Doradztwo biznesowe: coaching
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-DORADZ-BIZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo biznesowe: coaching |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestry 9 - psychologia dzienna MP Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | magisterskie |
Kierunek studiów: | psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 5 rok, 9 semestr, |
Profil kształcenia: | Pracy i organizacji |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Wymagania wstępne: ukończenie co najmniej 2 roku studiów i ogólna wiedza z zakresu psychologii ogólnej, osobowości i psychometrii |
Literatura uzupełniająca: | Knight, J. (2009). Coaching. The Learning Professional, 30(1), 18. Van Nieuwerburgh, C. (2018). Coaching in education: an overview. Coaching in education, 3-23. Bresser, F., & Wilson, C. (2010). What is coaching. Excellence in coaching: The industry guide, 2, 9-20. Knight, J. (2009). Instructional coaching. Coaching: Approaches and perspectives, 29-55. |
Nakład pracy studenta: | Wykład (2 ECTS): - udział w wykładzie 15 h - praca własna z podręcznikiem 25 h -Własne podejmowanie aktywności w celu zrozumie-nia problematyki diagnozy (np.. zaznajomienie się z testami, wywiadami i ćwiczenia z ich prowadzeniem) 40h Konwersatoria (2 ECTS): - udział w zajęciach 15 h - literatura 20 h - 15 h praca własna nad diagnozą i przygotowaniem diagnozy jako pracy zaliczeniowej |
Założenia: | Cele przedmiotu: -Nabycie wiedzy w zakresie podstawowych metod coachingowych pracy z klientem indywidualnie -Nabycie kompetencji i umiejętności prowadzenia sesji coachingowych w oparciu o wybrane metody -Znajomość i umiejętność zastosowania w praktyce prowadzenia rozmowy w oparciu o parafrazę, klaryfika-cję, pytania pogłębiające, pytania otwarte |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: -Nabycie wiedzy w zakresie podstawowych metod coachingowych pracy z klientem indywidualnie -Nabycie kompetencji i umiejętności prowadzenia sesji coachingowych w oparciu o wybrane metody -Znajomość i umiejętność zastosowania w praktyce prowadzenia rozmowy w oparciu o parafrazę, klaryfika-cję, pytania pogłębiające, pytania otwarte |
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane podczas zajęć: Treści wykładu: 1. Ogólne wprowadzenie do coachingu i rodzajów podejść do takiej formy pracy 2. Relacja coacha z klientem 3. Podstawowe narzędzia do pracy z klientem w początkowej fazie sesji coachingach 4. Kontraktowanie sesji coachingowej, wybieranie celów do pracy 5. Ograniczenia do pracy z klientem, łzy, traumy, choroby a coaching 6. Zdobywanie wiedzy o sobie przez klienta, aktywizowanie klienta 7. Przegląd metod pracy z wartościami klienta 8. Przegląd metod i podstawa do pracy wyobrażeniowej z klientem 9. Praca nad aspektem motywacyjnym klienta 10. Podsumowywanie i kończenie pracy z klientem Treści konwersatoriów 1. Czym jest coaching i dla kogo jest wskazany jako forma pracy? 2. Podstawowe pytania zadawane podczas sesji i prowadzenie sesji 3. Zasady pracy w sesjach coachingach, kontrakt i przykłady naruszania go 4. Zastosowanie narzędzi (koło życia, model GROW) 5. Prezentacja własnej sesji z klientem |
Literatura: |
J.Rogers, (2017). Coaching. Sopot: GWP Hillesland, E., Sidor-Rządkowska, M., Stolarski, R., Szmidt, C., Flis, A., Kukiełka-Pucher, D., ... & Pieciul, K. (2021). Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Wolters Kluwer. Zdybek, P. (2018). Krytyczne spojrzenie z perspektywy psychologa na granice poradnictwa filozoficznego w porównaniu do psychoterapii, pomocy psychologicznej i coachingu. Studia Philosophiae Christianae, 54(3), 61-83. |
Efekty uczenia się: |
Symbol Efekty kształcenia dla kierunku studiów psychologia. Odniesienie do PRK WIEDZA K_W07 Posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturo-wą oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych. P7S_WG UMIEJĘTNOŚCI K_U06 Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicz-nej i psychologicznej pracy z grupą a także kierowania nią; P7S_UO KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01 jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, po-dejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę; P7S_KO Efekty kształcenia Sposoby weryfikacji Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia Efekty kształcenia Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: zna i definiuje terminologię i pojęcia używane w defi-niowaniu własnych emocji, procesów psychicznych • dyskusja, zadania realizowa-ne w domu i podczas zajęć K_W07 Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: nazywania, wyrażania i komunikowania emocji, formułowania komunikatów interpersonalnych • praktyczne zadania podczas zajęć K_U06 Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: potrafi w praktyce korzystać z umiejętności społecz-nych • ocena realizacji zadań prak-tycznych podczas zajęć i w domu K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne • Dyskusje • Konsultacje z prowadzącym • wykład • Analiza tekstów • zajęcia w formie trenowania • prezentacji sylwetek klientów • przygotowywanie sesji z klientem • omówienie i podsumowanie procesu z klientem C. Podstawowe kryteria: Wykład: 1) praca zaliczeniowa w formie podsumowania proce-su pracy z klientem (100%) Konwersatoria: 1)aktywność na zajęciach (20%) nagranie jednej sesji pracy z klientem z zastosowaniem wybranego modelu pracy (80%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Zdybek | |
Prowadzący grup: | Przemysław Zdybek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
WYK
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Zdybek | |
Prowadzący grup: | Przemysław Zdybek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Zdybek | |
Prowadzący grup: | Przemysław Zdybek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.