Etyka w biznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-ETYKA-BIZ-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka w biznesie |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 9 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Podstawowa wiedza w zakresie filozofii i etyki. Podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej. Podstawowa orientacja w aktualnej rzeczywistości społecznej. Wiedza w zakresie historii myśli psychologicznej. Wiedza w zakresie psychologii pracy i organizacji. |
Literatura uzupełniająca: | - Skurjat, K. (2010). Etyka i psychologia biznesu, wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. - Władek, Z. (2011). Podstawy etyki życia gospodarczego w katolickiej myśli społecznej. Wydawnictwo Difin. |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS: 2* • udział w zajęciach ćw. :15h • przygotowanie do zajęć ćw: 15h • realizacja zadań zleconych przez prowadzącego: 20h • udział w konsultacjach z nauczycielem: 5h • samodzielne przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu: 5h Suma 60 h = 2 ECTS * 1 Punkt ECTS = 25-30 h. pracy studenta |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy: dostarczenie zaawansowanej wiedzy dotyczącej aktualnych problemów etycznych występujących w biznesie i jego otoczeniu - w zakresie wiedzy: poznanie filozoficznych podstaw etyki życia gospodarczego - w zakresie wiedzy: poznanie historycznych uwarunkowań etycznych regulacji życia gospodarczego, - w zakresie umiejętności: ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania problemów etycznych w pracy psychologa w środowisku biznesu - w zakresie umiejętności: ukształtowanie i udoskonalenie umiejętności czytania i krytycznej analizy raportów dot. społecznej odpowiedzialności biznesu - w zakresie umiejętności: ukształtowanie umiejętności krytycznej analiz praktyk z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu - w zakresie umiejętności: ukształtowanie umiejętności wyboru dobrych praktyk z obszaru CSR - w zakresie kompetencji: uwrażliwienie na etyczną stronę działalności biznesowej i odpowiedzialność z tego wynikającą. |
Pełny opis: |
A. Problematyka konwersatorium: 1. Podmiotowość człowieka w pracy 2. Aksjologiczne podstawy etyki biznesu 3. Filozofia gospodarcza jako podstawa etyki gospodarczej 4. Historia nauk o gospodarce z perspektywy filozofii i etyki gospodarczej 5. Polskie tradycje etyki życia gospodarczego 6. Podstawy etyki życia gospodarczego w katolickiej myśli społecznej 7. Miejsce etyki i moralności w praktyce gospodarczej 8. Społeczna odpowiedzialność biznesu i sposoby jest raportowania 9. Człowiek w organizacji jako źródło działań odpowiedzialnych społecznie 10. Korzyści dla przedsiębiorstwa i interesariuszy zewnętrznych z wdrażania społecznej odpowiedzialności biznesu |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Bartkowiak, G. (2011). Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym. Wydawnictwo Difin. 2. Blanchard, K., Peale, N.V. (2008). Etyka biznesu. Wydawnictwo Studio Emka. 3. Gasparski, W. (2013). Biznes, etyka, odpowiedzialność. Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Klimek, J. (2014). Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań. Wydawnictwo Difin. 5. Społeczna odpowiedzialność biznesu. Perspektywy i kierunki rozwoju. (2012). Karaszewski, R., Paluszek, A., Karwac-ka, A. (red.). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 6. Buglewicz, K. (2017). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wydawnictwo PWE. 7. Chudzicka-Czupała, A. (2012). Filozofia moralna jednostek jako przesłanka dobrych praktyk w biznesie. 8. Etyka biznesu, gospodarki i zarządzania. (1999). Gasparski, W., Lewicka-Strzałecka, A., Miller, D. (red.). Wydawnic-two WSHE. 9. Etyka biznesu w perspektywie humanistycznej. (2011). Szulczewski, G. (red.). Wydawnictwo SGH. 10. Szulczewski, G. (2012). Rozważania o miejscu etyki i moralności w teorii i praktyce gospodarczej. Wydawnictwo SGH. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • scharakteryzować najważniejsze podejścia teoretyczne w etyce biznesu • wymienić i opisać zalety i wady oraz zastosowania poszczególnych podejść teoretycznych; • zrozumieć specyfikę zastosowania etyki w biznesie; Umiejętności W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • wybrać metodę analizy etycznej odpowiednią do napotkanego problemu • objaśniać zasadność stosowania wybranej metody • zinterpretować wyniki w perspektywie konkretnego problemu praktycznego • wykorzystywać w praktyce posiadaną wiedzę psychologiczną do efektywnego funkcjonowania w biznesie i jego otoczeniu. Kompetencje społeczne W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • pogłębioną świadomość sensu zastosowań etyki w biznesie i życiu codziennym • gotowość do wykorzystywania psychologicznej wiedzy badawczej w kontekście problemów etycznych • zaangażowanie w działanie • rozwagę/dojrzałość w zakresie doboru metod w zależności od warunków • profesjonalizm w rozwiązywaniu problemów etycznych • odpowiedzialność i świadomość • świadomość problemów etycznych, podejmowanie ich analizy i prób rozwiązania. |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia: 1. Konwersatorium.: • Przy ustalaniu oceny końcowej brane są po uwagę: • obecność na zajęciach (warunek wynikający z Regulaminu studiów) • aktywność na zajęciach (udział w dyskusji) • Podstawowym składnikiem oceny końcowej są: • krytyczne opracowanie i prezentacja aktualnego raportu CSR albo zbioru pięciu skutecznych praktyk społecznej odpowiedzialności biznesu albo przeprowadzenie badania pilotażowego z obszaru etyki w biznesie na podstawie samodzielnej kwerendy literatury i całości materiału omówionego w trakcie zajęć oraz zaliczenie kolokwium (próg 60%). Kryteria oceny opracowania raportu/pięciu praktyk/przeprowadzonego badania: - logiczny porządek prezentowanych treści - merytoryczne uzasadnienie wyboru danego raportu/praktyk/badania - krytyczne omówienie prezentowanych treści zgodnie z wytycznymi GRI lub standardami metodologicznymi psychologii - objętość treści adekwatnie dobrana do ilości czasu przeznaczonego na prezentację - próba zaktywizowania grupy słuchaczy - odpowiedzi na pytania prowadzącego dot. treści opracowania - odpowiedzi na pytania słuchaczy dot. prezentacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Jasiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Jasiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Jasiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Jasiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.