e-mentor, 53(1), 21-30.

Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.

Robbins, S. P. (2001). Zasady zachowania w organizacji. Poznań: Zysk i S-ka Wydaw.

Stocki, R. (2005). Patologie organizacyjne-diagnoza i interwencja. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Efekty uczenia się:

Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

- ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania badań jakościowych;

- przedstawić metody badań jakościowych.

Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

- skonstruować arkusz zapisu danych jakościowych;

- zinterpretować uzyskane dane jakościowe.

Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

- nawiązać współpracę z członkami zespołu i realizować przydzieloną część pracy efektywnie i z zaangażowaniem;

- uwzględniać różne prespektywy członków zespołu i zachować się etycznie.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ugruntowania teoretycznego i metodologii zaprojektowanego wywiadu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Hauziński
Prowadzący grup: Aleksander Hauziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Hauziński
Prowadzący grup: Aleksander Hauziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)