Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychologiczna dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-DIAGDZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza psychologiczna dziecka
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 5 - psychologia dzienna
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany w terenie

Wymagania:

Wymagania wstępne:

- wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia

- wiedza z zakresu psychopatologii dzieci i młodzieży

- wiedza z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży

- wiedza z zakresu metodologii testów psychologicznych i statystyki


Literatura uzupełniająca:

Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne; Warszawa 1999.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania; Warszawa 2006.

Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej; Warszawa 2007.

Szustrowa T., Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja, Warszawa 1991

Nakład pracy studenta:

Literatura studiowana przed studenta samodzielnie:


Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.2, Warszawa: PWN


Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.3, Warszawa: PWN


Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Gruszczyńska, K. (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, tom I. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.


Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007.

Założenia:

Cele przedmiotu::

- w zakresie wiedzy: opanowanie terminologii z zakresu diagnozy psychologicznej dziecka na poziomie rozszerzonym, uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dot. postępowania diagnostycznego, wykorzystywanych teorii, metodologii i metodyki

- w zakresie umiejętności: opanowanie umiejętności prowadzenia pogłębionej obserwacji, procesu diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; opanowanie umiejętności prowadzenia diagnozy wybranych cech i właściwości z wykorzystaniem wybranych technik i narzędzi diagnostycznych

- w zakresie kompetencji: gotowość do realizowania zadań zespołowych, zaangażowanie we współpracę, gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa oraz diagnosty, gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z diagnozą psychologiczną dziecka


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką psychologicznej diagnozy klinicznej dziecka, w tym ze sposobami ujmowania procesu diagnozowania w psychologii dziecka i rodzajami diagnoz oraz podstawowymi założeniami studium przypadku.

Pełny opis:

Zakres tematów:

1. Diagnoza psychologiczna dziecka. Zagadnienia wstępne.

2. Diagnoza psychologiczna dziecka: definicja diagnozy i diagnozowania, cele, funkcje, typy. Podstawowe pytania w diagnozowaniu dziecka.

3. Diagnoza psychologiczna dziecka. Nawiązanie relacji z dzieckiem i rodzicami/opiekunami prawnymi

4. Strategie komunikowania się z dzieckiem w różnych okresach rozwoju.

5. Obserwacja i wywiad w procesie diagnostycznym.

6. Rysunek i zabawa w diagnozie dziecka

7. Dziecko jako osoba badana – prawa i obowiązki

8. Etyka w diagnozie psychologicznej dzieci i młodzieży.

9. Rodzinny kontekst w diagnozie psychologicznej dziecka

10. Testy psychologiczne niezbędne w diagnozowaniu obszaru funkcji poznawczych, emocji oraz rozwoju społecznego dziecka.

Literatura:

Emde, R.N. (2007). Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Warszawa: Fundament.

Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Gruszczyńska, K. (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, tom I. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

K_W01 Student zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;

K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych;

K_U04 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;

Metody i kryteria oceniania:

Laboratorium:

- 3 Kolokwia wejściowe z zakresu psychologii rozwojowej - 30% oceny

- Kolokwium ze znajomości budowy i zastosowania testów psychologicznych - 20%

- Wykonanie badania i stworzenie diagnozy psychologicznej dziecka (opis i nagranie)- 50%

Egzamin pisemny

Ocena z egzaminu:

Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów

Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów

Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów

Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów

Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Kalus, Wiktoria Kubiec, Ewelina Wojtarkowska-Forczek
Prowadzący grup: Alicja Kalus, Wiktoria Kubiec, Ewelina Wojtarkowska-Forczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik
Prowadzący grup: Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Angelika Szklarska, Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik
Prowadzący grup: Angelika Szklarska, Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www3-8 (2024-11-08)