Psychologiczne aspekty prokreacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK239 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne aspekty prokreacji |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Literatura uzupełniająca: | Frazier, T., Hogue, C., Bonney, E. A., Yount, K. M., & Pearce, B. D. (2018). Weathering the storm; a review of pre-pregnancy stress and risk of spontaneous abortion. Psychoneuroendocrinology, 92, 142–154. San Lazaro Campillo, I., Meaney, S., McNamara, K., & O'Donoghue, K. (2017). Psychological and support interventions to reduce levels of stress, anxiety or depression on women's subsequent pregnancy with a history of miscarriage: an emp-ty systematic review. BMJ open, 7(9), e017802. Grzegorz H. Bręborowicz (red): "Położnictwo i ginekologia", Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2015, tomy I i II; Zbigniew Słomko, "Ginekologia", Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008, tomy I i II. Leon Speroff, Marc Fritz, "Kliniczna endokrynologia ginekologiczna i niepłodność", Warszawa, Medipage, 2007. Bullinger H. (1997) Mężczyzna czy ojciec?, Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza, Kościelska, M. (1998) Trudne macierzyństwo, Warszawa: WSiP Tackett, K. K. (2003). Wyzwania macierzyństwa. Jak być szczęśliwą matką. Gdańsk: GWP. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy dostarczenie studentowi wiedzy dotyczącej psychologicznych aspektów prokreacji, znaczenia rodzi-cielstwa dla współczesnych kobiet i mężczyzn, psychologicznych aspektów ciąży prawidłowej i zagrożonej, porodu, poło-gu, utraty dziecka, niepłodności i aborcji - w zakresie umiejętności ukształtowanie umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie psycho-logii prokreacji i umiejętności prowadzenia rozmowy z osobami z problemem prokreacyjnym - w zakresie kompetencji uwrażliwienie na potrzeby osób z problemami prokreacyjnymi. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Treści realizowane podczas zajęć: 1. Miejsce rodzicielstwa w społecznej roli kobiety i mężczyzny 2. Motywacja do posiadania dziecka – decyzje prokreacyjne 3. Bio-psycho-społeczne model prokreacji 4. Psychologiczne aspekty przygotowania do ciąży 5. Psychologiczne aspekty ciąży prawidłowej 6. Ciąża zagrożona i ciąża wysokiego ryzyka 7. Poród – lęk i stres związany z porodem 8. Połóg – zaburzenia emocjonalne po porodzie, obraz ciała, opieka nad dzieckiem 9. Poronienie i urodzenie martwego dziecka 10. Psychologiczne aspekty niepłodności 11. Konsekwencje psychologiczne przerywania ciąży 12. Menopauza i tracenie zdolności prokreacyjnych 13. Ciąża, poród i leczenie zaburzeń prokreacyjnych w czasie pandemii COVID-19 |
Literatura: |
Bielawska-Batorowicz, E. (2006). Psychologiczne aspekty prokreacji. Katowice: „Śląsk” Sp. z o.o. Wydawnictwo Nauko-we. Bidzan, M. (2006). Psychologiczne aspekty niepłodności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Bidzan, M. (2007). Nastoletnie matki. Psychologiczne aspekty ciąży, porodu i połogu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Im-puls”. Bielawska-Batorowicz, E. (2004). Sposób prezentowania menopauzy a ocena związanych z nią zmian. Przegląd Menopau-zalny, 3, 3, 24-30. Bielawska-Batorowicz, E. (2004). Poland: Provision and guidelines for third party assisted conception. [w:] Third party assisted conception across cultures. Social, legal and ethical perspectives. pod red. E. Blyth & R. Landau. London: Jessi-ca Kingsley Publishers. Bielawska-Batorowicz, E., Kossakowska-Petrycka, K. (2006). Depressive mood in men after the birth of their offspring: the role of social support, fathers’ personality and prenatal expectations. Journal of Reproductive and Infant Psycholo-gy, 24, 1, 21-29. Bielawska-Batorowicz, E., Szembek, K. (2006). PTSD symptoms after the delivery in women who delivered alone or ac-companied by their partners. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica, 10, 49-58. Dunkel Schetter, C., & Tanner, L. (2012). Anxiety, depression and stress in pregnancy: implications for mothers, children, research, and practice. Current opinion in psychiatry, 25(2), 141–148. Valsamakis, G., Chrousos, G., & Mastorakos, G. (2019). Stress, female reproduction and pregnancy. Psychoneuroendo-crinology, 100, 48–57. Malina, A., Błaszkiewicz, A., & Owczarz, U. (2016). Psychosocial aspects of infertility and its treatment. Ginekologia pol-ska, 87(7), 527–531. Vander Borght, M., & Wyns, C. (2018). Fertility and infertility: Definition and epidemiology. Clinical biochemistry, 62, 2–10. Rooney, K. L., & Domar, A. D. (2018). The relationship between stress and infertility. Dialogues in clinical neuroscience, 20(1), 41–47. Szkodziak, F., Krzyżanowski, J., & Szkodziak, P. (2020). Psychological aspects of infertility. A systematic review. The Jo-urnal of international medical research, 48(6), 300060520932403. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - znać znaczenie rodzicielstwa dla kobiet i mężczyzn - potrafić scharakteryzować psychologiczne aspekty ciąży prawidłowej, ciąży wysokiego ryzyka, utraty dziecka, niepłodności i aborcji - dysponować wiedzą potrzebną do rozpoznawania i właściwego klasyfikowania trudności i zaburzeń związanych z realizacją zadań prokreacyjnych - posiadać wiedzę na temat metod i technik pomocy psychologicznej w przypadku problemów związanych z realizacją zadań prokreacyjnych i funkcjonowaniem w roli chorego Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien - potrafić/mieć umiejętność posługiwania się terminologią, pojęciami i teoriami, które są specyficzne dla psychologii prokreacji i psychologii zdrowia, - posiadać umiejętność zastosowania przyswojonej wiedzy w toku opanowywania innych dziedzin psychologii; - potrafić zastosować w praktyce różnorodne metody oddziaływań prewencyjnych, ukierunkowanych na zmianę zachowań ryzykownych i wzmacnianie zachowań korzystnych dla zdrowia i dobrostanu jednostki w związku z realizacją zadań prokreacyjnych - potrafi korzystać z literatury i różnych baz danych w celu rozwijania swojej wiedzy i umiejętności Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje: - wrażliwość na potrzeby jednostki związane z realizacją zadań prokreacyjnych - postawę zrozumienia wobec osób z problemami prokreacyjnymi - otwartość na wiedzę z innych dyscyplin naukowych (medycyny, biologii) i ma świadomość złożoności uwarunkowań ludzkiego funkcjonowania |
Metody i kryteria oceniania: |
• prezentacja multimedialna • dyskusja • praca w grupach • praca z tekstem naukowym |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.