Diagnoza neuropsychologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-DIAGNEURPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza neuropsychologiczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy: poznanie anatomii, fizjologii, biochemii układu nerwowego i współczesnych możliowści diagnostycznych w diagnostyce neurologicznej. - w zakresie umiejętności : zrozumienie, ocena zaburzeń poznawczych i wybór metod terapeutycznych - w zakresie kompetencji: gotowość do realizowania zadań zawodowych wykrzystując wiedzę i umiejętności dotyczące układu nerwowego. Treści programowe: A. Problematyka wykładu: 1. Zobaczyć jak pracuje mózg - znaczenie sieci neuronalnych , teorii złozoności i współczesnych ba-dań neurobrazowych i neurofizjologicznych w rozwoju wiedzy o funkcjonowaniu układu nerwo-wego 2. Jak biochemia mózgu wyjaśnia nasze zachowania- neuroprzkażniki w procesach odbiorczych, poznaw-czych i wykonawczych 3. Funkcje kory i jakie są podstawy biologiczne takich zjawisk jak świadomość ,inteligencja ,moralność, empatia, religijność i sztuka. 4. Następstwa uszkodzeń układu nerwowego: apraksja, agnozja, afazja,zaburzenia pamięci jak możemy badać deficyty poznawcze B. Problematyka zajęć praktycznych 1. Zapoznanie się z diagnostyką neurologiczna w pracowniach radiologicznych i neurofizjologicznych 2. Pacjent z afazją- Terapia logopedyczna 3. Pacjent z otępieniem- ocena neuropsychologiczna |
Literatura: |
- Duus' Topical Diagnosis in Neurology: Anatomy - Physiology - Signs - Symptoms 5th edition Edition by Mathias Bähr (Author), Michael Frotscher (Author) - Podstawy Neuropsychologii Klinicznej pod redakcją Łucji Domańskiej i Anety Borkowskiej - NeuroIT, Warszawa. Neuronauka poznawcza . Jak Mózg tworzy umysł? Jaśkowiak Piotr 2009 Vizja Press & IT, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: zrozumieć funkcjonowanie układu nerwowego w procesach odbiorczych, wykonaw-czych i wyższych czynności poznawczych w warun-kach fizjologii i patologii - K_W02 Umiejętności: w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - K_U02 1. umieć wykorzystać współczesne techniki neuro-diagnostycznych, 2. przedstawić i wyjaśnić znaczenie neurocząsteczek w funkcjonowaniu układu nerwowego w fizjologii i patologii, 3. potrafić wytłumaczyć występowanie zaburzeń wyższych czynności poznawczych takich jak: afazja, apraksja ,agnozja , zaburzenia pamięci. 4. potrafić zaproponować mozliwości terapeutyczne zaburzeń poznawczych. Kompetencje społeczne: w wyniku przeprowadzonych zajęć student : jest gotowy do realizowania zadań zawodowych - K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przeprowadzane jest w formie testu jednokrotnego wyboru. Obejmuje 20 pytań punktowanych 0-1 pkt. Kryteria oceny zaliczenia końcowego: - niedostateczny – ndst (2) – do 59% pkt; - dostateczny – dst (3) – 60 do 65% pkt; - dostateczny plus – dst+ (3,5) – 66 do 74% pkt; - dobry – db (4) – 75% do 80% pkt; - dobry plus – db+ (4,5) – 81 do 85% pkt; - bardzo dobry – bdb (5) – 86% - 90% pkt. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.