Podstawy seksuologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK193 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy seksuologii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Literatura uzupełniająca: | B. Literatura uzupełniająca • Fajkowska-Stanik, M. (2001). Transseksualizm i rodzina. Przekaz pokoleniowy wzorców relacyjnych w rodzinach transseksualnych kobiet. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej. • Gerymski, R. (2017). Are personality traits a good predictors of the type of watched pornography? Analysis of the relationship between personality traits and the preference of a chosen pornographic categories. Przegląd Seksuologiczny, 3(51), 10-16. • Gerymski, R. (2017). Influence of the sex reassignment on the subjective well-being of transgender men – results of the pilot study and discussion about future research. Przegląd Seksuologiczny, 4(52), 10-16 • Gerymski, R. (2018). Związek agresji, wybranych czynników osobowościowych oraz preferencji kategorii filmów pornograficznych. Psychoseksuologia, 4, 80-91. • Skałacka, K., & Gerymski, R. (2018). Sexual activity and life satisfaction in older adults. Psychogeriatrics. Early View. doi:10.1111/psyg.12381 • Leiblum, S. R., & Rosen, R. (red.). (2005). Terapia zaburzeń seksualnych. Gdańsk: GWP • Lew-Starowicz, Z., & Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii. Warszawa: PZWL • Lew-Starowicz, Z. (1988). Seksuologia sądowa. Warszawa: PZWL |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy: dostarczenie wiedzy z zakresu psychoseksuologii, seksuologii klinicznej, seksuologii społecznej i seksuologii sądowej - w zakresie umiejętności: ukształtowane umiejętności obserwacji podstawowych mechanizmów kształtowania się zaburzeń seksualnych - w zakresie kompetencji: uwrażliwienie na rolę sfery seksualnej w codziennym życiu człowieka |
Pełny opis: |
Problematyka ćw.: 1. Historia seksuologii. 2. Dysfunkcje seksualne kobiet. 3. Dysfunkcje seksualne mężczyzn. 4. Tożsamość płciowa i transpłciowość. 5. Zaburzenia preferencji seksualnych. 6. Problemy seksualne w psychiatrii. 7. Seksualność. 8. Cyberseksualność. 9. Seksualność osób niepełnosprawnych. 10. Problemy społeczności LGBTQ+. |
Literatura: |
. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: • Lew-Starowicz, M., Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec-Plinta, V. (red.). (2017). Seksuologia. Warszawa: PZWL. B. Literatura uzupełniająca • Fajkowska-Stanik, M. (2001). Transseksualizm i rodzina. Przekaz pokoleniowy wzorców relacyjnych w rodzinach transseksualnych kobiet. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej. • Gerymski, R. (2017). Are personality traits a good predictors of the type of watched pornography? Analysis of the rela-tionship between personality traits and the preference of a chosen pornographic categories. Przegląd Seksuologiczny, 3(51), 10-16. • Gerymski, R. (2017). Influence of the sex reassignment on the subjective well-being of transgender men – results of the pilot study and discussion about future research. Przegląd Seksuologiczny, 4(52), 10-16 • Gerymski, R. (2018). Związek agresji, wybranych czynników osobowościowych oraz preferencji kategorii filmów por-nograficznych. Psychoseksuologia, 4, 80-91. • Skałacka, K., Gerymski, R. (2019). Sexual activity and life satisfaction in older adults. Psychogeriatrics, 19(3), 195-201. • Leiblum, S. R., & Rosen, R. (red.). (2005). Terapia zaburzeń seksualnych. Gdańsk: GWP • Lew-Starowicz, Z., & Skrzypulec, V. (2010). Podstawy seksuologii. Warszawa: PZWL • Lew-Starowicz, Z. (1988). Seksuologia sądowa. Warszawa: PZWL |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - płynnie korzysta z terminologii używanej w medycynie i psychologii do opisu procesów związanych z funkcjonowaniem seksualnym i seksualnością człowieka; - zna teoretyczne podstawy w zakresie działań profilaktycznych w zakresie właściwym dla psychologii i medycyny; - posiada rozszerzoną wiedzę o mechanizmach psychologicznych i somatycznych kształtujących funkcjonowanie człowieka w sferze seksualnej i innych z nią związanych; Umiejętności W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - wykorzystuje wiedzę z zakresu psychologii, seksuologii i medycyny w celu analizy złożonych problemów związanych z funkcjonowaniem człowieka w sferze seksualnej; - posiada umiejętności obserwowania i diagnozowania złożonych problemów w sferze seksualnej człowieka (w zakresie kompetencji psychologa); - posiada umiejętności pracy z pacjentem / klientem zmagającym się z problemami w sferze seksualnej; Kompetencje społeczne W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - zna i przestrzega zasad etycznych związanych z pracą z pacjentem / klientem zmagającym się z problemami w sferze seksualnej; - krytycznie interpretuje odbierane treści |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów Dopuszczalna jest tylko jedna nieobecność w semestrze. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć na konsultacjach. Posiadanie więcej niż 1 nieusprawiedliwionej nieobecności uniemożliwia zaliczenie przedmio-tu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.