Diagnoza psychologiczna w orzecznictwie sądowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-DIAGSAD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychologiczna w orzecznictwie sądowym |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Ackerman M.J. (2005). Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: GWP Ciosek M. (2001). Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze PWN. Memon A., Vrij A., Bull R. (2003). Prawo i psychologia. Gdańsk: GWP. Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich, Kodeks Cywilny, Kodeks Karny. |
Skrócony opis: |
Konwersatorium Diagnoza psychologiczna w orzecznictwie sądowym stanowi element przygotowujący do pracy w obszarze Psychologii sądowej Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy – dostarczenie wiedzy z obszaru psychologii sądowej oraz z zakresu opiniowania psychologicznego, roli biegłego psychologa - w zakresie umiejętności – zaplanowania i przeprowadzenia diagnozy oraz sporządzenia opinii psychologicznej w kontekście postępowania sądowego - w zakresie kompetencji -uświadomienie znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (cechy refleksyjnego praktyka) |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy – dostarczenie wiedzy z obszaru psychologii sądowej oraz z zakresu opiniowania psychologicznego, roli biegłego psychologa - w zakresie umiejętności – zaplanowania i przeprowadzenia diagnozy oraz sporządzenia opinii psychologicznej w kontekście postępowania sądowego - w zakresie kompetencji -uświadomienie znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (cechy refleksyjnego praktyka) Treści programowe: Charakterystyka instytucji izolacyjnych Fenomen podkultury więziennej Tworzeniem profili psychologicznych sprawców przestępstw kryminalnych Geneza zachowań dewiacyjnych – czynniki rodzinne i środowiskowe Analiza indywidualnego przypadku Psycholog w roli biegłego sądowego – wymagania, kwalifikacje, obowiązki i specyfika pracy Metody badań w opiniowaniu sądowym Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna w sprawach nieletnich Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna w sprawach rodzinnych, opiekuńczych i rozwodowych Psychologia zeznań świadków i wyjaśnień podejrzanych/oskarżonych - diagnoza, narzędzia |
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć Czerederecka A. (2016). Standardy opiniowania psychologicznego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych. Kraków: Instytut Ekspertyz Sądowych Czerederecka A. (2019). Rodzina w sytuacji około rozwodowej. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Stanik J.M. (1990). Opiniodawcze i mediacyjne funkcjonowanie psychologa w sprawach rozwodowych i opiekuńczych. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Dzienniki Ustaw dotyczące omawianej problematyki A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Stanik J.M. (1997). Wybrane obszary praktyki biegłego sądowego psychologa. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Paprzycki L. K. (2009). Opiniowanie psychiatryczne i psychologiczne w procesie karnym. Kraków: Instytut Ekspertyz Sądowych Vrij A. (2009). Wykrywanie kłamstw i oszukiwania. Psychologia kłamania i konsekwencje dla praktyki zawodowej. Kraków: Wydawnictwo UJ. B. Literatura uzupełniająca Ackerman M.J. (2005). Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: GWP Ciosek M. (2001). Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze PWN. Memon A., Vrij A., Bull R. (2003). Prawo i psychologia. Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student, który zaliczył przedmiot: - zna terminologię używaną w opiniowaniu i diagnozie psychologicznej – w ekspertyzie sądowej; - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na ten temat; - Zna podstawy specyfiki przedmiotowych i metodologicznych zasad przygotowania opinii sądowej -psychologicznej z uwzględnieniem etapów w cyklu życia opiniowanego (zna główne modele diagnostyczne, strategie i metody badań); - Rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne. Posiada wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej. - Rozumie opiniotwórczą rolę ekspertyzy psychologicznej i jej wpływ na rzeczywistość społeczna opiniowanego. Umiejętności: - Umie sformułować hipotezy i zaplanować psychologiczne badanie: w sprawach rodzinnych, opiekuńczych i nieletnich, - Posiada umiejętność wyszukiwania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych, w tym diagnozy w zakresie zachowania, osobowości, motywacji opiniowanych oraz ich wyjaśnień Kompetencje społeczne: - ma świadomość poziomu swoich kompetencji diagnostycznych oraz ograniczeń w tym zakresie. Rozumie konieczność ustawicznego doskonalenia umiejętności jak i pogłębiania wiedzy; - posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym; - odznacza się dojrzałością i w sposób profesjonalny przestrzega zasad etyki zawodowej oraz wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaleczenia: zaliczenie z oceną Formy zaliczenia: 1. test wiedzy 2. indywidualne opracowanie scenariusza szkolenia lub warsztatu Podstawowe kryteria Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach oraz uzyskanie co najmniej minimum punktów z każdego z poniższych kryteriów: • Opracowanie opinii psychologicznej w kontekście postępowania sądowego 5 – 20 pkt • Test wiedzy – 10 – 20 pkt. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.