Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-DIAGDOR-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Literatura uzupełniająca: | Anastasi, A. i Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Bilikiewicz, A. (red.) (2011). Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Warszawa: PZWL. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w rozmowie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjo-nalne. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego - w zakresie umiejętności Ukształtowanie u studenta umiejętności praktycznego zastosowania wybranych metod diagnozy psychologicznej osób dorosłych i interpretacji uzyskiwanych wyników w świetle wiedzy z zakresu diagnozy psychologicznej - w zakresie kompetencji Kształtowanie gotowości do podejmowania indywidualnych i grupowych działań badawczych w zakresie diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego; rozwijanie zaangażowania we współpracę; kształtowanie świadomości w zakresie zasad etyki zawodowej w procesie diagnostycznym |
Pełny opis: |
B. Problematyka lab.: 1. Diagnoza intelektu (WAIS-R) 2. Diagnoza osobowości: a. MMPI-2 b. metody projekcyjne 3. Diagnoza neuropsychologiczna. 4. Etyka w diagnozie psychologicznej człowieka dorosłego 5. Kontakt diagnostyczny w badaniach psychologicznych człowieka dorosłego 6. Analiza i interpretacja danych ilościowych i jakościowych 7. Proces opracowania danych (opinia psychologiczna, orzeczenie, praca w zespole interdyscyplinarnym) oraz udzielanie informacji zwrotnej |
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP. Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz, Z. Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: PWN. Paluchowski, W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Podręczniki do poszczególnych testów. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa Klasyfikacja diagnostyczna ICD-10 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Paluchowski, W. J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Filipiak, M., Paluchowski, W., Zalewski, B. i Tarnowska, M. (2015). Diagnoza psychologiczna: kompetencje i stan-dardy. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psycholo-gicznego. Grabski, B. (2015). Podstawy badania psychiatrycznego dla studentów, lekarzy, psychologów i psychoterapeutów. Kraków: WUJ. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • Posługiwać się terminologią z zakresu diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego na poziomie rozszerzonym • Wykazywać się uporządkowaną i pogłębioną wiedzą, obejmującą terminologię, teorie i metodologię Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: •Pogłębionego obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań • Diagnozowania wybranych cech i właściwości z wykorzystaniem wybranych technik i narzędzi diagnostycznych Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • Gotowość do realizowania zadań zespołowych, zaangażowanie we współpracę • Gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa • Gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z pracą |
Metody i kryteria oceniania: |
• Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów • Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów • Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów • Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów • Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów Oceniana będzie poprawność diagnostyczna, umiejętność opracowania danych ilościowych i jakościowych oraz ich interpretacja, umiejętność opracowania studium przypadku. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.