Uniwersytet Opolski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Program profilaktyczny dla dzieci Super Umiejętności na Całe Życie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-FAK232 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Program profilaktyczny dla dzieci Super Umiejętności na Całe Życie
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

Lektura monograficzna

Literatura uzupełniająca:


• Fernández-Martínez, I., Morales, A., Espada, J. P., Essau, C. A., & Orgilés, M. (2019). Effectiveness of the program Super Skills For Life in reducing symptoms of anxiety and depression in young Spanish children. Psicothema, 31(3), 298-304.

• Essau, C. A., Olaya, B., Sasagawa, S., Pithia, J., Bray, D., & Ollendick, T. H. (2014). Integrating video-feedback and cognitive preparation, social skills training and behavioural activation in a cognitive behavioural therapy in the treatment of childhood anxiety. Journal of affective disorders, 167, 261-267.

• Essau, C. A., Sasagawa, S., Jones, G., Fernandes, B., & Ollendick, T. H. (2019). Evaluating the real-world effectiveness of a cognitive behavior therapy-based transdiagnostic program for emotional problems in children in a regular school setting. Journal of Affective Disorders, 253, 357-365.

• Fernández-Martínez, I., Orgilés, M., Morales, A., Espada, J. P., & Essau, C. A. (2020). One-Year follow-up effects of a cognitive behavior therapy-based transdiagnostic program for emotional problems in young children: A school-based cluster-randomized controlled trial. Journal of affective disorders, 262, 258-266.

• Ramdhonee-Dowlot, K., Balloo, K., & Essau, C. A. (2020). Effectiveness of the Super Skills for Life programme in enhancing the emotional wellbeing of children and adolescents in residential care institutions in a low-and middle-income country: A randomised waitlist-controlled trial. Journal of Affective Disorders.


Skrócony opis:

Studenci poznają szczegóły pracy w w programie terapeutycznym dla dzieci w wieku 6-11 lat "Super umiejętności na całe życie. Program oparty jest na zasadach terapii poznawczo-behawioralnej.

Pełny opis:

1. Lęk u dzieci i młodzieży – rodzaje lęku, objawy, terapie, występowanie

2. Terapie lęku i ich skuteczność

3. Wprowadzenie do programu Super umiejętności na całe życie (SSL)

4. Prezentacja sesji terapeutycznych 1-8

5. Skuteczności programu w świetle badań

Literatura:

• Essau, C., Ollendick, T (2015). Super umiejętności na całe życie (podręcznik dla trenera; podręcznik dla dziecka)

Efekty uczenia się:

- Porządkowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie teorii i metodologii badań nad ewaluacją programów terapeutycznych

- Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii społecznej i klinicznej do analizy skuteczność programów psychoprofilaktycznych dla dzieci

- Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę w zakresie różnych dyscyplin naukowych związanych z problemami lęku u dzieci

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa będzie wynikiem przyswojenia sobie wiedzy z ćwiczeń (test wiedzy) oraz aktywności w prowadzonych dyskusjach i przygotowaniu materiałów do zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Bokszczanin
Prowadzący grup: Anna Bokszczanin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

psychologia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
monograficzne
obowiązkowe

Skrócony opis:

Prezentacja współczesnych programów psychoprofilaktycznych

(Super umiejętności na całe życie –program dla dzieci; Najpierw mieszkanie- program dla osób bezdomnych.

Pełny opis:

1. Lęk u dzieci i młodzieży – rodzaje lęku, objawy, terapie, występowanie

2. Terapie lęku i ich skuteczność

3. Wprowadzenie do programu Super umiejętności na całe życie (SSL)

4. Prezentacja sesji terapeutycznych 1-8

5. Skuteczności programu w świetle badań

6. Wprowadzenie do programu „Najpierw mieszkanie”

7. Zasady pracy psychologów w programie

8. Skuteczność i wierność programu NM; porównanie z metodą oryginalną

Literatura:

• Essau, C., Ollendick, T (2015). Super umiejętności na całe życie (podręcznik dla trenera; podręcznik dla dziecka)

Wygnańska, J. (Ed.). (2016). " Najpierw mieszkanie" w Polsce: dlaczego tak? Fundacja Ius Medicinae.

(Zarys projektu Sama Tsemberisa – rozdział).

• Program Casas Primeiro przeznaczony dla osób bezdomnych w Lizbonie.

José Ornelas, Beatrice Sacchetto, Francesca Esposito

• Bokszczanin A., Zmaczyńska, B. (2017). Stres, cierpienie i droga wyjścia z bezdomności. Prezentacja trzech projektów badawczych realizowanych w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Opolskiego.

Uwagi:

KOD DO REJESTRACJI NA MA TEAMS

25ux71c

Zapraszam na ćwiczenia!

Anna Bokszczanin, prof. UO

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.