Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-DIAGDOR-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 5 - psychologia zaoczna
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

5 semestr

Profil kształcenia:

ogólny

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Realizowany w sali
Realizowany w terenie

Wymagania:

Wiedza z zakresu psychometrii i różnic indywidualnych potwierdzona pozytywną oceną z zajęć właściwych dla tych tematów.

Literatura uzupełniająca:

Testy psychologiczne:

Brzezinski, J., Gaul, M., Hornowska, E., Machowski, A., & Zakrzewska, M. (1996). Skala inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana. WAIS-R (PL). Podręcznik.

• Hornowska, E. (2004) Skala Inteligencji dla Dorosłych Davida Wechslera WAIS- R oraz WAIS- III. War-szawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Siuta, J. (2009). Inwentarz Osobowości NEO-PI-R Paula T. Costy Jr i Roberta R. McCrae: adaptacja pol-ska: podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych

Weidlich, S., & Lamberti, G. (1996). DUM-diagnozowanie uszkodzeń mózgu wg. F. Hillersa: podręcznik.


Nakład pracy studenta:

• udział w wykładach i laboratoriach:27 h


• przygotowanie do zajęć lab.: 30h


• zadania do samodzielnego wykonania poza go-dzinami zajęć: 20 h

• realizacja złożonych zadań projektowych: 15h


• udział w konsultacjach z nauczycielem: 10h

• samodzielne przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 25h


Suma 140 h = 5 ECTS



Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony jest teoretycznym i praktycznym aspektom diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego. Studenci posiądą wiedzę na temat metodologii i metodyki diagnozy, rodzaju i zastosowania poszczególnych narzędzi psychologicznych, szczególnie testów inteligencji, postaw, stanów afektywnych i osobowości.

Pełny opis:

A. Problematyka wykładu:

1. Wprowadzenie do diagnozy psychologicznej: rozumienie diagnozy w psychologii i naukach pokrewnych.

2. Rodzaje diagnoz psychologicznych.

3. Proces diagnozowania i jego etapy.

4. Diagnoza w praktyce psychologicznej – metody diagnozy.

5. Testy psychologiczne i ich rola w diagnozie.

6. Profesjonalne oraz interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu

7. Zagadnienia etyczne w procesie diagnozy

B. Problematyka lab.:

1. Diagnoza intelektu (WAIS-R)

2. Diagnoza osobowości:

a. MMPI-2

b. metody projekcyjne

3. Diagnoza neuropsychologiczna.

4. Etyka w diagnozie psychologicznej człowieka dorosłego

5. Kontakt diagnostyczny w badaniach psychologicznych człowieka dorosłego

6. Analiza i interpretacja danych ilościowych i jakościowych

7. Proces opracowania danych (opinia psychologiczna, orzeczenie, praca w zespole interdyscyplinarnym) oraz udzielanie informacji zwrotnej

Literatura:

Podstawowa:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

Kryteria diagnostyczne WHO (https://icd.who.int/browse10/2016/en#/V)

Paluchowski, W. J. (2011). Diagnoza psychologiczna: Podejście ilościowe i jakościowe. Wydawnictwo Naukowe" Scholar".

Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S., 2003: Psychologia zaburzeń. Człowiek we współczesnym świecie. GWP, Gdańsk.

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005) Wywiad psychologiczny. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

• Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP

• Stemplewska-Żakowicz, K. i Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Stre-lau i D. Doliński (red.), Psychologia. Gdańsk: GWP.

B. H. Sęk (2000), Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• posługiwać się terminologią z zakresu diagnozy psychologicznej człowieka dorosłe-go na poziomie rozszerzonym

• wykazywać się uporządkowaną i pogłębioną wiedzą, obejmującą terminologię, teorie i metodologię

• wykazywać się uporządkowaną wiedzą dot. rodzaju i zastosowania poszczególnych narzędzi psychologicznych, szczególnie te-stów inteligencji, postaw, stanów afektywnych i osobowości

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• pogłębionego obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań

• diagnozowania wybranych cech i właściwości z wykorzystaniem wybranych technik i narzędzi diagnostycznych

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• gotowość do realizowania zadań zespołowych, zaangażowanie we współpracę

• gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa

• gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z pracą psychologa w obszarze diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru oraz/lub pytań otwartych. Do egzaminu może przystąpić jedynie osoba, która otrzymała pozytywną ocenę z laboratorium.

• Laboratoria:

Praca zaliczeniowa na którą składa się:

Przeprowadzenie badania psychologicznego człowieka dorosłego z wykorzystaniem wskazanych narzędzi diagnostycznych, testów i kwestionariuszy

Przygotowanie raportu (studium przypadku) z postępowania diagnostycznego (w tym analiza wyników ilościowych i jakościowych).

Oceniana będzie poprawność diagnostyczna, umiejętność opracowania danych ilościowych i jakościowych oraz ich interpretacja, umiejętność opracowania studium przypadku.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

Ogólne wyznaczniki oceniania:

• Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów

• Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów

• Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów

• Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów

• Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pajestka, Magdalena Raszka, Przemysław Zdybek
Prowadzący grup: Grzegorz Pajestka, Magdalena Raszka, Przemysław Zdybek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-www5-1 (2024-03-12)